کد خبر: 955924
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
اولین مواضع حسین انتظامی درباره مسایل روز سینمای ایران
حسین انتظامی بعد از گذشت حدود هفت ماه از قبول مسولییت در سازمان سینمایی امروز در اولین نشست رسانه‌ای خود مقابل خبرنگاران قرار گرفت و به سوال ْآنها پاسخ داد
ايزد مهرآفرين
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: در ابتدای این نشست انتظامی درباره برنامه‌های سازمان سینمایی  عنوان کرد: انتشار برنامه سازمان سینمایی و موسسه‌های تابعه در این روز‌ها صورت گرفته است. اصرار ما این است که وقتی سازمانی برنامه‌ای را منتشر می‌کند باید طبق آن عمل می‌کند چراکه این موضوع از رفتار‌های دیگر جلوگیری می‌کند و انضباط ما را بیشتر می‌کند به همین دلیل برای افرادی که رصد می‌کنند کارشان راحت‌تر خواهد بود، چون چارچوب مشخص است.

وی افزود: بعضی از رویکرد‌ها به طور جدی قابل ردگیری است. شاید مواردی بوده است که قبلاً نداشته‌ایم. برای مثال درباره فعالیت سینماگران خارج از تهران، شعاری وجود داشت که «ایران تنها تهران نیست» و باید به دنبال استعداد‌های دیگر هم باشیم. بحث دیگر این است که باید هزینه‌های پشتیبانی برنامه را به نسبت برنامه را کاهش دهیم و پشتیبانی سهمی کمتر از بودجه دولتی را در بر بگیرد و می‌شود این ادعا را ردگیری کرد.

نظام درجه بندی سنی سینما

انتظامی درباره نظام درجه‌بندی سنی فیلم‌ها هم اظهار داشت: این نظام به نحوی می‌تواند با نظارت مرتبط باشد، اما رویکردش کاملا مستقل است. یعنی سواد رسانه‌ای را بالا می‌برد و به مردم کمک می‌کند فیلم‌ها را آگاهانه‌تر انتخاب کنند. طبعا محدودیت‌هایی هم خواهد داشت و اگر قرار باشد باشد گروه‌های آسیب‌پذیر را تحت تاثیر قرار دهند، قطعا محدودیت‌هایی خواهند داشت.

انتظامی، اجرای نظام درجه‌بندی سنی را قطعی دانست و افزود: دو گروه متفاوت در این حوزه نقش دارند، شورای پروانه نمایش و گروهی متشکل از روانشناسان، والدین، اهالی آموزش و پرورش.

ورود پول‌های مشکوک به سینما 

انتظامی در پاسخ به خبرنگاری که موضوع سرمایه‌های مشکوک را مطرح کرده بود، از او خواست سرمایه مشکوک را تعریف کند. سپس اظهار داشت: طبعا از ورود هر سرمایه‌ای که به توسعه سینما کمک می‌کند، باید استقبال کنیم. اما اگر سرمایه‌ای نظامات سینما را بر هم بزند، آن وقت انتظار می‌رود سازمان سینمایی ورود کند.

رئیس سازمان سینمایی پیرامون برنامه این سازمان برای اکران فیلم‌ها و مافیای اکران گفت: نظامنامه اکران نسبت به نظامنامه سال قبل رو به جلو بوده است، اما هنوز ایراداتی دارد. دیدگاه‌های مختلفی هم وجود دارد، از جمله اینکه فیلم‌ها بر اساس تاریخ دریافت پروانه اکران شوند. تا یکی دو ماه دیگر پیش‌نویس نظام‌نامه جدید منتشر خواهد شد.

وی پیرامون این پرسش که آیا دیدگاه او با رئیس سازمان سینمایی در دوره قبلی دولت حسن روحانی نسبت به حضور سینمای ایران در جشنواره‌ها متفاوت است یا خیر، گفت: سلیقه شخصی را نباید خیلی دخیل کرد و باید دیدگاه‌های وزارتخانه پیگیری شود. مسلما جشنواره‌ها یکی از دروازه‌های ورود به بازار جهانی هستند، اما بعضی وقت‌ها در بعضی جشنواره‌ها نگاه سیاسی غلبه پیدا می‌کند، بنابراین باعث می‌شود نسبت به سینمای ایران بی‌توجهی کنند.

ادغام جشنواره جهانی و جشنواره فیلم فجر هنوز مشخص نیست

رئیس سازمان سینمایی درباره حامی نامشخص جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: پس از پایان هر رویداد، حداکثر ۴۵ روز موظف هستیم که ریز هزینه‌ها را اعلام کنیم، ان‌شاءالله در آن موعد منتشر خواهد شد.

انتظامی درباره ادغام جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر مطرح کرد: حتماً انتظار ندارید که رفتار شتاب‌زده داشته باشم و مقوله‌ای تا پیش از جمع‌بندی به‌صورت هیجان‌زده اعلام شود. اما مشغول ارزیابی پنج جشنواره مهم هستیم و همانطور که قول داده بودم که آیین‌نامه‌ها منتشر شود، شیوه ما این است که ابتدا پیش‌نویس تهیه می‌کنیم و سپس نظرخواهی و جمع‌بندی می‌کنیم و وقتی این آیین‌نامه‌ها منتشر شد درباره موضوع ادغام، حذف و اضافه جشنواره‌ها به نتیجه می‌رسیم.

انتظامی در این نشت درباره توقیف «رحمان ۱۴۰۰» گفت: همانطور که گفتم کسی نباید مطابق با پروانه نمایش چیزی را زیاد یا کم کند. گزارش‌هایی رسیده بود مبنی بر اینکه در بعضی از سینما‌ها پلان‌هایی نمایش داده می‌شود که در نسخه مورد تایید پروانه نمایش نبود. ما برای واکنش باید اول بررسی کنیم و حق نداریم صرف رسیدن یک گزارش فورا واکنش نشان بدهیم، این بررسی انجام شد و سپس اقدام صورت گرفت

آمار فروش نمایش خانگی شفاف می‌شود

وی درباره آمار فروش فیلم‌ها در شبکه نمایش خانگی گفت: فروش فیلم‌ها در این شبکه اعلام خواهد شد، شبکه نمایش خانگی مطابق یک روند جهانی سهم و نقشش در بازار فیلم در حال افزایش است. با توجه به اینکه الان ارقام درآمدی شبکه نمایش خانگی قابل توجه است و به اکران سینمایی تنه می‌زند باید آن‌ها را هم اعلام کنیم
رییس سازمان سینمایی درباره آشفتگی در اکران هم، عنوان کرد: در نظام نامه اکران می‌شود پیشنهاداتی داده شود که اگر قابلیت اجرا دارد، انجام شود.

انتظامی گفت: شفافیت یک طرفه نیست اگر ما از دستگاه‌ها می‌خواهیم فهرست درآمد‌ها را منتشر کنند اصحاب رسانه‌ها هم می‌توانند از افراد بخواهند که آمار خود را اعلام کند. برای شبکه نمایش خانگی هم می‌خواهیم آمار را به صورت رسمی اعلام کنیم. ما نمی‌توانیم انتشار هزینه‌های فیلم‌ها را به عنوان یک تکلیف اعلام کنیم، اما شروع کار می‌تواند با رسانه‌ها باشد و رسانه‌ها از صاحبان آثار درباره هزینه‌ها سوال کنند.

نیازمند تدوین قانون در سینما هستیم 

وی درباره همکاری با مجلس برای رفع برخی از سوءتفاهم‌ها هم توضیح داد: ما در زمینه مقررات بالادستی نیازمند روزآمدسازی و تدوین و.. جدید هستیم. مقررات سطوح مختلف دارد عالی‌ترین آن این است که تبدیل به قانون سود سال گذشته تدوین سند ملی سینما صورت گرفت که می‌تواند راهگشا باشد. خیلی از موارد ضرورتاً با قانون‌گذاری حل نمی‌شود برخی از آن‌ها پیمان‌نامه‌های جمعی است که شاید اثر آن از جنبه‌های قانونی بیشتر باشد، اما جمع هر دوی آن‌ها امکان‌پذیر است.

انتظامی در پاسخ به سوالی درباره قرابتش با سینما گفت: من را که به عنوان یک مدیر فرهنگی ان شاالله قبول دارید؟ شاید بتوانم برای سینما کمک کنم یکی از دایل طولانی شدن سرپرستی من رسیدن به دو پاسخ بود؛ اینکه من چقدر می‌توانم برای سینما کارایی داشته باشم و چقدر سینماگران من را می‌خواهند؟ زمانی که گفتم به سینما نمی‌آیم زمانی بود که گزینه‌های دیگری مطرح بود و نهایتاً به نام من این مسئولیت خورد.

وی درباره تغییرات مداوم جشنواره فیلم فجر گفت: فکر می‌کنم به ثبات بیشتری در جشنواره‌ها برسیم. من بسیاری از سوالات را به برنامه و بودجه‌های انتشار یافته ارجاع می‌دهم. توجه به جنبه‌های اسطوره‌ای کشور ما در فیلم‌ها در برنامه‌ها گنجانده شده است.

تنوع سامانه‌های فروش بلیت

انتظامی در پایان درباره مافیای بلیت هم گفت: حتماً در آینده تنوع بیشتری به سامانه‌های فروش الکترونیک بلیت سینما‌ها خواهیم داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار