کد خبر: 955190
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۲
سخنگوی سازمان انرژی اتمی به اروپا هشدار داد
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اگر اروپا موضوع هسته‌ای را به شورای امنیت ببرد، برجام از بین خواهد رفت، گفت: چنانچه اروپایی‌ها برای حفظ برجام کاری نکنند به غنی‌سازی اورانیوم پیش از توافق بازمی‌گردیم.
سرویس سیاست جوان آنلاین: به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با شبکه پرس تی‌وی درباره اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان مبنی بر کاهش تعهدات برجامی ایران اظهار داشت: ما طی یک بازه زمانی ۶۰ روزه، برخی از تعهدات خود در برجام را به حالت تعلیق درمی‌آوریم و این فرصت را به کشور‌های اروپایی می‌دهیم تا به تعهدات خود برگردند. در واقع، از این طریق سعی داریم تا علاوه بر رفع تحریم‌ها، به ثمرات برجام که تاکنون محقق نشده است، دست یابیم.
وی در خصوص اقدام اتحادیه اروپا مبنی بر رد مهلت ۶۰ روزه ایران گفت: ایران حداقل یک سال صبر کرد تا ببیند کشور‌های اروپایی چه واکنشی را در قبال خروج امریکا از برجام در دستور کار قرار می‌دهند. آن‌ها در این مدت، وعده‌های زیادی دادند، اما در عمل و در خصوص مواردی همچون سازوکار مالی SPV و یا اینستکس عزم جدی از طرف اروپایی‌ها مشاهده نشد. آنچه ما به دنبال آن هستیم، چیزی جز برداشته شدن تحریم‌ها نیست و متأسفانه طی این مدت، اقدامی جدی از سوی غربی‌ها در این زمینه انجام نگرفت.
کمالوندی افزود: از این رو، فکر می‌کنیم که اکنون زمان آن رسیده تا اروپایی‌ها اقدامی انجام دهند که نشان دهند خواهان تغییر این وضعیت هستند و این پنجره‌ای است که در برابر اروپایی‌ها قرار گرفته و نباید آن را یک ضرب‌الاجل تعبیر کرد. ما به طور داوطلبانه به تعهدات خود در برجام پایبند بوده‌ایم، اما آن‌ها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. درواقع، ما برای مدت زمان ۶۰ روز اقداماتی را که کشور‌هایی اروپایی در این زمینه انجام خواهند داد، مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و در آن زمان تصمیم خواهیم گرفت که آیا به پایبندی داوطلبانه خود به برخی از تعهدات ادامه دهیم یا خیر.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه اقدامات اروپایی‌ها برای حفظ برجام از قبیل: راه اندازی اینستکس را ناکافی و فاقد کارایی دانست و گفت: ما باید میان توانایی و تمایل اروپایی‌ها، تمایز قائل شویم. فکر می‌کنم که آن‌ها تمایل دارند کار‌هایی را انجام دهند، اما قادر به انجام آن نیستند. از این جهت، زمان بیشتری به آن‌ها داده‌ایم تا مشخص شود که آیا می‌توانند راهی را برای حل این مسئله پیدا کنند یا خیر. در واقع، بیش از یک سال است که منتظریم اقدامی جدی را از سوی اروپایی‌ها به منظور باز کردن راه‌هایی پیش روی تجارت ایران در زمینه‌هایی همچون فروش نفت، خرید و فروش کالا و روابط بانکی ببینیم. سازوکار‌های اینستکس و SPV نشان دادند که اروپایی‌ها با توجه به توان‌شان کار‌هایی را انجام دادند و به همین دلیل نیز ما این مکانیسم‌ها را پذیرفتیم تا ببینیم که آیا می‌توانند راهی را برای تجارت عادی میان ایران و دیگر کشور‌ها باز کند یا خیر.
وی تأکید کرد که، اما حداقل تا به امروز این دو سازوکار عملی نشدند و دیگر نمی‌توان منتظر ماند. اگر اروپایی‌ها می‌خواهند کاری انجام دهند، بهتر است قبل از دیر شدن دست به کار شوند.
بهروز کمالوندی خاطرنشان کرد: اگر اتحادیه اروپا، این مسئله را به شورای امنیت ببرد، در واقع این معاهده از بین خواهد رفت و فکر نمی‌کنم که دیگر این معاهده پا برجا بماند. جمهوری اسلامی ایران قطعاً اقدامات جدی و محکمی را برای احقاق حق ملت خود انجام خواهد داد و هر واکنشی محتمل است. این واکنش ممکن است خروج از برجام و یا هر چیز دیگری باشد. بنابراین، این مسئله باید میان سران کشور‌های عضو حل شود.
کمالوندی با اشاره به سیاست‌های عادلانه و همکاری نزدیکی که کشور‌های چین و روسیه با ایران در زمینه‌های مختلف در پیش گرفته‌اند، بیان کرد: چین و روسیه هر کدام به نوبه خود به تعهدات‌شان پایبند بودند. درخصوص کشور چین باید بگویم که آن‌ها تحت شدیدترین فشار‌ها از سوی امریکا هستند که با وجود تمامی این فشارها، حداکثر تلاش خود را برای پایبندی به تعهدات خود درباره مسائل مربوط به پروژه هسته‌ای به کار بسته‌اند. با این حال، چینی‌ها بخشی از سیستم بانکی بین‌المللی هستند که کار را برای آن‌ها جهت تجارت با ایران سخت می‌کند، اما با وجود تلاش چینی‌ها، راه‌های جایگزین دیگری همانند استفاده از ارز جایگزین همانند یوان می‌تواند مفید واقع شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار