کد خبر: 955050
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹
سخنگوی سازمان انرژی اتمی:
سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفت‌وگویی تفصیلی به تشریح اقدامات جدید ایران در قبال برجام پرداخت.
سرویس سیاست جوان آنلاین: بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگوی تفصیلی با شبکه العالم در پاسخ به این سؤال که سازمان انرژی اتمی به دنبال دستور رئیس جمهوری در خصوص کاهش تعهدات برجامی ایران که در واکنش به تشدید تحریم‌های امریکا و عمل نکردن اروپا به تعهدات خود صورت گرفته، چه اقداماتی انجام داده است، گفت: ما به محض اینکه موضوع از طرف ریاست محترم جمهوری ایران مطرح شد، جلساتی را در سازمان انرژی اتمی برگزار کردیم و نحوه اجرای این موضوع، شرایط و زمینه‌های مختلف آن را بررسی کردیم و اکنون آماده هستیم که کار را به انجام برسانیم. اینکه این کار چه طور و با چه روندی انجام خواهد شد، موضوعاتی فنی است. ولی آنچه مسلم است اینکه محدودیتی از سازمان انرژی اتمی ایران برداشته شده یعنی اگر تا دیروز محدود بودیم که بیشتر از ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده تولید نکنیم، امروز این محدودیت و همچنین محدودیت در اختیار نگه داشتن ۱۳۰ تن اورانیوم برداشته شده و ما در حال انجام اقدامات خود در شرایط جدید هستیم.
کمالوندی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی باعث شده که ایران فروش آب سنگین را متوقف کند، توضیح داد: ما تا به حال آب سنگین را چندین دور به کشور‌های مختلف حتی به خود امریکایی‌ها، روس‌ها و بعضی کشور‌های دیگر در اندازه‌های کمتر فروخته‌ایم. منتها حماقتی را امریکایی‌ها مرتکب شدند که اعلام کردند کشور‌های دنیا از آب سنگین ایران نخرند درحالی که ما براساس برجام تعهدی داشتیم که مقدار بیشتر از ۱۳۰ تن را به بازار‌های بین‌المللی عرضه کنیم و چنانچه خریداری باشد آن را تحویل بدهیم. وقتی که قرار باشد خریداری هم نباشد جمهوری اسلامی ایران لزومی نمی‌بیند که چیزی را عرضه کند. در حقیقت این بند، اول از سوی خود امریکایی‌ها با موانع مواجه شد اگر چه ما تعلل اروپایی‌ها را نیز دراین زمینه داریم ولی به هرحال به نظر می‌رسد که در این زمینه یک کار حساب نشده‌ای از سوی امریکایی‌ها انجام شد و این مسئله بیشتر توجیه می‌کند که چرا جمهوری اسلامی ایران این تعهدات را انجام نمی‌دهد یعنی یک طرف به خاطر عدم اجرای تعهدات اروپایی‌ها و یک طرف به خاطر موانعی است که امریکایی‌ها دارند ایجاد می‌کنند و به نظر می‌رسد که هر آدم عاقلی به عنوان ناظر به این موضوع بنگرد، حق را کاملاً به جمهوری اسلامی ایران می‌دهد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره مصارف آب سنگین در داخل گفت: انباشت آب سنگین در کشور ما می‌تواند برای استفاده‌های مختلف باشد. کما اینکه ما اکنون برای کار‌های تحقیقاتی، تشخیصی، استفاده در موارد صنایع دارویی و صنایع نفت از آب سنگین بهره می‌بریم و از مدت‌ها قبل این کار‌ها را شروع کرده‌ایم ما اکنون مصرف‌کننده آب سنگین هستیم و در برنامه بلندمدت ما است که آب سنگین را به صورت خام نفروشیم بلکه از آن در تولید محصولات دارویی و صنعتی استفاده کنیم. بنابراین، طبیعی است که ما وقتی آب سنگین را در کشور نگه می‌داریم می‌توانیم از آن استفاده کنیم.
در خصوص تولید اورانیوم هم وقتی آن را تولید می‌کردیم برای استفاده خودمان این کار را انجام می‌دادیم، اما صرفاً به دلیل اینکه آن‌ها نگران بودند، توافقی انجام شد که ما برای رفع نگرانی آن‌ها و آن‌ها نیز برای رفع تحریم‌ها برای مدت‌های مشخصی که توافق کردیم یکسری کار‌ها را ما انجام بدهیم و یکسری کار‌ها را نیز آن‌ها انجام بدهند. طبیعتاً وقتی که این مسئله نباشد ما به دنبال استفاده از آب سنگین در حوزه‌های دیگر خواهیم رفت یا از فرصت داشتن اورانیوم بیشتر، در حوزه سوخت استفاده می‌کنیم که فعالیت انحرافی هم نیست کما اینکه اگر این محدودیت‌ها که قرار است در میان‌مدت و بلندمدت برداشته شود آن وقت ما عملاً به سمت استفاده‌هایی می‌رویم که از قبل پیش‌بینی کرده‌ایم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار