کد خبر: 955207
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۶
در ادامه جنگ روانی در داخل امریکا برای جدی نشان دادن تهدید نظامی امریکا، نیویورک‌تایمز با انتشار مقاله‌ای از بازبینی طرح‌های نظامی امریکا علیه ایران خبر داد، اما ساعاتی بعد ترامپ این خبر را جعلی خواند.
 سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع امریکا روز پنج شنبه طرح‌های نظامی به‌روز شده را به رئیس‌جمهور این کشور و مشاورانش ارائه داده است. به ادعای این نشریه، در صورت حمله ایران به نیرو‌های امریکایی یا نزدیک شدن تهران به ساخت سلاح هسته‌ای، واشنگتن ۱۲۰ هزار سرباز به خاورمیانه خواهد فرستاد.
نیویورک‌تایمز بدون نام بردن از مقام ارشدی که این اطلاعات را به این روزنامه داده، نوشته است که این رویکرد از سوی جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ و از محافظه‌کاران تندرو پیشنهاد شده است. بر اساس این گزارش، مقامات حاضر در این جلسه خواستار اشغال نظامی ایران با نیروی زمینی نبودند، زیرا معتقدند این نوع اشغال به نیرو‌های بسیار بیشتری نیاز دارد.
به گزارش نیویورک‌تایمز در دولت ترامپ اختلاف‌نظر عمیقی درباره چگونگی واکنش به ایران در صورت افزایش تنش‌ها وجود دارد.
به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، شاناهان این برنامه عمل را در دیدار با دستیاران رئیس‌جمهور امریکا در امور امنیت ملی در روز ۹ ماه مه معرفی کرد. برنامه جدید تحت فشار «شاهین‌ها» به ریاست جان بولتون مشاور دونالد ترامپ تهیه شده است.
اما ساعاتی بعد ترامپ با جعلی خواندن این خبر گفت: «خبر جعلی است ولی آیا من می‌توانم چنین‌کاری انجام دهم؟ حتماً، ولی در حال حاضر برای این کار برنامه‌ریزی نکرده‌ایم. امیدوارم مجبور نباشیم برنامه‌ریزی کنیم، اما اگر این کار را انجام دهیم، خیلی بیشتر از این‌ها نیرو می‌فرستیم.» (!)

چسباندن فجیره به ایران
رئیس‌جمهور امریکا در جریان دیدار با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، در کاخ سفید گفت: «خواهیم دید ایران چه می‌شود. اگر کاری کنند اشتباه خیلی بدی خواهد بود. خبر‌های کوچکی درباره ایران می‌شنوم. اگر کاری کنند متحمل رنج زیادی خواهند شد.»
مقام‌های دولت ترامپ نگفته‌اند که آیا ایران را مسئول «خرابکاری» در آب‌های منطقه می‌دانند یا نه، اما یک مقام امریکایی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: ارزیابی اولیه یک تیم نظامی ارتش امریکا این است که ایران یا گروه‌های مورد حمایت آن برای ایجاد حفره‌های بزرگ در چهار کشتی لنگرانداخته در آب‌های ساحلی امارات از مواد منفجره استفاده کرده‌اند.
این مقام گفت که حفره‌هایی دو تا سه متری در کنار خط آب یا زیر آن ایجاد شده است.
پیش از این برایان هوک، مسئول ویژه امور ایران در وزارت خارجه امریکا، از پاسخ گفتن به سؤالات درباره «نقش» احتمالی ایران در آنچه که به گفته او به نظر می‌رسد حملات به کشتی‌های باری در آب‌های امارات باشد، خودداری کرد.
اما او گفت که پمپئو در جریان دیدار‌هایی در بروکسل درباره حملات گزارش شده به دو نفتکش سعودی، یک نفتکش نروژی و یک کشتی اماراتی بحث کرده است. پمپئو روز دو شنبه با وزرای خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه و همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.
ایران از حادثه روز یک شنبه برای نفتکش‌ها در بندر فجیره ابراز تأسف کرده و خواهان روشن شدن ابعاد ماجرا شده است.
در همین حال یک کارشناس روس احتمال داد، سازمان‌های اطلاعاتی منطقه از جمله عربستان یا اسرائیل پشت عملیات خرابکارانه‌ای باشند که چند روز پیش نزدیک بندر فجیره امارات برای چهار کشتی تجاری رخ داد.
کنستانتین سیوکوف، معاون رئیس آکادمی علوم توپخانه‌ای و موشکی روسیه در مصاحبه با روسیاالیوم گفت، عملیات خرابکارانه و انفجار علیه نفتکش‌ها از جمله دو نفتکش متعلق به عربستان نزدیک سواحل امارات تلاشی تحریک‌آمیز است.
وی با بیان اینکه طرف‌هایی وجود دارند و تصور می‌کنند که ایران آماده توقف حرکت نفتکش‌ها در منطقه است، افزود: دولت‌هایی در خاورمیانه هستند که می‌خواهند امریکا را به جنگ با ایران سوق دهند، این طرف‌ها رژیم صهیونیستی و عربستان هستند.
این کارشناس روس احتمال داد سازمان اطلاعات اسرائیل یا عربستان عملیات انفجار نفتکش‌ها را برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی کرده باشند تا امریکا را به جنگ با ایران سوق دهند.

معافیت بندر چابهار از تحریم‌ها
معاون وزیر خارجه امریکا در امور جنوب آسیا در دیدار با وزیر خارجه افغانستان تأکید کرد که تحریم‌های امریکا علیه ایران شامل بندر چابهار نمی‌شود، زیرا این بندر برای افغانستان اهمیت دارد. آلیس ویلز، معاون وزیر خارجه امریکا در امور جنوب آسیا پس از دیدار با رهبران حکومت وحدت ملی با صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان گفت که از نظر دولت افغانستان این بندر می‌تواند راه را برای میلیون‌ها دلار تجارت افغانستان و پایان وابستگی آن به بندر کراچی پاکستان باز کند. سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت: «اینکه تحریم‌ها شامل بندر چابهار ایران نشود برای افغانستان یک مسئله مهم است. بندر چابهار مسیر بسیار خوبی برای واردات و صادرات کالا از افغانستان به هند و سایر کشور‌ها محسوب می‌شود. هند و افغانستان برای اینکه بندر چابهار از تحریم‌ها معاف شود پیش از این تلاش‌های بسیاری را انجام داده است.»
پیش از این داد و ستد افغانستان و هند از طریق بندر «واگه» پاکستان صورت می‌گرفت، اما دولت پاکستان به دلیل تنش‌های سیاسی هر از گاهی این بندر را به روی تجار افغانستان مسدود می‌کرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بازنشسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
0
0
اتفاقا ایران به افغانستان نباید صادرات داشته باشد زیرا مستقیما بدست ارتش امریکا میرسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار