کد خبر: 957053
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۵
شیوا نوروزی
برگزاری مراسم معارفه سرمربی جدید تیم ملی فوتبال به این معنی است که مرد بلژیکی رسماً کارش را با تیم کشورمان آغاز کرده و همه منتظریم ببینیم انتخاب فدراسیون تا چه اندازه برای ما مفید خواهد بود. حالا که قرارداد رسماً امضا شده، بد نیست در همین ابتدای راه خواسته‌ها و انتظاراتمان را از مارک ویلموتس مشخص کنیم تا هم او بتواند بر اساس رسیدن به این اهداف برنامه‌ریزی کند و هم ما بعد از یک مدت مشخص بتوانیم ارزیابی منطقی و اصولی از عملکردش داشته باشیم.
پروسه عقد قرارداد با مربیان خارجی اصولاً در فوتبال ما پیچیده‌تر و محرمانه‌تر از این حرف‌هاست که در یک مدت کوتاه به نتیجه برسد و مفاد آن صراحتاً عنوان شود. انتخاب ویلموتس تازه‌ترین نمونه‌ای است که می‌توان به آن اشاره کرد. پس از ماه‌ها پنهان‌کاری و وقت‌گذرانی برای مذاکره با گزینه‌های مختلف سرانجام نام ویلموتس به‌عنوان جانشین کی‌روش اعلام شد. البته هنوز جزئیات قرارداد این مربی برای همه مبهم است و اینگونه که معلوم است آقایان بر این پنهان‌کاری‌های عجیب خود هم اصرار دارند. با این حساب نمی‌توان حدس زد که فدراسیون در قرارداد سرمربی تیم ملی چه مواردی را گنجانده و به چه مواردی اهمیتی نداده است. با این حال و با توجه به دستمزد دلاری که در این وانفسای اقتصادی باید به ویلموتس پرداخت شود، انتظار می‌رود تاج و مشاورانش به چند نکته اساسی اهمیت دوچندانی داده باشند.
آوردن یک مربی تراز اول و مطرح خارجی کار آسانی نیست؛ هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ بحث‌های فنی. به همین دلیل است که برای بهره گرفتن از دانش او باید برنامه داشت و این برنامه‌ها را نیز در قرارداد رسمی به شکل شفاف و دقیق قید کرد. مربیانی، چون ویلموتس که تجربه فعالیت در فوتبال اروپا را داشته، بهترین گزینه است برای اینکه مربیان جوان و مستعد وطنی کنار دستش حضور داشته باشند و رموز مربیگری حرفه‌ای روز دنیا را بیاموزند. انتخاب دستیار ایرانی برای سرمربی بلژیکی شیوه خوبی است، به این دلیل که به شکل عملی می‌تواند در کنار یک مربی اسم و رسم‌دار فعالیت کند، به‌ویژه که مسئولیت دستیاری ویلموتس هم به وحید هاشمیان سپرده شده است. مربی جوانی که بدون حاشیه و به دور از هیاهو در عرصه مربیگری فعالیت می‌کند. البته نباید به همین یک مورد بسنده کرد. حضور ویلموتس در ایران فرصت ایده‌آلی برای فدراسیون است تا برنامه‌ای برای برگزاری کلاس‌های مربیگری ترتیب دهد. اگرچه مربیان شناخته شده وطنی بعضاً علاقه‌ای به شرکت در این کلاس‌ها نشان نداده‌اند، اما سایرین قطعاً از این فرصت برای بالا بردن دانش مربیگری‌شان استفاده خواهند کرد.
علاوه بر این حالا که با تأخیر زیاد تکلیف کادر فنی تیم ملی مشخص شده،‌ای کاش فدراسیون فکری هم به حال پست سرپرستی تیم ملی کند. پستی که معمولاً به دست افراد ناشی و ناکاربلد سپرده می‌شود و از این حیث بار‌ها متضرر شده‌ایم. پس این‌بار دیگر نباید اشتباهات گذشته تکرار شود، بلکه باید سرپرستی تیم را به فردی مطمئن و حرفه‌ای سپرد تا حداقل نگران عدم آشنایی او به زبان انگلیسی نباشیم. از سوی دیگر فعالیت‌های ویلموتس باید توسط فدراسیون و به‌صورت ویژه توسط کمیته فنی مورد ارزیابی قرار گیرد. با توجه به تجربه‌ای که از هشت سال حضور کی‌روش در کشورمان داشتیم، دیگر نباید اجازه بدهیم مربی خارجی کار را به هر سمت و سویی که دوست دارد، بکشد، آن‌هم بدون اینکه از مسئولان فدراسیون حرف‌شنوی داشته باشد. تشکیل این کمیته و انتخاب نفراتی بی‌طرف و بادانش به‌عنوان اعضای کمیته فنی، ویلموتس یا هر سرمربی خارجی را وادار می‌کند که طبق مقررات و تعهداتش پیش برود. البته این کمیته باید از سوی فدراسیون حمایت شود و خروجی جلسات آن‌ها در برخورد با سرمربی تیم ملی تأثیرگذار باشد. در غیر این صورت حتی کاری از دست کمیته فنی نیز بر نخواهد آمد.
در کل باید امیدوار باشیم که مهدی تاج پس از این مدت طولانی قرارداد سفت و سختی را با ویلموتس امضا کرده باشد تا در صورت لزوم و بروز هر نوع حاشیه و اختلافی فدراسیون حرفی برای گفتن داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار