کد خبر: 945423
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱
آیین اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شب گذشته در سالن برج میلاد تهران برگزار شد و سیمرغ‌ها به برگزیدگان این رویداد سینمایی تعلق گرفت.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، در آیین اختتامیه سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردانی به نرگس آبیار و فیلم شبی که ماه کامل شد تعلق گرفت. سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی به فیلم «۲۳ نفر» به تهیه‌کنندگی مجتبی فرآورده و کارگردانی مهدی جعفری اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به «بچه‌خور» به کارگردانی محمد کارت اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به فیلم «بهارستان؛ خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین فیلم در بخش نگاه نو نیز به فیلم «مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده تعلق گرفت، ولی این کارگردان از دریافت جایزه سر باز زد و برای دریافت سیمرغ خیال محمد یک مهاجر افغانستانی به روی سن آمد و متنی را از روی کاغذ خواند: «اسم من خیال محمد است. نزد آقای غنی‌زاده کار می‌کنم. من یک مهاجر افغانستانی هستم. ایشان از من خواست به جای ایشان اینجا حاضر شوم و خودم از مشکلات مهاجران بگویم. امروز باید فقط حرف‌های خوب بزنیم. می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و مردم ایران را سپاس گویم. امروز که آفتاب امید در افغانستان دمیدن گرفته ما مردم افغانستان به پاس سال‌های میزبانی شما برای‌تان آرزوی عبور از مشکلات و بحران‌ها می‌کنیم.»
مراسم با پخش بخش‌هایی از فیلم سینمایی
«۲۳ نفر» ادامه یافت. شهیدی‌فرد اسامی آزادگانی را که فیلم «۲۳ نفر» براساس زندگی آنان ساخته شده، خواند و از این آزادگان دعوت کرد تا به همراه بازیگرانی که نقش آنان را بازی کرده بودند، روی سن حاضر شوند.
در ادامه گوهر خیراندیش که برای تقدیر از آزادگان روی سن حضور یافته بود در سخنانی گفت: «من سلام و تعظیم می‌کنم به این قهرمانان کشورم. فیلم که شروع شد من دیگر نتوانستم آن را ر‌ها کنم. به خودم می‌گفتم اگر فرزندان ما در جوانی و نوجوانی بخواهند اینقدر رشادت به خرج بدهند تا یک وجب از خاک ما به دست بیگانه نیفتد و اینجور عمر خود را در اسارت بگذرانند ما باید چه کنیم؟ من شاهد یک فیلم با استاندارد‌های جهانی بودم.»
در بخشی دیگر مهرزاد دانش به نمایندگی از اعضای هیئت داوران بیانیه داوران را قرائت کرد.
برای معرفی سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه میدانی محمدعلی باشه‌آهنگر پشت تریبون آمد و ایمان کرمیان برای فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز: رد خون» را به عنوان برنده این بخش معرفی کرد. سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری به جواد مطوری برای فیلم «مسخره باز» تعلق گرفت. سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی در این بخش به ایمان امیدواری برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» تعلق گرفت. کیوان مقدم برای «غلامرضا تختی» سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه را دریافت کرد. ایرج شهزادی برای «متری شیش و نیم» سیمرغ بلورین صدابرداری را دریافت کرد. سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به مهرشاد ملکوتی برای «ماجرای نیمروز: رد خون» اهدا شد.
در ادامه سیمرغ بلورین بهترین تدوین به بهرام دهقانی برای فیلم متری شیش و نیم اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به امین هنرمند برای فیلم سینمایی قصر شیرین اهدا شد. از سوی دیگر سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم به امین هنرمند برای فیلم قصر شیرین تعلق گرفت. سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم غلامرضا تختی تعلق گرفت. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به فرشته صدرعرفایی برای فیلم شبی که ماه کامل شد تعلق گرفت. اما سیمرغ بهترین نقش مکمل مرد جشنواره به علی نصیریان برای فیلم مسخره‌باز تعلق گرفت. سیمرغ بهترین اثر پویانمایی به سازنده فیلم آخرین داستان اهدا شد.
در ادامه سیمرغ بهترین نقش اول زن به الناز شاکردوست برای فیلم شبی که ماه کامل شد، تعلق گرفت. سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد به هوتن شکیبا برای فیلم شبی که ماه کامل شد تعلق گرفت. سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به محسن قرایی و محمد داوودی برای فیلم قصر شیرین تعلق گرفت. جایزه ویژه هیئت داوران به نیما جاویدی برای فیلم سرخپوست اهدا شد. سیمرغ بهترین کارگردانی به نرگس آبیار برای فیلم شبی که ماه کامل شد تعلق گرفت. سیمرغ بهترین فیلم جشنواره نیز به فیلم شبی که ماه کامل شد اهدا شد.
در بخشی از این مراسم مهرزاد دانش به عنوان عضو هیئت داوران بیانیه‌ای را قرائت کرد که حاوی نکات امیدبخشی برای سینمای ایران بود: رشد چشمگیر فنی و صنعتی در سینمای ایران، یکی از بارزترین نمود‌های جشنواره امسال است، آن‌سان که انتخاب برترین‌ها از میان گزینه‌های متعدد، فرآیندی دشوار و بحث‌برانگیز و البته خرسندی بخش برای هیئت داوران بود. تنوع گونه‌ها و لحن‌ها و سبک‌های مختلف سینمایی، ویژگی دیگر فیلم‌های جشنواره امسال است. توجه سینماگران به ژانر‌های مختلف جنگی، کمدی، پلیسی، فانتزی، تخیلی، ملودرام، نوار، تریلر، معمایی و نیز لحن‌های اجتماعی، خانوادگی و شاعرانه، غنای موضوعی فیلم‌های امسال و فاصله‌شان را از قالب‌های یکسان دوران گذشته نوید می‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار