کد خبر: 957798
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
طرح "کار با مردم برای مردم" در ۱۴ منطقه کم برخوردار در حال اجراست
طرح پیشرفت و آبادانی مناطق کم برخوردار بنیاد مستضعفان که در راستای منویات و رهنمود‌های مقام معظم رهبری به اجرا در آمده با استفاده از مشاوره اساتیدِ دانشگاهی و مدیران جوان و انقلابی به دنبال ایجاد مدلی برای افزایش درآمد جامعه روستایی، حمایت از کارآفرینان جهت توسعه اقتصاد محلی و کاهش فشار بر منابع طبیعی و...
محمد رضا هاديلو

بنياد مستضعفان مجري رهنمودهاي رهبري در آبادانی و پیشرفت مناطق محروم کشور

 

محمد رضا هاديلو

  

طرح پیشرفت و آبادانی مناطق کم برخوردار بنیاد مستضعفان که در راستای منویات  و رهنمود های مقام معظم رهبری به اجرا در آمده با استفاده از مشاوره اساتيدِ دانشگاهي و مدیران جوان و انقلابی به دنبال ایجاد مدلی برای افزایش درآمد جامعه روستایی، حمایت از کارآفرینان جهت توسعه اقتصاد محلی و کاهش فشار بر منابع طبیعی و الگو سازی برای پیشرفت همه جانبه و آبادانی کشور با تکیه بر مردم است.

توانمندسازی جوامع محلی از طریق ایجاد بستری مناسب برای مشارکت جمعی در قالب گروه‌های اعتبار و پس‌انداز، افزایش دسترسی روستاییان کم‌درآمد به تسهیلات اعتباری، ارتقاء مهارت‌های فردی و اجتماعی روستاییان از طریق هدایت پس‌اندازهای غیرمولد خانوارهای روستایی به سرمایه‌های مولد کارآمد، افزایش درآمد خانوارهای کم‌درآمد از طریق پرداخت وام‌های کوچک برای فعالیت‌های درآمدزا، برنامه‌ریزی جهت اجرای پروژه‌هایی که مبتنی بر ظرفیت، امکانات و شرایط منطقه باشد و همچنین توسعه اشتغال و تثبیت مشاغل دارای بحران مالی انجام مي‌شود.

 

***

 

چند سالي است که طرح پیشرفت و آبادانی منطفه ایی بر اساس رهنمود های مقام معظم رهبری در 14 منطقه کم برخوردار کشور اجرا می شود. این طرح با اهدافی چون  رفع محروميت و توانمندسازي اقتصادي و فرهنگي ، توانمندسازي اجتماعي مردم و تكيه بر قابليت‌ها و توانمندي‌هاي بومي و طبيعي مناطق بر اساس پژوهش های میدانی و الگوی انجام شده در قلعه گنج  کرمان به اجرا در آمده و بسيار خوبي هم به همراه داشته که مردم اين منطقه از آن بهره مند شده اند. حالا بنیاد مستضعفان  که مجري اين طرح است با پشتوانه پژوهش های میدانی  دانشگاهي و استفاده از مدیران جوان و انقلابی قصد دارد طرح پیشرفت و آبادانی را توسط بنیاد علوی در ديگر نقاط نيازمند و محروم کشور به اجرا درآورد. کاري که حتما روزهاي خوشي را براي اين مناطق به ارمغان خواهد آورد.

 

قلعه گنج الگویي موفق براي کل کشور

 

کافيست کمي به گذشته و به يکي از محروم ترين مناطق ايران برويم. يعني قلعه گنج کرمان که این طرح براي اولين بار در آنجا به اجرا در آمد. در آن زمان طرح شامل بخش هایی چون حمایت از تولید مردم محور، ارتقا حوزه سلامت روستایی، ارتقا سطح آموزش و زیرساخت های آموزشی، طرح های اشتغال زایی و توانمند سازی، طرح های زیرساختی و آبادانی و بهبود خدمات و برنامه های فرهنگی بود. سپس این مدل با در نظر گرفتن ویژگی های بومی و اقلیمی مناطق مختلف در برخی دیگر از مناطق کم برخوردار کشور از جمله  لنده در چهار محال بختیاری ،  چالدران در آذربایجان غربی ،  ملکشاهی در ایلام ، سروآباد دراستان کردستان ، باخرز در خرسان شمالی ، گرمی در  اردبیل ، قصر قند و زهک در  سیستان و بلوچستان ، بخش احمدی و جزیره لارک در هرمزگان و سرپل ذهاب درکرمانشاه  حال انجام است.

 

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد مستضعفان، در مجموع  تا کنون در شهرستان قلعه گنج 116 پروژه در قالب طرح پیشرفت و آبادانی در حال انجام است که برخی از آنها عبارتند از  طرح بیابان زدایی و احیا منابع طبیعی، تشکیل صندوق های خرد اعتباری، تشکیل گروه های توسعه از اهالی روستاهایی است.

در این راستا در طرح بیابان زدایی و احیا منابع طبیعی کنترل کانون بحرانی فرسایش بادی در محدوده 30 هزار هكتاري در سه منطقه از شهرستان قلعه گنج يعني آهوان، ریگ‌متین و صولان با اعتبار دو نيم ميليارد ريالي به‌منظور انجام اقدامات مقابله با بيابان‌زدايي و كنترل كانون‌هاي بحراني فرسايش بادي ، با جلب اعتماد و اطمينان و مشاركت جوامع روستايي در فعاليت‌هاي توسعه‌اي و با حمايت بنياد با نظارت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور و به همت مردم منطقه، همراه با اشتغال‌زايي براي آن‌ها انجام‌شده است.

دربخش آموزشی اقدام به توزيع جوايز نقدي و غير نقدي در ميان دانش آموزان، رفع بی‌سوادی جمعیت زیر 40 سال و طرح ارتقاء تحصیلی دانش‌آموزان مورد توجه قرار گرفت.

طرح ارتقاء تحصیلی دانش‌آموزان در قالب برگزاري آزمون هاي آزمايشي، كلاس هاي تقويتي، توزيع نرم افزارهاي آموزشي، توزيع كتب كمك آموزشي،  برگزاری 6 مرحله آزمون آزمایشی کنکور برای پایه دوازده و پیش دانشگاهی ، برگزاری کارگاه‌های آموزشی نرم‌افزار به تعداد 40 نرم‌افزار در مدارس شهرستان قلعه گنج و توزیع بیش از 13 هزار کتاب آموزشی و کمک آموزشی در مقاطع مختلف تحصلیلی شهرستان پیگیری شد.

در راستای طرح  تجهیز مدارس شهرستان قلعه گنج تعداد 247 مدرسه جهت تجهیز شناسایی و اولويت دهي شد که با اعتبار 23 میلیارد ریال در حال انجام می باشد. همچنین تاکنون 201 مدرسه در 5 دهستان شهرستان قلعه گنج تجهیز شده است.

همچنین در راستای تقویت بخش اشتغال شهرستان قلعه گنج اعطای تسهیلات اشتغال زایی 250 ميليارد ريالی توسط بانك سينا در دستور کار قرار گرفت . در این طرح برای براي هر طرح ارئه شده سقف تسهيلات 50 ميليارد ريال در نظر گرفته شد.  5 درصد سود تسهيلات این طرح  توسط بنياد علوي و 5 درصد نيز توسط معاونت توسعه مناطق محروم نهاد رياست جمهوري تأمين مي‌شود.

 از دیگر اقدامات انجام شده در شهرستان قلعه گنج می توان به احداث كارخانه رب گوجه‌فرنگي، احداث كارخانه روغن‌كشي از كنجد، کارخانه آبمیوه، احداث مجتمع دامپروري، احداث گلخانه ، توسعه کشت گیاهان دارویی، احداث کارخانه فرآوری شیر و لبنیات و  برگزاری دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای اشاره کرد.

 در بخش طرح های زیر ساختی نیز احداث هتل کپری، احداث 25 دهنه پل شهری، ساخت بوستان رمشک و کمک به تجهیز بوستان های روستایی، احداث پارك شادي، طرح شبکه ارتباطی پهن‌باند شهرستان قلعه گنج، احداث ساختمان نيروي انتظامي، احداث نیروگاه خورشیدی و احداث ایستگاه آتش نشانی از سایر اقدامات انجام شده است. این اقدامات در قالب يك شهرك صنعتيِ داراي زيرساختِ مناسب و به منظور جذابيت لازم براي سرمايه‌گذاران بخش خصوصي و تقویت صنایع تبدیلی شهرستان فراهم شد.

در بخش ورزشی نیز اقداماتی چون زیرسازی و احداث زمین‌های ورزشی از جمله فوتسال و والیبال، تعمیر سالن‌های ورزشی و خرید تجهیزات  در دستور کار قرار گرفت.ماحصل این اقدامات را می توان در اعزام تیم شهید حیدری قلعه گنج به مسابقات بین المللی نروی کاپ نروژ و        اعزام تیم نوجوانان و جوانان ووشوکار شهرستان به مسابقات کشوری اصفهان در سال 97 مشاهده کرد. همچنین با حمایت های صورت گرفته تیم فوتبال شهدای قلعه گنج توانست پس از 4 سال در لیگ برتر استان کرمان شرکت کند.

یکی دیگر از اقدامات بنیاد مستضعفان تقویت زیرساخت های فرهنگی شهرستان قلعه گنج است. از آنجایی که مسجد نقش قابل توجهی در تقویت زیرساخت های فرهنگی دارد لذا  تجهیز مساجد شهرستان قلعه گنج  در دستور کار قرار گرفت. با بررسی میدانی مساجد موجود، اولویت دهی 240 مسجد جهت تجهیز در دستور کار قرار گرفت که با اعتبار 20 میلیارد ریال در بخش های تامین آب، برق، تجهیز وضوخانه و سرویس های بهداشتی و تاسیسات و فرش کف مساجد در حال انجام می‌باشد و تاکنون 217 مسجد از 5 دهستان شهرستان قلعه گنج تجهیز شده است.

کمک به تکمیل و تجهیز مجتمع فرهنگی هنری شهرستان قلعه گنج، كمك به احداث يك باب مسجد در روستاي شمزان، اجرای مراسم یادواره 110 شهید شهرستان قلعه گنج، برگزاری جشن های دهه فجر و ماه مبارک رمضان و برگزاری مراسم عزاداری محرم از دیگر اقدامات فرهنگی انجام شده توسط بنیاد مستضعفان در شهرستان قلعه گنج است.

 

چالدران و روزهاي خوش آينده 

 

وقتي قرار شد طرح پیشرفت و آبادانی مناطق کم برخوردار در شهرستان چالدران آذربايجان غربي به اجرا در آيد قبل از هر چيز اقدامات مطالعاتی اولیه شامل مطالعه ظرفیت های منطقه، پایش روستاهای اين شهرستان ، به دانشگاه شهيد رجايي به‌عنوان مجری و مشاورطرح توان افزایی جوامع محلی و همچنین دانشگاه خوارزمی به عنوان مشاور جامع مطالعاتی این شهرستان جهت استخراج پتانسیل های موجود و تقویت آنها جهت کمک به ارتقای شاخص های شهرستان ، برنامه ریزی دوره آموزش فنی و حرفه ای، طراحي ساختار شبکه‌های اجتماعي در 21 منطقه، ساماندهی کمیته‌های کسب‌وکار و تحویل سامانه الكترونيكي مديريت صندوق‌هاي آباداني سپرده شد.

بعد از آن و در مرحله اجرا نیز اقداماتی چون امضای تفاهم‌نامه چهارجانبه بين بنياد علوي، بانك سينا، صندوق توسعه روستايي رياست جمهوري و استانداري آذربايجان غربي انجام شد و تاکنون 245پروژه در قالب طرح های اشتغالزایی با بودجه ای بالغ بر 143میلیارد و 860میلیون ریال  به مراحل تصویب رسیده که می تواند برای 317 نفر فرصت اشتغال فراهم کند.

در همين راستا و در بعد اقدامات عملیاتی که در حال اجرا هستند مي توان به تشکیل 176 گروه توسعه در قالب 22 صندوق آبادانی و پیشرفت روستایی ذیل طرح توان افزایی جوامع محلی اشاره کرد که مبلغ جمع آوری شده توسط مردم بیش از 8میلیارد ریال و مبلغ کمک اهدای بنیاد علوی به عنوان بازوی اجرای بنیاد مستضعفان در طرح های محرومیت زدایی  به این صندوق مبلغ بیش از 7 میلیارد و 747میلیون ریال می باشد که از محل اعتبارات این صندوق تا کنون به 570 طرح  بیش از 14 میلیارد و 697 میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.

این طرح ها بیشتر در حوزه های پرورش دام، تولید محصولات گلخانه ای و کارگاه های تولید مانتو شلوار یا خدمات خودرو هستند. همچنین به جهت  كنترل پروزه هاي تعريف شده مطابق با طرح توجيهي ارائه شده و رسيدن به سرانجام مطلوب بصورت مرتب و دوره و ميانگين یک بازديد در هر ماه از سوي كارشناسان بنياد علوي صورت مي گيرد.

یکی دیگر از اقدامات انجام شده در این شهرستان راه‌اندازی ناحيه صنعتي روستايي است. بنیاد مستضعفان قصد دارد با برطرف کردن برخی موانع موجود از جمله نبودن زیر ساخت مناسب و کمک به رفع معارض زمین تنها ناحيه صنعتي شهرستان چالدران ناحيه صنعتي روستايي چالدران را راه اندازی نماید.

برگزاری دوره هاي آموزشي فني و حرفه اي، برنامه تغيير الگوي كشت، ارتقا شاخص‌های آبياري تحت‌فشار، ارتقا شاخص‌های مكانيزاسيون، كمك به تأثیر نژادهاي برتر دام منطقه، كمك به گسترش توليد عسل و صنايع تبديلي عسل،  كمك به توسعه گردشگريو مراکز بومگردی و سنددار كردن املاك مردم  از جمله سایر اقدامات بنیاد مستضعفان در این منطقه است.

 

لنده صاحب بيمارستان مي شود

 

شهرستان لنده در استان چهار محال و بختياري یکی دیگر از مراکز هدف طرح پیشرفت و آبادانی است که بر اساس تحلیل شاخص های موجود انتخاب شد. در این شهرستان مطالعات اولیه انجام و تا پایان اردیبهشت 1398 منجر به تشکیل 155 گروه توسعه روستایی در  20 صندوق در 20 روستای هدف شد که بیش ازمبلغ 4 میلیارد و501 میلیون ریال توسط مردم و بیش از مبلغ 4میلیارد و 317 میلیون ریال توسط بنیاد علوی به این صندوق واریز شد که از محل این اعتبارات تعداد 459 وام توان افزایی برای کسب و کار های خرد روستایی به مبلغ 9میلیارد و 370میلیون ریال در حوزه کشاورزی ، خدمات و صنعت به متقاضیان پرداخت شده است .

همچنین تا کنون 38 پروزه در قالب طرح های اشتغالزایی با بودجه ای بالغ بر 47میلیارد و 208 میلیون ریال به مراحل تصویب پرداخت تسهیلات و انعقاد قرار داد رسیده است .

همچنین ذیل تفاهم نامه بنیاد علوی با وزارت بهداشت، احداث مرکز جامع درمان بستر 10 تختخوابی در شهرستان لنده کلنگ زنی شد. از دیگر فعالیت های حوزه بهداشت می توان به اعزام 30 نفر دندانپزشک در قالب گروه جهادی برای درمان رایگان 3000 نفر از اعضای کمیته امداد و سازمان بهزیستی در شهرستان لنده نام برد.

در راستای ارتقا زیرساخت آموزشی شهرستان و کیفیت کسب دانش تاکنون اهدا و  تامین 25 دستگاه کامپیوتر برای هنرستان ها، تقدیر از 1355 نفر از دانش آموزان برتر در شهرستان در مقاطع مختلف تحصیلی،  اهداء 1212 دست لباس بین تمامی دانش آموزان روستایی شهرستان لنده در دستور کار قرار گرفته است.

معرفی پنج روستاهای مستعد در حوزه فوتبال جهت ساخت زمین چمن مصنوعی، مشارکت در تجهیز تمامی سالن‌های ورزشی به کولرگازی، ساخت فضاهای جانبی جدید برای سالن های ورزشی شهرستان لنده اعم از نوسازی سکوهای تماشاچی، رختکن و سرویس های بهداشتی، رنگ آمیزی داخل و خارج و نوسازی سقف سالن ها از جمله اقدامات انجام شده در حوزه ورزشی است.

 

ملکشاهی آباد مقصد بعدي بنياد مستضعفان

 

طرح پيشرفت و آباداني شهرستان ملكشاهي در استان ايلام نیز در اواخر سال 1397 آغاز شد و در حال حاضر مراحل مطالعات و آماده‌سازي را طي مي کند. در مدت كوتاه گذشته از آغاز طرح ، علاوه بر اقداماتي نظير مطالعات اوليه و ترسيم نقشه راه، انتخاب و استقرار تيم اجرايي، انتخاب  یک شرکت مهندسی - مشاور به عنوان مجری طرح جامع مطالعاتی و همچنین جهاد دانشگاهی به عنوان مجری و مشاور طرح توان افزایی جوامع محلی این شهرستان و استقرار مشاوران توان افزایی و مطالعاتی در منطقه ، برگزاري جلسات با مسئولان محلي و منطقه اي، و تهيه پيش نويس تفاهمهاي لازم ، اقدامات عملياتي نيز در هفت بخش صورت گرفته است. ازجمله اقدامات عملیاتی در حال اجرا می توان به  تشكيل 81 گروه توسعه روستایی در قالب 11 صندوق آبادانی و پیشرفت روستایی ذیل طرح توان افزایی جوامع محلی با جامعه آماری 5833 نفر ، تشكيل كارگروه اشتغالزايي روستايي بانك سينا به مبلغ 135 ميليارد ريال و اشتغالزايي 150 نفر، توليد اوليه چاقوي آشپزخانه و تلاش برای برندسازی آن، تحويل 250 تن سيمان  براي بازسازي و بهسازي پل هاي تخريب شده در سيل اخیر، شروع به كار تجهيز 10 مسجد،  توزيع سبد غذايي براي مادران باردار و شيرده شهرستان و توزيع حدود 2 هزار سبد غذايي با مشاركت كميته امداد امام خميني (ره) و  تفاهم نامه سه جانبه و شروع به كار بيمارستان 22 تختخوابي شهداي ملكشاهي می توان اشاره کرد.

حالا طرح آبادانی و پیشرفت با شعار محوری " کار با مردم برای مردم "  در برخی دیگر از مناطق کم برخودار کشور در دستور کار سال جاری بنیاد مستضعفان  قرار گرفته است که از جمله آنها می توان به شهرستان مراوه تپه در استان گلستان ، شهرستان کوهرنگ در استان چهار محال و بختیاری ، شهرستان کوهدشت در استان لرستان ، شهرستان باخرز در استان خراسان شمالی و شهرستان شادگان در استان خوزستان اشاره نمود .

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار