کد خبر: 955953
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳
فعالان صنعت سیمان در گفت‌وگو با «جوان» مطرح کردند
یک زمانی در دهه ۷۰ وضعیت بازار سیمان به قدری آشفته و نابسامان بود که جزو کالا‌های سبد حمایتی محسوب می‌شد، در آن زمان به دلیل رونق ساخت‌وساز‌ها تقاضا بسیار بالا بود و فعالان این صنعت کلینکر را وارد و سیمان تولید می‌کردند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: یک زمانی در دهه ۷۰ وضعیت بازار سیمان به قدری آشفته و نابسامان بود که جزو کالا‌های سبد حمایتی محسوب می‌شد، در آن زمان به دلیل رونق ساخت‌وساز‌ها تقاضا بسیار بالا بود و فعالان این صنعت کلینکر را وارد و سیمان تولید می‌کردند. با ایجاد صندوق ذخیره ارزی و استقبال بخش خصوصی از فعالیت در صنعت سیمان، صدور مجوز احداث کارخانجات سیمان افزایش یافت. اکنون ظرفیت تولید سیمان به ۸۵ میلیون تن رسیده، اما مصرف و صادرات این کالا ۵۵ میلیون تن است. به عبارت دیگر ۳۰ میلیون تن از ظرفیت تولید بلااستفاده مانده است و کارخانجات با راندمان ۶۰ تا ۶۵ درصد فعالیت می‌کنند، همین امر موجب افزایش قیمت تمام شده سیمان شده است.

فعالان صنعت سیمان مانند دیگر تولیدکنندگان از قیمت‌های دستوری گله دارند و معتقدند که دولت باید این صنعت را به حال خودش رها کند، چراکه در حال حاضر هیچ کمبودی در بازار داخل نداریم.
مدیرعامل سیمان دشتستان در گفت‌وگو با «جوان» با تأکید بر اینکه صنعت سیمان در دهه ۸۰، توانست بازار داخلی را تأمین کند، می‌گوید: از آن زمان تاکنون دولت‌های پیشین و فعلی آنچنان بر صنعت سیمان حکمرانی کرده‌اند که اجازه رشد بیشتر را به این صنعت نداده‌اند و کارخانجات ما فقط با ۶۰ تا ۶۵ درصد ظرفیتشان فعالیت می‌کنند. اکبر مجیدپور می‌افزاید: در سال‌های اخیر رکود اقتصادی و کاهش ساخت‌و‌ساز‌ها و پروژه‌های عمرانی موجب بروز مشکلاتی برای صنعت سیمان شده و این اواخر نیز با بروز تحریم‌ها و فعالیت‌های توسعه‌ای در عراق و افغانستان موجب کاهش صادرات شده است.

وی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان سیمان می‌گوید: افزایش تولید، کاهش تقاضای داخلی و صادرات موجب شده که سیمان را به صورت نسیه و اعتباری در داخل کشور به فروش برسانیم و به دلیل افزایش قیمت تمام شده، در بازار‌های خارجی نیز نمی‌توانیم رقابت قابل توجهی داشته باشیم. علاوه بر این کمبود نقدینگی در کارخانجات و همکاری نکردن سیستم بانکی نیز از مشکلات دیگری است که دولت باید به کمک صنعت سیمان بیاید.
مجیدپور تأکید می‌کند: بخش خصوصی در دهه ۸۰ به کمک دولت آمد و با سرمایه‌گذاری کلان، سیمان را از سبد حمایتی خارج کرد. اکنون نوبت دولت است که کمک کند. وی می‌گوید: اگر می‌خواهند رونق تولیدی که مدنظر رهبری است، اتفاق بیفتد باید مشکلات مالیاتی، بیمه‌ای، صادراتی و سرمایه در گردش کارخانجات را رفع کنند. کارخانجات سیمان را به صورت اعتباری می‌فروشند، اما هر سه ماه یکبار به صورت نقد باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شود.

۱۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در کارخانجات سیمان

مجیدپور می‌افزاید: شرکت‌های سیمانی برای اینکه بتوانند حقوق کارگرانشان را تأمین کنند به فروش دارایی‌هایشان روی آورده‌اند و حتی در تأمین قطعات یدکی نیز از سوی دولت به این صنعت هیچ کمکی نمی‌شود.
وی از احتمال تعطیلی کارخانه‌های سیمان در سال‌جاری ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: هر کارخانه سیمان به صورت متوسط هزار تا هزار و ۵۰۰ اشتغال مستقیم و غیرمستقیم دارد که در صورت تعطیلی در مراکز استان‌ها و یا شهرها، کارگران بسیاری بیکار می‌شوند.

مجیدپور راه نجات این صنعت را در شرایط فعلی افزایش قیمت سیمان می‌داند و می‌گوید: قیمت جهانی سیمان ۱۰۰ دلار است، در حالی که قیمت در داخل کشور همچنان فریز شده و ادامه این روند کارخانجات را به تعطیلی می‌کشاند.
این عضو انجمن سیمان می‌افزاید: احداث یک کارخانه سیمان حداقل هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد، در حالی که دولت سال‌هاست با ثابت نگه داشتن قیمت‌های دستوری فعالان این صنعت را با مشکل مواجه کرده است.
وی می‌گوید: ۹۰ کارخانه سیمان در حال حاضر فعال هستند و دولت به بهانه تنظیم بازار با اصرار بر قیمت‌های دستوری تلاش می‌کند قیمت سیمان را پایین نگه دارد، در حالی که هیچ کس بر قیمت مسکن نظارتی ندارد و سازندگان مسکن آپارتمان‌ها را با قیمت‌های نجومی قیمت‌گذاری می‌کنند.

رقابت منفی تولیدکنندگان سیمان

همچنین دبیر انجمن سیمان نیز راه حمایت از صنعت را واقعی شدن قیمت‌ها می‌داند و می‌گوید: صنعت سیمان با ظرفیت ۵/۸۷ میلیون تن و ۳۰ میلیون تن ظرفیت مازاد بر مصرف در شرایطی قرار گرفته که کلینکر تولید و دپو می‌کند، در حالی که بازار داخل و صادرات هیچ کدام رونق ندارد.
عبدالرضا شیخان می‌افزاید: ۴۹ میلیون تن مصرف بازار داخلی است و حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن صادرات داریم و اگر در سال ۹۸ هم این روند ادامه داشته باشد، قطعاً تعدادی از کارخانجات به تعطیلی کشانده می‌شوند.
وی می‌گوید: دولت در سال رونق تولید به جای تعیین قیمت‌های دستوری، در بخش صادرات و حمل‌ونقل به کمک تولیدکنندگان بیاید.

شیخان از کاهش صادرات سیمان به کشور‌های همسایه به ویژه عراق و افغانستان خبر می‌دهد و می‌گوید: دولت با امضای پروتکل‌های صادراتی با عراق و افغانستان و کشور‌های CIS صادرات سیمان را رونق دهد.
وی می‌افزاید: سیمان کالای حجیمی است و هزینه حمل و انتقال آن بسیار بر قیمت تمام شده سیمان تأثیرگذار است، از این رو از دولت می‌خواهیم در بخش ریلی و دریایی به کمک فعالان این صنعت بیاید.
شیخان از رقابت منفی تولیدکنندگان در بازار داخلی گله می‌کند و می‌گوید: متأسفانه تولیدکنندگان برای فروش بیشتر به رقابت منفی روی آورده‌اند و به هر قیمتی حاضرند سیمان تولیدی‌شان را بفروشند و همین ارزان‌فروشی‌ها بسیاری از تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است.

وی قیمت هر کیسه سیمان را در بازار ۱۰ هزار تومان اعلام می‌کند و می‌افزاید: انجمن سیمان درخواست افزایش قیمت را همراه با تمامی مستندات به سازمان حمایت ارائه کرده و منتظر اعلام نظر این سازمان است.
دبیر انجمن سیمان از ایجاد شرکت توسعه صادرات از سوی این انجمن خبر می‌دهد و می‌گوید: پایانه‌های صادراتی در شلمچه ایجاد کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم رقابت منفی در بازار‌های صادراتی را از بین ببریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار