کد خبر: 957606
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
رئیس‌جمهور امریکا در ادامه دست و پا زدن رندانه‌اش برای دستاوردسازی در موضوع ایران ضمن توهین مجدد به ایرانیان با تکرار تروریست خواندن ایرانی‌ها و داستان‌سازی درباره موفق بودن سیاست مهارش علیه ایران، دوباره خود را مشتاق گفت‌وگوی مستقیم با تهران نشان داده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  اما با این حال دیروز دولت امریکا پتروشیمی ایران را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد. صحبت‌هایی در مورد نامه نوشتن او به ایران و آمادگی برای کنار گذاشتن جان بولتون مطرح است. هر چه که باشد، این پیشنهاد تاکتیکی چند هدفه مذاکره در شرایطی انفعالی صورت گرفته و ترامپ به ناچار با ارائه چهره صلح‌طلبانه تقلا می‌کند سرپوشی بر ضعف نظامی امریکا در برابر اقتدار موشکی و منطقه‌ای ایران بگذارد و دلیل واقعی «جنگ نمی‌خواهیم» امریکایی‌ها هراس از جنگ با ایران است. در این فضا ادبیات ترامپ با کمی تعدیل ۱۲ پیش‌شرط پمپئو لحن فرانسوی به خود گرفته است؛ گسترش دادن توافق هسته‌ای به مسائل موشکی و منطقه‌ای.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه گاردین دونالد ترامپ، در حاشیه سفر سه روزه‌اش به لندن به مقام‌های انگلیسی گفته به دنبال درگیری نظامی با ایران نیست و در عوض به دنبال گفت‌وگوی مستقیم با تهران بر سر طرح خود جهت مذاکره بر سر توافق هسته‌ای برجام و گسترش دادن آن است.
به نوشته این روزنامه انگلیسی، مقام‌های امریکایی در گفت‌وگو با همتایان انگلیسی خود هم به آن‌ها اطمینان خاطر داده‌اند امریکا سر جنگ با ایران ندارد و این مقام‌ها همچنین مدعی شده‌اند اقدام امریکا در اعزام یک ناو، بمب‌افکن و نیرو‌های بیشتر به منطقه با هدف بازدارندگی صورت گرفته است. رئیس‌جمهور امریکا همچنین روز پنج شنبه در کنفرانس خبری مشترک با رئیس‌جمهور فرانسه با بیان اینکه تحریم‌ها علیه ایران قدرتمند بوده است، عقب‌نشینی خود را در قالب ادبیات انسان‌دوستانه به خورد رسانه‌ها داد و مدعی شد: آن‌ها به عنوان یک ملت، بسیار ضعیف شده‌اند. آن‌ها به عنوان یک ملت، در حال شکست خوردن هستند، اما من نمی‌خواهم شاهد این باشم که ملتی شکست خورده باشند. ما می‌توانیم خیلی سریع این وضعیت را برگردانیم، اما تحریم‌ها نشان داد که چقدر قوی بوده‌اند. من درک می‌کنم که آن‌ها می‌خواهند مذاکره کنند و اگر بخواهند گفت‌وگو کنند خوب است. او در ادامه گفت: «حالا که این گفته شد، بگذارید ببینیم درباره ایران چه پیش می‌آید. وقتی که من رئیس‌جمهور شدم، باور کردنی نیست همین دو سال و نیم پیش بود، نه بیشتر، ایران یک دولت واقعی تروریست بود، البته هنوز هم هستند، آن‌ها قهرمان‌های بلامنازع تروریسم بودند و این چیز بدی است.»
رئیس‌جمهور امریکا با بیان این ادعا که ایران در ۱۴نقطه میدان جنگ حضور داشته، گفت: «آن‌ها دیگر این کار را انجام نمی‌دهند و عملکرد بسیار ضعیفی به عنوان یک کشور دارند؛ به عنوان یک کشور در حال شکست خوردن هستند و من نمی‌خواهم که آن‌ها به عنوان یک کشور شکست بخورند. ما خیلی سریع می‌توانیم این روال را برگردانیم، اما تحریم‌ها فوق‌العاده قدرتمند بوده‌اند و چیز‌های دیگر.»
ترامپ در ادامه سخنانش گفت: «می‌دانم که آن‌ها می‌خواهند گفت‌وگو کنند و اگر بخواهند گفت‌وگو کنند، خوب است، ما هم گفت‌وگو می‌کنیم، ولی یک چیزی که نمی‌توانند داشته باشند، سلاح هسته‌ای است. فکر می‌کنم رئیس‌جمهور فرانسه با این مسئله کاملاً موافق است. فکر می‌کنم او هم موافق است که آن‌ها نباید سلاح هسته‌ای داشته باشند.»
امانوئل ماکرون نیز در حضور میهمان خود گفت که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای «هدف مشترک» فرانسه و امریکاست. ماکرون تأکید کرد: «ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هدف مشترک فرانسه و امریکاست و برای تأمین این هدف باید مذاکرات بین‌المللی انجام شود.»
وی همچنین بدون نام بردن از برجام گفت: «هدف آن بوده که ایران تا سال ۲۰۲۵ به سه مورد عدم تولید سلاح هسته‌ای، توقف فعالیت موشکی و توقف تحرکات منطقه‌ای پایبند باشد.»
«کان کاگلین» چند روز پس از مصاحبه با بولتون در روزنامه تلگراف، طی مطلبی که در وبگاه نشنال منتشر کرد، صحبت‌هایش با بولتون را تشریح کرد. او به نقل از بولتون نوشت: «در دولت اوباما، ایران احساس می‌کرد ما را در جیبش دارد، بنابراین ایرانی‌ها دیگر از ما نمی‌ترسیدند. اکنون آن‌ها باید نگران باشند اگر کاری کنند بهایش را می‌پردازند.»
او با اشاره به سخنان بولتون نوشت: «رئیس‌جمهور ما را روشن کرد که آماده مذاکره بر سر مسئله هسته‌ای هستیم. اما تهدیدات ایران برای بستن تنگه هرمز یا تهدید متحدان‌مان را نمی‌پذیریم. دلیل قدم نظامی که برداشتیم همین است، نه به این دلیل که خواهان جنگ بودیم بلکه دقیقاً برای اجتناب از جنگ این کار را انجام دادیم. می‌خواهیم ساختار‌های بازدارندگی را ایجاد کنیم که ایران را متقاعد می‌کند مسیری خطرناک را دنبال می‌کند. این اشتباه خواهد بود که ایران در راه‌حل ما شک کند.» وی در ادامه نوشت: «همه می‌گفتند تحریم‌ها کارساز نیست، اما نشان دادیم می‌توانیم به‌تن‌هایی این کار را انجام دهیم. سیاست رئیس‌جمهور تغییر رژیم نیست. می‌خواهیم توافقی جدید را مورد مذاکره قرار دهیم.»

هراس از ایران و راه‌حل آبرومندانه
یک منبع امریکایی به پایگاه آسیاتایمز گفته دونالد ترامپ بعد از بررسی‌هایی که در دولت او انجام شده به دنبال راهی آبرومندانه برای خروج از وضعیت تنش با ایران است و به همین سبب پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران را مطرح کرده است.
پایگاه آسیاتایمز در گزارشی نوشته مسائل مطرح‌شده در اجلاس مرموز بیلدربرگ که چند روز پیش در سوئیس برگزار شد مشخص می‌کند که چرا دولت ترامپ ناگهان به ایران پیشنهاد داد حاضر است «بدون پیش‌شرط» وارد گفت‌وگو با ایران شود.
آسیاتایمز نوشته است: «مسئله تماماً به تنگه هرمز برمی‌گردد. بستن این تنگه می‌تواند تأمین نفت و سوخت از سوی عراق، کویت، بحرین، قطر و ایران که عرضه‌کننده ۲۰ درصد نفت دنیا هستند را قطع کند.» این پایگاه نوشت: «مباحثاتی مطرح شده مبنی بر اینکه آیا این اتفاق [بستن تنگه هرمز]ممکن است رخ دهد و آیا ناوگان پنجم دریایی امریکا می‌تواند مانع انجام این کار توسط تهران شود که مجهز به موشک‌های ضدکشتی در خاکش در طول مرز شمالی خلیج فارس است؟»
یک منبع امریکایی گفت: «نتایج چندین مطالعه در این خصوص روی میز ترامپ قرار گرفت و موجب ایجاد هراس در واشنگتن شد. این مطالعات نشان دادند در صورتی که تنگه هرمز بنا به هر دلیلی بسته شود ایران قدرت مختل کردن نظام مالی دنیا را دارد.» منبع امریکایی مورد استناد آسیا تایمز، درباره راهبرد ترامپ در قبال ایران گفت: «او واقعاً به دنبال راهی آبرومندانه برای خروج از این وضعیتی است که پمپئو و مشاورانش او را درگیرش کردند. واشنگتن اکنون به روشی آبرومندانه برای خروج از این وضع نیاز دارد. ایران دنبال برگزاری دیدار نیست، اما امریکا هست.»

نامه‌نویسی و اخراج بولتون!
به گزارش الجزیره، پس از حدود دو هفته از کاهش تهدید‌های دو‌جانبه بین ایران و ایالات متحده و کم شدن احتمال اعمال گزینه نظامی در منطقه، وزیر خارجه امریکا از آمادگی واشنگتن برای مذاکره بدون شرط با تهران صحبت کرد تا پس از ترامپ، دومین شخصی باشد که ایران را به مذاکره دعوت می‌کند.
دعوت پمپئو از سوئیس-که حافظ منافع امریکا در ایران است- کمی پس از به تأخیر افتادن اجرای دور جدیدی از تحریم‌های امریکا علیه پتروشیمی ایران مطرح شد و همین مسئله باعث شد تحلیلگران اقدام دولت ترامپ را شاخصی برای عزم جدی وی در راستای کاهش سطح تنش‌ها با تهران به شمار آورند. پاسخ ایران به این اظهارات پمپئو به سرعت از سوی وزارت خارجه آن اعلام شد: «معیار ما تنها اقدامات عملی امریکاست، نه اظهارات سیاسی». روحانی با استقبال از طرح مذاکره، «احترام متقابل» را شرط مذاکره با واشنگتن دانست و تأکید کرد که در غیر این صورت گفت‌وگویی صورت نخواهد گرفت.
الجزیره همچنین به نقل از آنچه که یک منبع آگاه در وزارت خارجه ایران خوانده است، نوشته است که امریکا با جدیت به دنبال تغییر قواعد بازی و مذاکره با ایران است، اما ایران تمایلی به مذاکره ندارد. همین منبع در گفت‌وگو با الجزیره تصریح کرده است که ایران بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای را شرط مذاکره می‌داند، در حالی که واشنگتن به دنبال مذاکره است تا در مقابل، شبح جنگ را از منطقه دور کند، بدین معنا که قصد اجرای شروط را ایران که تهران بر آن اصرار می‌ورزد، ندارد. به گفته این مقام ایرانی مذاکرات تازه‌ای با امریکا صورت نمی‌گیرد، تا این دولت به توافق هسته‌ای بازگردد. بعید هم نیست که دولت ترامپ شروط ایران را پذیرفته و مسیر را در برابر مذاکرات جدید هموار کند.

تحریم پتروشیمی ایران
خزانه‌داری امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد بزرگ‌ترین شرکت هلدینگ پتروشیمی ایران و شبکه گسترده‌ای از شرکت‌های تابعه و عوامل فروش آن را تحت تحریم قرار داده است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند تحریم‌های پتروشیمی اثر‌گذاری چندانی نخواهد داشت. به گزارش فارس، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا دیروز تحریم‌های جدیدی علیه بخش پتروشیمی ایران اعلام کرد.
این نهاد امریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرده «شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس» از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا حمایت مالی کرده و گفته ۳۹ زیرمجموعه این شرکت و نمایندگی‌های فروش آن در خارج از ایران در فهرست سیاه قرار داده شده‌اند.
«استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری امریکا این تحریم را هشداری دانسته مبنی بر اینکه واشنگتن شرکت‌هایی در بخش پتروشیمی را که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری داشته باشند، تحریم خواهد کرد.
روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های امریکایی نیز دو روز پیش گزارش داد پیشنهاد‌های رئیس‌جمهور امریکا برای مذاکره با ایران جدی نیست.
روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های امریکایی گزارش داد پیشنهاد‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا برای مذاکره با ایران جدی نیست و او قصد دارد سیاست دولت خود را جایی بین دیپلماسی و تهدید نظامی قرار دهد، بدون آنکه قصد عملی کردن هیچ یک را داشته باشد. به طور خلاصه، ترامپ نه مشتاقانه خواستار تعامل با ایران است و نه می‌خواهد آنقدر ستیزه‌جو باشد که تهران را تحریک به واکنش کند. نیویورک‌تایمز نوشته ژست‌های ترامپ برای دیپلماسی چیزی بیشتر از نمایش نیستند.
اما سؤال جدی این است که آیا تحریم فروش پتروشیمی ایران توسط امریکا شدنی است؟
قائم‌مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی درباره تحریم پتروشیمی ایران گفته بود، تحریم صنعت پتروشیمی به‌سرعت امکانپذیر نیست و در طول زمان نیز دارای پیچیدگی‌های بسیاری است که تحقق این تحریم را با چالش‌های متعددی همراه می‌کند.
فریبرز کریمایی قائم‌مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص تهدید امریکا به تحریم پتروشیمی ایران اظهار داشت: طبق منطق تجارت، همه تولیدکنندگان پتروشیمی در جهان قبل از اینکه محصولات‌شان را به تولید برسانند یا افزایش تولید دهند، به بازارهایشان فکر می‌کنند.
وی افزود: با توجه به اینکه حجم تولیدات پتروشیمی ایران رقمی قابل توجه بوده و سال‌هاست بخشی از مصرف‌کنندگان تولیدات پتروشیمی به تولیدات پتروشیمی ایران وابسته هستند، به‌نظر من تولیدات پتروشیمی ایران در بازار جهانی به این سادگی‌ها قابل‌جایگزینی نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار