کد خبر: 955969
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۵
۲۶ دی سال ۹۵ بود که اداره کل امور بین الملل قوه قضائیه از دستگیری و استرداد یکی از متهمان اصلی پرونده فساد بزرگ نفتی خبر داد؛ متهمی که تا آن زمان نامش زیاد به گوش نخورده بود و حتی در جلسات رسیدگی به پرونده فساد نفتی، کمتر نامش به میان می‌آمد. هرچند که درخواست استرداد متهم ابتدا به کشور مالزی ارسال و وی در آنجا دستگیر شد، اما استرداد او ناکام ماند تا اینکه در کشور دیگری شناسایی و دستگیر شد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: علیرضا زیباحالت منفرد، فردی بود که اولین بار عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران از او به عنوان جعبه سیاه پرونده نفتی یاد کرد، اما «شاه کلید» پرونده نفتی و «رمز نجات» بابک زنجانی از دیگر القابی است که به وی می‌دهند. فردی که در سال ۱۳۸۹ با بابک زنجانی آشنا شده و به لحاظ نفوذی که در کشور مالزی داشته - به گونه‌ای که مقام مشورتی داتو را دریافت کرده - موفق می‌شود مجوز فعالیت بانک اف. آی. آی. بی (First Islamic international bank) را برای اقدامات مجرمانه زنجانی اخذ کند.
توضیحات کامل را دادستان وقت تهران در این خصوص گفته بود که این فرد در خرید و فروش محموله‌های نفتی بابک زنجانی نقش داشته و پس از تأسیس بانک FIIB در واقع پروژه بابک زنجانی تکمیل شد؛ چرا که این پروژه یک بانک کم داشت که با کمک همدست او خریداری شد تا در بستر آن، بابک زنجانی اقدامات مجرمانه اش را انجام دهد.
کیفرخواست این پرونده اواسط سال گذشته صادر شده بود. روز گذشته دادگاه به صورت علنی برگزار شد تا سرنخ‌های لازم برای کشف وجوه حاصل از فروش محموله‌های نفتی به بابک زنجانی به دست آید. زیبا حالت در دادگاه دیروز، نحوه آشنایی خود با بابک زنجانی را تشریح کرد و گفت: از اقدامات بابک زنجانی خبر نداشته و توضیح داد: من در هیچ یک از جلسات آقای بابک زنجانی با شرکت‌های نفتی نبوده‌ام و صرفاً در راستای کمک به کشور و برای دور زدن تحریم‌ها به جابه‌جایی و ذخیره‌سازی محموله‌های نفتی اقدام می‌کردم و هیچ‌گونه اطلاع از قرارداد آقای زنجانی با وزارت نفت نداشته و ندارم.
این در حالی است که مدیر حقوقی شرکت ملی نفت به عنوان شاکی پرونده بیان داشت: آقای منفرد از عملیات‌های مجرمانه آقای زنجانی اطلاع و به آن علم داشته است. در راستای انجام اقدامات بزهکارانه در جهت نشان دادن کسری در محموله‌های نفتی، این متهم اقدام به اضافه کردن آب به میعانات نفتی می‌کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار