کد خبر: 953200
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۲
دو دستگاه هوشمند بازیافت زباله در راستای تحقق «دانشگاه سبز» و کمک به محیط‌زیست در دانشگاه شهید باهنر کرمان افتتاح شد.
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: نصرالله فرامرزی، فارغ‌التحصیل رشته عمران، مخترع و تولیدکننده دستگاه هوشمند بازیافتی گفت: «علت افتتاح این دستگاه در داخل دانشگاه شهید باهنر کرمان، برنامه‌ریزی و اتخاذ تمهیدات لازم در جهت اجرای مدیریت سبز و ارتقای سطح دانشگاه بر اساس استاندارد‌های زیست محیطی و دستیابی به معیار‌های «دانشگاه سبز» در سطح ملی و بین‌المللی است که ابتدا در دانشگاه فردوسی مشهد سپس دانشگاه شیراز و اکنون در دانشگاه شهید باهنر مستقر و راه‌اندازی شد.»

فرامرزی افزود: «تمامی دانشجویان می‌توانند پسماند‌های خود را جمع‌آوری کنند و به اپراتور‌های دستگاه تحویل دهند. اپراتور با توجه به کد‌های بین‌المللی بازیافت که شامل هفت کد بین‌المللی و یک کد زباله‌های دیگر مانند زباله‌های تخصصی همچون سی‌دی است، بطری‌ها را داخل دستگاه می‌اندازد و پس از آن مبالغ بطری‌ها توسط خود دستگاه محاسبه می‌شود.»

وی بیان کرد: «این دستگاه دارای چندین مدل است که نوع تمام اتومات آن اپراتور ندارد، اما نوع معمولی آن دارای اپراتور است. پس از تحویل کامل بطری‌ها توسط شهروند یک کارت تحت عنوان بازیافت کارت به فرد داده می‌شود، تمامی مبالغ بطری‌ها توسط سیستم نرم‌افزاری دستگاه محاسبه و به بازیافت کارت فرد واریز می‌شود و برای دریافت مبلغ، هر فرد می‌تواند از طریق کارت یا از طریق کیف اپلیکیشن درخواست خود را ثبت و مبلغ خود را دریافت کند.

هزینه این دستگاه ۴۵ میلیون تومان است و اپراتور دارد. استقبال از دستگاه دارای اپراتور بیشتر بوده است، چون زمانی که متصدی داشته باشد بهتر برای مردم توضیح داده می‌شود.»

فرامرزی با اشاره به اینکه این دستگاه در ۳۵ شهر ایران و برای اولین بار در کرمان راه‌اندازی شده است، گفت: «یکی از ویژگی‌های این دستگاه، بحث اشتغالزایی و صرفه اقتصادی آن است، هم برای کشور، هم برای شهر، هم برای شهروند و فردی که استفاده می‌کند. برای مثال جدا از کارخانه تولیدی آن یک نفر به صورت مستقیم و سه نفر به صورت غیرمستقیم به ازای هر دستگاه مشغول به کار می‌شوند.»

وی افزود: «مهم‌ترین ویژگی این دستگاه بحث محیط‌زیست است که به جای آسیب زدن به طبیعت، به پاکسازی آن کمک می‌کند، به دلیل اینکه از این طریق پروسه بازیافت کاهش می‌یابد و مستقیم زباله در مبدأ پرک می‌شود و زباله باید خشک باشد. به بیانی دیگر تمام پسماند‌های خشک با ارزش غیر از زباله‌های مرطوب و عفونی در این دستگاه قابل بازیافت است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر