کد خبر: 953197
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۵
خدمت‌رسانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق سیل‌زده ادامه دارد
قطعاً وضعیت سیل و مشکلات آن با گذشت زمان و حضور نیرو‌های جهادی رفع می‌شود، اما دانشگاه باید مسائلی را که ممکن است بعد از ثبات وضعیت فعلی گریبانگیر مردم و مناطق سیل‌زده شود، شناسایی و راهکار‌های عملیاتی برای پیشگیری از موارد مشابه را به مسئولان امر ارائه کند.
علیرضا سزاوار
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: دانشجویان و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی هم همانند سایر اقشار مردم از روز‌های ابتدایی سیل با حضور در جمع سیل‌زدگان به یاری مردم آن مناطق شتافتند. امکانات لجستیکی دانشگاه هم برای بهبود اوضاع به کار بسته شد. با گذشت یک ماه از آغاز سیل، دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه آزاد هم به صورت حضوری و هم به صورت علمی در تلاشند تا از آلام سیل و سیل‌زدگان بکاهند. تشکل‌های بسیج و جهادی دانشگاه آزاد در خط مقدم این خدمت‌رسانی‌اند. خوزستان، لرستان، مازندران، گلستان و سیستان جامعه هدف این خدمت‌رسانی است. تهیه غذا برای مردم، اسکان سیل‌زدگان، ساخت و تعمیر منازل از اهم اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق مزبور است.

تمام ارکان دانشگاه آزاد اسلامی تمام قد وارد گود خدمت‌رسانی جهاد در مناطق سیل زده شده است؛ از تخفیف شهریه برای دانشجویان بومی مناطق درگیر سیل گرفته تا ساخت مسکن و توزیع غذا. این اقدام محدود به ستاد مرکزی دانشگاه آزاد هم نیست؛ واحد‌های مستقر در شهرستان‌های این دانشگاه هم به این آزادراه خدمت پیوسته‌اند.

سیل اخیر یک کلاس درس بود

علیرضا نوبری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه گفت: «حل بحران‌های طبیعی یک کار علمی و آکادمیک نیز محسوب می‌شود و نمی‌توانیم بگوییم تنها هلال‌احمر و دولت باید در این زمینه وارد شوند؛ قطعاً اگر عده‌ای بگویند دانشگاه نباید در این زمینه ورود کند، پس ارگان‌هایی مانند ارتش و سپاه نیز نباید در این زمینه وارد شوند.»

وی با بیان اینکه حضور دانشگاه‌ها در چنین مواقعی هیچ مشکلی ندارد، افزود: «ما می‌توانیم تمام الگو‌ها و درس‌هایی را که در طول سال در کلاس‌هایمان به دانشجویان می‌دهیم در چنین بحران‌هایی به صورت عملی مورد ارزیابی قرار دهیم. به عبارت دیگر، سیل اخیر برای ما یک کلاس آموزشی محسوب می‌شد که براساس آن متوجه شدیم در چنین مواقعی به صورت واقع‌بینانه چه اقداماتی را می‌توانیم و باید انجام دهیم.»

تخفیف ویژه دانشگاه برای سیل‌زدگان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از تصمیم این دانشگاه در ارائه تسهیلات و تخفیف ویژه برای شهریه دانشجویان مناطق سیل‌زده خبر داد.

محمدمهدی طهرانچی درباره وضعیت دانشجویان محصل در دانشگاه آزاد اسلامی که از مناطق سیل‌زده هستند، گفت: «به واحد‌های دانشگاه اعلام شده است اگر این عده برای ترم جاری شهریه‌های خود را پرداخت نکردند یا چکی در دست دانشگاه دارند، از آن‌ها مبلغی دریافت نشود و دانشجویان می‌توانند تحصیل خود را ادامه دهند.»
وی اعلام کرد: «برای شهریه دانشجویان محصل در دانشگاه آزاد اسلامی که از مناطق سیل‌زده هستند، در ترم‌های بعد نیز تخفیف‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.»

جنس حضور از نوع انقلابی

رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه در طول حیات خود برای اولین بار است که در کنار مردم مصیبت‌دیده حضور پیدا کرده است، گفت: «جنس حضور دانشگاه نیز با جنس حضور نیرو‌های انقلابی برابری می‌کند که مصداق‌های عینی آن‌ها را بار‌ها در این حادثه دیده‌ایم؛ به‌طور مثال دانشگاه آزاد اسلامی تمام تجهیزات خود را به پلدختر آورده است تا بتواند بخشی از آلام حادثه‌دیدگان را کم کند.»
سیدمحمود هاشمی اظهار داشت: «یکی دو سال است مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی مسئله مردمی بودن این دانشگاه را مطرح می‌کنند که در سیل اخیر بخش‌هایی از این مهم را دیدیم. در حقیقت دانشگاه در این اتفاق در کنار مردم قرار گرفت و به کمک آن‌ها شتافت.»

رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برخی استان‌های ما مشکلاتی در حوزه دامپروری داشتند که تیم‌های تخصصی را به آنجا اعزام کردیم، گفت: «قطعاً وضعیت سیل و مشکلات آن با گذشت زمان و حضور نیرو‌های جهادی رفع می‌شود، اما دانشگاه باید مسائلی را که ممکن است بعد از ثبات وضعیت فعلی گریبانگیر مردم و مناطق سیل‌زده شود، شناسایی و راهکار‌های عملیاتی برای پیشگیری از موارد مشابه را به مسئولان امر ارائه کند.»

تشکیل کمیته ویژه کمک‌رسانی

یک روز پس از وقوع سیل، ستاد مقابله با بحران با مسئولیت رئیس قرارگاه جهادی این دانشگاه در سازمان مرکزی دانشگاه تشکیل شد تا به بررسی چگونگی امدادرسانی به مردم مناطق سیل‌زده بپردازد.
بر این اساس، در تمامی واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی آماده‌باش اعلام و از رؤسای استانی درخواست شد در شهر‌ها حضور داشته باشند و با تشکیل کمیته‌های ویژه به کمک‌رسانی به مردم اقدام کنند.
در همین راستا نیرو‌های جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های مازندران، خوزستان و لرستان اقدام به تهیه غذای گرم و سرد و ارائه آن به مردم سیل‌زده کردند. از سوی دیگر امکانات فیزیکی واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز در اختیار مردم سیل‌زده قرار گرفت، به‌طوری که در روزی که در شهر شیراز سیلاب اتفاق افتاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز ۸۰۰ نفر، واحد لار ۲۰۰ نفر و واحد یزد ۸۰۰ نفر را به صورت اضطراری اسکان دادند.

یک روز حقوق به سیل‌زدگان

خانواده دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد آمادگی دارد تا به مردم سیل‌زده استان گلستان کمک کند و در این راستا مقرر شده است دانشگاهیان یک روز از حقوق خود را به بازسازی مناطق سیل‌زده در استان گلستان اختصاص دهند.

مشاور ریاست و رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان هم از محل اسکان مردم آسیب‌دیده آق‌قلا بازدید کردند. در این بازدید که با حضور سیدعلی طاهری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان و هیئت اعزامی سازمان مرکزی دانشگاه انجام شد، ابوالقاسم صفوی فرماندار گرگان گزارشی از روند رسیدگی به وضعیت مردم آق‌قلا و اسکان آسیب‌دیدگان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی گرگان ارائه و از حضور نمایندگان دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق سیل‌زده و محل اسکان سیل‌زدگان ابراز خرسندی کرد.

فرماندار گرگان همچنین با قدردانی از کمک‌های مردمی و مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی در کمک‌رسانی به مردم آسیب‌دیده، لوازم شخصی و بهداشتی، لباس به‌ویژه لباس‌های بچگانه، اسباب‌بازی، مواد غذایی خشک و کنسروشده را از مهم‌ترین نیاز‌های سیل‌زدگان عنوان کرد. به گفته صفوی، بیش از ۶ هزار نفر از مردم آسیب‌دیده شهرستان آق‌قلا و روستا‌های اطراف آن در ۱۴ مکان در شهرستان گرگان اسکان داده شده‌اند.

ظرفیت‌های واحد زاهدان برای اسکان سیل‌زدگان

واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز برای پشتیبانی از هموطنان در صورت وقوع سیل اعلام آمادگی کردند و بر همین اساس جلسه ستاد پشتیبانی از هموطنان سیل‌زده کشور برگزار شد.
در این جلسه مقرر شد با توجه به اعلام وضعیت جوی این استان، تمام واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر استان برای حمایت و پشتیبانی از هموطنان عزیز سیل‌زده اعلام آمادگی کنند.
در این جلسه تصویب شد مجموعه ظرفیت‌های دانشگاه اعم از خوابگاه‌ها، مکان‌های ورزشی مسقف و نیز درمانگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان برای ارائه خدمات و اسکان در صورت وقوع حادثه تجهیز شود و در اختیار ستاد بحران استان قرار گیرد. با توجه به احتمال قریب‌الوقوع سیل در استان سیستان‌وبلوچستان مقرر شد نیازمندی‌های احتمالی به اقتضای استان نیز مدنظر مسئولان دانشگاه باشد.

کمک به ساخت منازل مسکونی

مهدی قربانی، مدیرکل تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در حال حاضر ۱۲۰ تشکل دانشجویی استان لرستان و استان‌های همجوار درگیر مسئله سیل در این استان هستند و با توجه به جمعیت بالای دانشجویی برنامه‌ریزی کردیم هر تشکل چهار، پنج روز در پلدختر اسکان داده و بعد از آن بازگردانده شوند تا با توجه به شرایط موجود برای اسکان، جا برای نیرو‌های جدید وجود داشته باشد.»

بهاروند با تأکید بر اینکه برای رفع مشکلات موجود در این شهر دو ماه دیگر زمان لازم است، بیان داشت: «در کنار همه دانشجویانی که این روز‌ها در پلدختر حضور دارند، جمعیت زیادی نیز هستند که امکان حضور در مناطق سیل‌زده را ندارند، از این رو دانشجویان تصمیم گرفتند همزمان با روز نیمه شعبان پول یک وعده غذایی خود را به ساخت منازل مسکونی در این منطقه اختصاص دهند.»

اسکان مسافران در راه مانده

اداره‌کل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان هم در پی بارش شدید و وقوع سیل در برخی استان‌های کشور در اطلاعیه‌ای آمادگی این واحد دانشگاهی را برای اسکان مسافران در راه‌مانده اعلام کرد. واحد دامغان در این اطلاعیه اعلام کرد با توجه به مسدود بودن جاده اصلی تهران - مشهد و بالعکس، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان آمادگی دارد برای اسکان همکاران عزیز و خدوم دانشگاه و مسافران در راه‌مانده، همه امکانات رفاهی خود را به‌کار گیرد و میزبان عزیزان مسافر باشد.

تهیه و توزیع مواد غذایی در مازندران

مسئول پشتیبانی مدیریت بحران دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران گفت: «پنج تیم جهادی تخصصی گروه‌های دامپزشکی، کشاورزی، باغبانی، پرستاری و تأسیسات جهت کمک به آسیب‌دیدگان به مناطق سیل‌زده اعزام شدند.» میرامید هادیانی، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر و مسئول پشتیبانی مدیریت بحران دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران گفت: «با تشکیل ستاد پشتیبانی مدیریت بحران در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران با کمک اساتید، کارکنان و دانشجویان بسیجی پس از تشکیل سه تیم ارزیابی، شناسایی و هماهنگی با فرماندهی سپاه ناحیه و سپاه تهران (معین منطقه) تاکنون بیش از ۵۰ باب خانه از آب‌گرفتگی توسط لجن‌کش و کف‌کش تخلیه شد. تخلیه نخاله و گل‌ولای از ۴۵ باب منزل آسیب‌دیده از دیگر اقدامات صورت‌گرفته بود.»

وی تهیه و توزیع بیش از ۴۰۰ بسته حمایتی مواد غذایی بین هموطنان آسیب‌دیده سیل، تشکیل سه تیم شناسایی و ارزیابی جهت آمار‌برداری و شناسایی دقیق مناطق آسیب‌دیده به‌منظور آمایش سطح حجم و نوع خسارت و نیاز‌سنجی برای ارائه خدمات هدفمند از سوی دانشگاه را از دیگر موارد انجام‌شده عنوان کرد.

آخرین اقدامات در خوزستان

معاون اجرایی عملیاتی قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان درباره آخرین وضعیت و اقدامات صورت‌گرفته توسط این قرارگاه در مناطق مختلف سیل‌زده استان خوزستان گفت: «قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در این استان پیرو اقداماتی که تا الان انجام داده است و با توجه به عنایت ویژه رئیس دانشگاه به این منطقه، پس از تشکیل قرارگاه مرکزی در اهواز هشت قرارگاه فرعی را نیز در مناطق مختلف سیل‌خیز و آسیب‌پذیر دایر کرد که این مناطق در حوادث سیل دچار مشکلاتی شده بودند.»

احمد صالحی ادامه داد: «از آنجا که در این مدت فعالیت‌های مختلفی توسط این هشت قرارگاه فرعی و قرارگاه مرکزی برای مردم منطقه انجام گرفت، اما تا ابتدای هفته گذشته کمک‌های امداد و نجاتی انجام می‌شد که عموماً در بحث تغذیه، بهداشتی و پوشاک بود، به این صورت که قرارگاه‌های فرعی محیط‌های مختلف را شناسایی می‌کردند که کمتربرخوردار بودند و آن‌ها را برای تأمین مایحتاج به قرارگاه مرکزی معرفی می‌کردند که پس از آن قرارگاه مرکزی نیز مایحتاج آن‌ها را تأمین و در اختیارشان قرار می‌دادند.»

تغییر رویکرد داده شد

از ابتدای هفته جاری مسئولان استان تصمیم گرفتند اردوگاه‌ها و پناهگاه‌هایی که تشکیل داده شده بود تخلیه شوند و مردم به مناطق زندگی‌شان برگردند. با توجه به اینکه بسیاری از این مردم از روستا‌های شهر‌های مختلف بودند به همین دلیل هم در قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان تغییر رویکرد داده شد.
یعنی از وضعیت خدماتی و تأمین اقلام خوراکی به وضعیت پاکسازی مناطق روستایی برای آماده‌سازی محیط برای اقامت دائم عزیزان روستایی تغییر وضعیت دادند و همچنان مشغول خدمت‌رسانی هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر