کد خبر: 954413
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴
گفت‌وگوی «جوان آنلاین» با عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است مهلت ۶۰ روزه که به کشور‌های باقیمانده برجام داده شده است، حسن‌نیت جمهوری اسلامی ایران را به جهان ثابت می‌کند و افکار جهانی مطلع می‌شود که ایران به تعهدات برجامی خود عمل کرده است.
مهسا گربندی

سرویس بین الملل جوان آنلاین: حدود یکسال می‌شود که آمریکا به‌صورت غیرقانونی از برجام خارج شده است. بعد از بیانیه ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام، رئیس جمهور کشورمان اعلام کرد در صورتی که اروپا به تعهدات برجام پایبند باشد، ایران نیز از برجام خارج نخواهد شد. در طی این مدت، اما اروپایی‌ها فقط به‌صدور بیانیه و اظهار تأسف اکتفا کردند. آن‌ها حتی بعد از تحریم نفت و ایجاد مشکلات اقتصادی از سوی آمریکا نیز اقدامی انجام ندادند. به همین دلیل امروز و بعد از گذشت یک سال از قانون شکنی آشکار و نقض عهد آمریکا نسبت به برجام، حسن روحانی از تصمیمات مهم ایران خبر داد که بند‌هایی از برجام را متوقف کرده است. البته روحانی اعلام کرده که: «ایران به کشور‌های باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی فرصت داده تا به تعهدات خود بازگردند.»

ولی الله نانواکناری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران با اشاره به اظهارات امروز روحانی به خبرنگار «جوان آنلاین» گفت: «اروپایی‌ها تعهد کرده بودند که بتوانند یک مساعدتی را درباره حفظ برجام داشته باشند و راهکار‌های بانکی و حتی موضوعات تحریم را دنبال کنند. همچنین تعهد کردند تا در زمانی که خودشان مشخص کردند، اقدامات مناسبی را به‌عمل آورند. اما تا امروز فقط وقت‌کشی کردند و به وعده‌های خود عمل نکردند.»

او ادامه می‌دهد: «اروپا فقط موضوعاتی را مطرح می‌کند که راهگشا نیستند و به بیان آقای روحانی آن‌ها حتی یک درصد از وعده‌هایشان را نیز عملیاتی نکرده‌اند. این در حالی است که به گفته خود اروپایی‌ها و آن‌هایی که ناظر بر برجام هستند، ایران همیشه نسبت به آنچه که در برجام تعهد کرده بود، پایبند مانده است.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان این مسئله که وقتی موضوعی یک طرفه عملیاتی شود، عملا دیگر برجامی وجود ندارد، می‌گوید: «مهلت ۶۰ روزه که به کشور‌های باقیمانده برجام داده شده است، حسن‌نیت جمهوری اسلامی ایران را به جهان ثابت می‌کند و افکار جهانی مطلع می‌شوند که ایران به تعهدات برجامی خود عمل کرده و این آمریکاست که خودسرانه اقدام غیرقانونی انجام داده و به تعهداتش عمل نکرده است. همچنین حقیقت رفتار اروپایی‌ها را نیز که به ظاهر خودشان را پایبند به برجام نشان می‌دهد، اما عملی را از خودشان بروز نمی‌دهند را نیز به دنیا نشان می‌دهد.»

نانواکناری تصریح می‌کند: «در این ۶۰ روز معین شده، نگاه ما به خارج از کشور نخواهد بود و ما به کارمان ادامه می‌دهیم. مثلا همانطور که در بحث دفاعی از کسی اجازه نمی‌گیریم، در حال گسترش دستاور‌های صنایع دفاعی کشور هستیم. همچنین در موضوع هسته‌ای صلح‌آمیز نیاز به تایید هیچ‌کس نداریم. اما در موضوعاتی که در برجام به آن متعهد شدیم در صورتی که این مهلت تمام شود و کشور‌های باقیمانده برجام اقدام مناسبی انجام ندهند ما نیز به تعهدات برجامی پایبند نخواهیم ماند.»

او با اشاره به این مسئله که عملا برجامی وجود ندارد، زیرا که طرف‌های این قرارداد به تعهداتشان عمل نکرده‌اند، می‌گوید: «آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد اغتشاش و ناامنی در منطقه هستند، آن‌ها هرگز قابل اعتماد نبوده و نیستند. ما می‌دانستیم که اروپایی‌ها برده زنجیری آن‌ها هستند و لذا نمی‌توانند به تعهداتشان عمل کنند.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مستحکم و استوار در راستای احقاق ملت ایستاده و همه ارکان نظام و مردم هم از آن حمایت خواهند کرد، اظهار می‌دارد: «ما باید نگاه به درون داشته باشیم و اقتدار و منافع کشور خودمان را حفظ کنیم. ایران با هر کسی که بخواهد رابطه دوستانه و عادلانه‌ای داشته باشد، ارتباط برقرار خواهد کرد، در غیر این صورت رویه دیگری را به کار خواهد برد.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
0
2
حسن نیت روحانی و ظریف یا حسن نیت مردم ؟
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار