کد خبر: 955965
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷
امریکا حتی رأی دادگاه خودش را برای بازگرداندن میراث ایران زیرپا گذاشت
با وجود رأی دادگاه عالی امریکا برای بازگرداندن الواح هخامنشی از آن کشور به ایران، دولت امریکا تلاش دارد مانع انجام این کار شود.
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: رأی دادگاه عالی امریکا به نفع ایران و برای بازگرداندن میراث فرهنگی کشورمان از آن کشور، به دلیل سنگ‌اندازی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی امریکا (اوفک) به بن‌بست خورده است. در حالی که چند سالی است مقامات سازمان میراث فرهنگی، از بازگشت قریب‌الوقوع الواح هخامنشی به ایران خبر می‌دهند، هنوز بیش از ۱۰ هزار لوح هخامنشی که در آن اطلاعات ارزشمندی درباره سازوکار مالی و اداری دوره هخامنشی ثبت شده، در دانشگاه شیکاگو باقی مانده است.
مسئله بازگرداندن الواح هخامنشی روز گذشته در نشست خبری معاون سازمان میراث فرهنگی مطرح شد. به گزارش ایسنا، محمدحسین طالبیان، معاون میراث فرهنگی گفت: «اوفک» تاکنون فقط مجوز هزارو ۷۸۰ لوح هخامنشی را داده تا به ایران مسترد شود. او، اما تأکید می‌کند که با این اعلام، علاوه بر اعتراض رسمی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، وکلای سازمان و وزارت امور خارجه نیز پیگیر علت صدور این مجوز با این تعداد اثر هستند.
وی با اشاره به اینکه به گفته دکتر عبدالمجید ارفعی- تنها کتیبه‌خوان ایلامی که این الواح را سال‌ها قبل با استاد دانشگاه خود خوانده است- ۱۲ تا ۱۳هزار لوح کامل و قطعات کوچک از الواح بر اساس رأی دادگاه عالی امریکا باید به کشور برگردانده شوند، اما اکنون اگر اعتراض‌های اولیه جواب ندهد، میراث فرهنگی شکایت‌های قانونی خود را تا آخرین لحظه انجام خواهد داد. طالبیان تأکید کرد: به طرف امریکایی اعلام کرده‌ایم در صورتی که ارسال الواح هخامنشی از ابتدا و براساس نامه‌ای از سوی دانشگاه شیکاگو باید به صورت مجموعه‌ای به ایران انجام می‌شد، آن نامه را در اختیار ما قرار دهند.
او، اما تأثیر تحریم بر تصمیم کنونی اوفک را زیاد قابل قبول نمی‌داند و احتمال آن را بیشتر به سمت دانشگاه شیکاگو می‌داند. بنا بر این گزارش، در خلاصه رأی صادر شده مربوط به پرونده «جنی روبین» (شاکی پرونده الواح هخامنشی) علیه ایران در آن زمان آمده بود: قانون مصونیت دولت‌های خارجی ۱۹۷۶ (FSIA) به دولت‌های خارجی، نمایندگی‌ها یا نهاد‌های وابسته آن مصونیت از پیگرد و شکایت را در دادگاه‌های ایالات متحده اعطا می‌کند و اموالشان را از هر گونه توقیف یا اجرا برای ایفای آرای صادره علیه آن‌ها مصون می‌دارد، اما این مصونیت‌ها دارای استثنائاتی نیز است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار