کد خبر: 955804
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹
فروش سینما‌ها با آغاز ماه رمضان ۳۰ درصد افت کرد
کاهش ۳۰ درصدی فروش سینما‌ها با آغاز ماه مبارک رمضان و شروع ناامیدکننده اکران ماه رمضان باعث اعتراض سینمادار‌ها شده است. به اعتقاد مالکان سالن‌های سینما و البته پخش‌کنندگان فیلم، برنامه‌ریزی اشتباه شورای صنفی نمایش باعث این وضعیت شده است؛ موضوعی که غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفت‌وگو با «جوان» آن را رد می‌کند.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: اکران‌های ماه رمضان با شروع ناامیدکننده‌ای همراه بوده است، اینکه بعد از یک نوروز پرفروش ناگهان یک سکته و توقف در روند خوب استقبال از سینما‌ها پیش آمده، اعتراض سینمادار‌ها را در پی داشته است.

سقوط ۳۰ درصدی فروش سینما‌ها
سینما‌ها برخلاف انتظار اولیه در ماه رمضان فروش خوبی ندارند. این موضوعی است که باعث نگرانی سینمادار‌ها شده است. محمدقاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران در مصاحبه‌ای میزان ۳۰ درصدی افت فروش سینما‌ها را مطرح می‌کند. اشرفی درباره اکران رمضان می‌گوید: «متأسفانه بر خلاف آنچه تصور و برنامه‌ریزی می‌شد، فیلم‌های اکران دوم در فروش تا امروز موفق نبوده‌اند و نتوانسته‌اند مخاطبان را به سینما جذب کنند.»
وی ادامه می‌دهد: «به جز فیلم سامورایی در برلین، پنج فیلم دیگر حتی نتوانستند حدود ۳ الی ۴ درصد مخاطبان فعلی سینما را جذب کنند، البته نمی‌توان تمامی تقصیر‌ها را به گردن کیفیت فیلم‌ها انداخت.»
اشرفی با اشاره به اینکه شورای صنفی نمایش مسئول برنامه‌ریزی برای نحوه اکران فیلم‌هاست، می‌گوید: «به جز سال‌های ۹۵ و ۹۶ ما تقریباً هر سال در ماه مبارک رمضان با کاهش فروش مواجه بوده‌ایم، اما این کاهش امسال بسیار بیشتر از سال‌های قبل است. در سال‌های گذشته با اجرای طرح افطار تا سحر فیلم‌ها تا سحر به نمایش درمی‌آمدند و همچنین صداوسیما و رسانه‌های مجازی و خبرگزاری‌ها نیز از این طرح حمایت می‌کردند، اما امسال ما حمایت صداوسیما را نداریم و تبلیغات خوبی نیز برای این طرح انجام نشده است.»

نظر یک پخش‌کننده
موضوع افت فروش سینما‌ها در برنامه «هفت» نیز مطرح شد. حبیب اسماعیلی، مدیر یک دفتر پخش فیلم در برنامه هفت حاضر شده و با انتقاد از وضعیت اکران می‌گوید: «الان در فصل مرده اکران هستیم و فقط تعدادی از فیلم‌ها می‌فروشند و بقیه سوخت می‌شوند، مگر این‌ها پول خود را از سر راه آورده‌اند؟ زمان آقای حیدریان موضوع یکپارچگی صنوف وجود داشت و الان هم آقای انتظامی دنبال این موضوع است، اما کسانی که منافعشان به خطر می‌افتد، مخالف این موضوع هستند.» در روز‌های اخیر چند تهیه‌کننده دیگر نیز در اعتراض به وضعیت اکران علیه شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی مصاحبه کرده‌اند.
سیدامیر سیدزاده تهیه‌کننده سینما با انتقاد از عملکرد شورای عالی اکران می‌گوید: «در کل نبود شورای عالی اکران بهتر از بودن آن است چراکه تنها خاصیتی که این شورا ندارد در نظر گرفتن عدالت اکران است.»
وی ادامه می‌دهد: «الان شاهد این هستیم که فیلم‌های اجتماعی خوب با دلایل مختلفی که جلوی آن‌ها قرار می‌دهند، در فصل‌های مرده و زمان اکران مهجور واقع می‌شوند. در این شرایط سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده با ضرر روبه‌رو خواهند شد و جز پشیمانی و فرار از سینما چیز دیگری به دست نمی‌آورند.»
این تهیه‌کننده بیان می‌کند: «متأسفانه یک مدیریت قاطع، محکم و واحد که بتواند عدالت را در چند فصل مختلف اعم از نوروز، ماه رمضان، عید فطر و... اعمال کند، نداریم. آن چیزی که تا به حال مشاهده شده ارتباطاتی است که به اکران فیلم‌های کمدی و سخیف در بهترین زمان کمک می‌کند؛ اتفاقی که بیشترین صدمه را به فرهنگ و سینمای ما زده است.»
رضا سعیدی‌پور، مدیر پردیس سینمایی آزادی نیز از وضعیت اکران ماه رمضان گلایه دارد. سعیدی‌پور با ابراز تأسف از پایین بودن فروش سینما‌ها می‌گوید: «فروش گیشه بقیه فیلم‌ها به قدری ضعیف است که آدم احساس نگرانی می‌کند زیرا بالاخره هزینه‌ای برای ساخت فیلم‌ها شده و باید اکران شوند، اما آنطور که انتظار داشتیم از آن‌ها استقبال نشده است. نکته این است که چیدمان فیلم‌ها برای ماه رمضان بد نیست بلکه یکی از علت‌های ضعف فروش در سینماها، تبلیغات بسیار کمی است که انجام شده است. در واقع اطلاع‌رسانی خوبی صورت نگرفت و اکثر مردمی که به سینما‌ها مراجعه می‌کنند اطلاع ندارند که بهای بلیت در سینما‌ها تا افطار نیم بهاست.»

توضیحات سخنگوی شورای صنفی نمایش
گرفتن نوک تیز انتقادات از وضعیت اکران ماه رمضان به سمت شورای صنفی نمایش باعث شد تا موضوع افت فروش سینما‌ها و تدبیر این شورا برای برون‌رفت از این شرایط را با غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش مطرح کنیم. فرجی در گفت و گو با «جوان» با رد انتقاد‌ها نسبت به عملکرد شورای صنفی نمایش می‌گوید: «من در اسفندماه سال گذشته مصاحبه‌ای انجام دادم و در آن به تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌ها توصیه کردم که به آیین نامه سال ۹۸ توجه داشته باشند، اما متأسفانه آن‌ها گوش ندادند.» وی ادامه می‌دهد: «در آیین‌نامه‌های سال‌های گذشته، چهار هفته اکران ماه رمضان جزو قرارداد اکران فیلم‌ها حساب نمی‌شد، اما امسال دو هفته از آن محاسبه می‌شود، همین موضوع روی میزان فروش سینما‌ها تاثیر دارد.» سخنگوی شورای صنفی نمایش تأکید می‌کند: «همان طور که در سال‌های قبل اکران اسفند ماه که جزو فصل‌های مرده اکران بود با کمک پخش‌کننده‌ها زنده شده، اکران ماه رمضان نیز به دلیل اینکه جزو قرارداد اکران حساب نمی‌شد با استقبال روبه‌رو می‌شد، ولی امسال آیین‌نامه تغییر کرده و تهیه‌کننده‌ها، کارگردانان و سینمادار‌ها باید به این نکته توجه می‌کردند.» فرجی در پاسخ به این سؤال که آیا شورای صنفی برنامه‌ای برای برون‌رفت سینما‌ها از شرایط بد اکران دارد، می‌گوید: «قرارداد‌های اکران بسته شده و متأسفانه نمی‌شود اقدام خاصی در این زمینه انجام داد.»

تأثیر تغییر ایام ماه رمضان
اما یکی از دلایلی که می‌تواند باعث افت فروش سینما‌ها در ماه رمضان امسال شود، تغییر ایام این ماه است. در چند سال گذشته بخش عمده ایام ماه رمضان در فصل تابستان و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها قرار داشت، اما امسال ماه رمضان در اردیبهشت و خرداد قرار گرفته و مصادف با فصل امتحان مدارس و دانشگاه‌ها شده است. این تقارن زمانی باعث شده تا افرادی که در سال گذشته زمان فراغت خود را برای سینما رفتن در ماه رمضان صرف می‌کردند، امسال مشغول امور تحصیلی باشند و حساسیت فصل امتحانات از میزان پرداختن به تفریحات بکاهد. این تقارن زمانی در سال آینده هم رخ خواهد داد و امید است با کسب تجربه از شرایط اکران در نوروز ۹۸، سینما‌ها در ماه رمضان سال ۹۹ از وضعیت بهتری در اکران برخوردار باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار