کد خبر: 955669
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۹
بررسی‌های اطلاعاتی پنج سال گذشته نظام رتبه‌بندی سایمگو علاوه بر اینکه پیشرفت محققان کشورمان را در تولید و انتشار مقالات علمی در آسیای غربی نشان می‌دهد، حکایت از صدرنشینی علمی ایران در پنج سال متوالی در منطقه غرب آسیا دارد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: مؤسسه سایمگو براساس تعداد مقالات علمی مؤسسات آموزش عالی کشور‌های مختلف موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس، آن‌ها را مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌دهد. بررسی اعداد منتشرشده در این سایت روند صعودی دانشمندان ایرانی را نشان می‌دهد و ایران را به عنوان اثرگذارترین کشور علمی در غرب آسیا معرفی می‌کند.
روند صعودی کشور هر سال با افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته همراه بوده که نشان‌دهنده تلاش قابل توجه دانشمندان ایرانی برای صدرنشینی در آسیای غربی و حفظ جایگاه خود است.

اختلاف ۵ هزار مقاله‌ای با رتبه دوم
براساس آمار و ارقامی که توسط نظام رتبه‌بندی سایمگو منتشر شده، ایران با ارائه و انتشار بیش از ۴۷ هزار و ۸۸۰ سند علمی در صدر جدول کشور‌های غرب آسیا قرار گرفته است.
آمار و ارقامی که توسط این نظام رتبه‌بندی منتشر شده بیانگر آن است، ترکیه دومین جایگاه جدول را به خود اختصاص داده ومحققان ترکیه‌ای با ارائه و انتشار ۴۲ هزار و ۴۰۵ سند علمی بعد از ایران قرار گرفته‌اند.
کشور‌های عربستان سعودی، اسراییل، مصر، امارات متحده عربی، عراق، قطر، اردن، لبنان، عمان، کویت، بحرین، افغانستان، یمن و سوریه به ترتیب بعد از ایران و ترکیه قرار گرفته‌اند و جایگاه سوم تا شانزدهم جدول را به خود اختصاص داده‌اند.
عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ تنها ۲۰ هزار و ۶۴۴ سند علمی ارائه و منتشر کرده که به عنوان سومین جایگاه در جدول با یک اختلاف قابل توجه نسبت به ایران قرار دارد؛ این رقم برای رژیم‌صهیونیستی پایین‌تر است و دانشمندان ایرانی با یک اختلاف ۳۴ هزارتایی صدرنشین کشور‌های غرب آسیا هستند.

تنزل تعجب‌برانگیز ترکیه
براساس داده‌های موجود در سایمگو محققان ایرانی با ارائه و انتشار ۴۶ هزار و ۶۷۲ سند علمی در سال ۲۰۱۶ نیز صدرنشین کشور‌های غرب آسیا بودند؛ آنچه سایمگو منتشر کرده بیانگر آن است که کشور ترکیه با ارائه و انتشار ۴۵ هزار و ۵۹۵ سند علمی در رتبه بعد از ایران قرار گرفته است.
با تکیه بر آمار نظام رتبه‌بندی سایمگو به راحتی می‌توان دریافت که کشور ترکیه در سال ۲۰۱۷ با یک تنزل تعجب‌برانگیز مواجه بوده است؛ محققان ترکیه‌ای در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۳ هزار کاهش در تولید سند علمی را تجربه کرده‌اند.

بازهم تعقیب و گریز ایران و ترکیه
داده‌های سایمگو نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۵ نیز محققان ایرانی به عنوان برترین‌های آسیای غربی ۴۴هزار و ۴۱۲ سند علمی ارائه و منتشر کرده‌اند.
با تکیه بر داده‌های این نظام رتبه‌بندی می‌توان دریافت ترکیه به عنوان کشوری که دومین جایگاه را به خود اختصاص داده، ۴۳ هزار و ۷۸۰ سند علمی ارائه و منتشر کرده است.
داده‌های سایمگو در بخش اثرگذاری علمی بیانگر آن است که ایران با ارائه و انتشار ۴۴ هزار و ۵۲۲ سند علمی در سال ۲۰۱۴ نیز صدرنشین جدول آسیای غربی است.
بر اساس آمار و ارقامی که توسط این نظام منتشر شده، ترکیه دومین جایگاه جدول را به خود اختصاص داده و محققان ترکیه‌ای با ارائه و انتشار ۴۰ هزار و ۷۵۹ سند علمی بعد از ایران قرار گرفته‌اند.

سال شروع صعود‌های پی در پی
در سال ۲۰۱۳، دانشمندان ایرانی جایگاه خود را به عنوان صدرنشین جدول حفظ کرده‌اند؛ تجزیه و تحلیل آمار نظام رتبه‌بندی سایمگو نشان می‌دهد، در این سال محققان ایرانی ۴۱ هزار و ۹۶۹ سند علمی منتشر کرده‌اند و ایران مجدد به عنوان اثرگذارترین کشور علمی در غرب آسیا انتخاب شد.
رتبه‌بندی سایمگو در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد ترکیه دومین کشور در تولید علم در آسیای غربی بوده است؛ محققان این کشور در سال ۲۰۱۳، ۳۹ هزار و ۷۹۸ مقاله ارائه و منتشر کرده‌اند؛ اگرچه ترکیه نسبت به سال ۲۰۱۷ یک پیشرفت نه چندان پررنگ را تجربه کرده است، اما واقعیت امر این است که محققان ترکیه‌ای در یک خط ثابت در حال حرکت هستند که گاهی با نزول و گاهی با صعود مواجه هستند، اما این صعود آنقدر کمرنگ است که گاهی اوقات حتی به هزار سند علمی هم ختم نمی‌شود.

۲۰۸ دانشمند برتر جهانی را داریم
تحلیل داده‌های سایمگو بیانگر آن است که اسراییل در سال ۲۰۱۳ تنها ۱۹ هزار و ۳۵۲ سند علمی ارائه و منتشر کرده است که این رقم برای عربستان سعودی شامل ۱۵ هزار و ۱۶۵ سند علمی می‌شود. جالب اینکه طبق اعلام پایگاه معتبر بین‎المللی وب آو ساینس، ایران دارای ۲۰۸ دانشمند برتر است که در میان یک درصد دانشمندان برتر دنیا قرار دارند که این رتبه‌بندی براساس تعداد مستندات علمی در پژوهش‌های محققان دنیا در ۱۰ سال اخیر در ۲۲ رشته موضوعی انجام شده است.

پیشتازی در هوش مصنوعی و شبکه
نظام رتبه‌بندی سایمگو توسط گروه پژوهشی به همین نام در دانشگاه گرانادا در اسپانیا انجام می‌شود که براساس تعداد مقالات علمی مؤسسات آموزش عالی کشور‌های مختلف موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس آن‌ها را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کنند.
این رتبه‌بندی یکی از جدیدترین و جامع‌ترین نظام‌های رتبه‌بندی پژوهشی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهش محور در جهان است که اخیراً این نظام رتبه‌بندی دو شاخص جدید عملکردی را به چهار شاخص قبلی برای ارزیابی دستاورد‌های پژوهشی دانشگاه‌ها افزوده است‌و این شاخص‌ها مربوط به حد تخصصی بودن و استناد اسناد علمی است.
ضمن اینکه کشورمان در رشته‌های کامپیوتر مخصوصاً گرایش هوش مصنوعی و شبکه به اضافه مکانیک بیشترین اسناد علمی را تولید کرده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
1
1
این قیاس مانند این است که فوتبال مملکت را با فوتبال افقانستان مقایسه کنیم
این امار متاسفانه به نوعی عقب گرد وضعیت دانش در کشور را نشان میدهد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار