کد خبر: 955385
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹
فريدون حسن
پرونده رقابت‌های لیگ برتر فوتبال امشب بسته می‌شود. رقابت‌هایی که هرچند سال به سال به هیجان و شور و نشاط آن افزوده می‌شود، اما هر سال بر معضلات و مشکلات آن نیز اضافه می‌شود. با این تفاوت که مشکلاتی که از آن‌ها حرف به میان می‌آید در فوتبال حرفه‌ای دنیا سال‌هاست که رفع شده، اما اینجا در لیگ مثلاً حرفه‌ای ما نه‌تن‌ها حل نشده که هیچ‌کدام از مسئولان نیز حاضر به پذیرش وجود این اشکالات و معضلات نیستند.
لیگ هجدهم امشب تمام می‌شود، لیگ دسته اول هم هفته گذشته به پایان رسید، اما این پایان، شروع حاشیه‌ها و سروصداهاست. سروصدا‌هایی که سال‌هاست که به خاطر وجود مشکلات و معضلات بوده، اما اقدامی برای رفع آن‌ها انجام نشده است. نمونه بارز و انکارناپذیر این مسئله بحث داوری‌های فوتبال است. داور جزئی از فوتبال است و اشتباهات او نیز به‌طور طبیعی جزئی از فوتبال محسوب می‌شود، اما در فوتبال باشگاهی ما این اشتباهات دیگر از مرز طبیعی بودن گذشته است. مروری بر اشتباهات تأثیرگذار داوران در جریان رقابت‌های فوتبال این فصل چه در لیگ برتر و چه در لیگ‌های دسته اول و دوم مؤید این حقیقت تلخ است که اشتباهات داوری در بسیاری از مواقع روی نتایج بازی‌ها تأثیر مستقیم داشته و سرنوشت بعضی تیم‌ها را تغییر داده است. این مسئله‌ای است که گریبانگیر تمامی تیم‌های حاضر در فوتبال کشور در تمامی سطح‌ها بوده و هیچ تفاوتی بین رنگ‌ها و سلایق در این مورد وجود ندارد، تنها تعداد این اشتباهات برای تیم‌های مختلف با هم فرق می‌کند.
پرونده این فصل فوتبال باشگاهی ایران امشب بسته می‌شود و تیم‌ها می‌روند برای بازار نقل و انتقالات و آماده می‌شوند برای شروع فصل جدید. حالا سؤال اینجاست مسئولان فوتبال کشور و به‌ویژه کمیته داوران برای پاسخگویی به حجم عظیم شکایت‌ها بابت ناداوری‌ها و اشتباهات مردان سیاهپوش چه فکری خواهند کرد. اصلاً برای جلوگیری از بروز این اشتباهات و کم شدن آن‌ها در فصل جدید تمهیدی اندیشیده‌اند؟
داوری فوتبال به اندازه خود آن در ایران حرفه‌ای نشده، آن‌هم در دورانی که فوتبال جهان با بهره‌گیری از تکنولوژی در تلاش است تا اشتباهات و تصمیمات جنجالی را به حداقل ممکن برساند.
استفاده از کمک‌داور ویدئویی که عملاً غیرممکن است، چون نسخه داخلی آن جواب نداد و برای وارد کردن نمونه‌های خارجی نیز با مشکل مالی روبه‌رو هستیم، پس راه‌حل چیست؟
این سؤالی است که آقایان حاضر در کمیته داوران باید به آن پاسخ دهند. همان‌هایی که حتی حاضر به قبول اشتباهات متعدد داوران نیستند و همیشه سعی دارند با فرافکنی از زیر بار پاسخگویی فرار کنند.
یک فصل دیگر فوتبال تمام می‌شود و تیم‌ها می‌روند تا با هزینه‌های زیاد آماده فصلی تازه شوند، اما تمام تیم‌ها از همین حالا نگران وضعیت قضاوت‌ها در فصل بعد هستند، نه تنها آن‌ها بلکه هواداران تیم‌ها نیز نگران هستند، چون هر چقدر این طرف از سوی باشگاه‌ها و تیم‌ها هزینه شود، آن‌طرف خبری نیست و قرار نیست اتفاق خاصی رخ دهد. انگار این اشتباهات ارثیه‌ای است که از فصلی به فصل بعد منتقل می‌شود، پس نگرانی‌ها و اعتراضات فصل طبیعی است. از یاد نبریم که برخی از اعتراض‌های پرحاشیه همین فصل مربوط به اشتباهات تأثیرگذار داوری بود، ولی آیا درسی که باید از این همه حاشیه گرفته می‌شد، گرفته شد؟
پاسخ بی‌شک منفی است، این را می‌توان از آخرین حرف‌های داوود رفعتی، رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال متوجه شد، وقتی در خصوص یکی از بارزترین اشتباهات داوران لیگ آسمان و ریسمان به هم بافت و در نهایت هم حاضر به پذیرش اشتباه نشد تا همه از همین حالا نگران وضعیت داوری‌ها در فصل آینده فوتبال باشند.
لیگ تمام شد و معضلات آن همچنان پابرجاست. لیگ دوباره شروع خواهد شد و معضلات همچنان ادامه دارد، این داستانی تکراری و تمام نشدنی است که سال‌هاست با آن دست به گریبان هستیم. داوری و اشتباهات آن تنها یک بخش مهم آن است که بیشتر به چشم می‌آید، والا باید به مسئله بلیت‌فروشی، حق پخش، کانون‌های هواداران و هزار و یک معضل دیگر لیگ هم پرداخته شود، اما عجالتاً از آقایان سئول‌نشین فوتبال عاجزانه درخواست داریم برای فصل آینده فکری اساسی به حال داوری‌های لیگ بکنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار