کد خبر: 958135
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸
گزارش «جوان» از نشست خبری و افتتاح نمایشگاه کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه‌ام»
مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری در نشست خبری و افتتاح نمایشگاه کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه‌ام» ضمن اعلام دعوت سفارت انگلیس از حدود هزار نفر از چهره‌های سیاسی، فرهنگی و... کشورمان برای حضور در جشن تولد ۹۳ سالگی ملکه مدعی گدایی و تیغ‌زنی سفارت انگلیس با اعلام ورودی ۲ هزارپوندی این مراسم شد.
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی در ابتدای نشست خبری نمایشگاه کارتون و کاریکاتور با محور نمایش خباثت‌های تاریخی روباه پیر انگلیس با عنوان «آسوده باش، من ملکه‌ام» که مشتمل بر ۴۰ اثر از ۱۷ نفر از بهترین هنرمندان کاریکاتوریست و کارتونیست کشورمان است، اظهار داشت: سفارت انگلیس قرار است به مناسبت سالروز تولد ملکه پیر انگلستان در محل این سفارت جشنی برپا کند و از برخی چهره‌های شناخته شده فرهنگی، هنری، سیاسی و... کشورمان نیز از سوی سفیر جدید انگلستان جهت شرکت در این مراسم دعوت به عمل آمده است. به این بهانه سعی کردیم با برپایی نمایشگاه هنری از کاریکاتور و کارتون‌هایی که توسط هنرمندان انقلابی و جوان خلق شده‌اند از این فرصت مغتنم جهت افشای چهره واقعی این کشور استعماری بهره‌برداری کنیم.
مدیر سابق خانه کاریکاتور با بیان اینکه تدارک مراسم تولد ملکه انگلیس بسیار حقارت‌آمیز است، گفت: انگلیسی‌ها به نوعی برای این مراسم کاسه گدایی دست گرفتند و به علاقه‌مندان حضور در این مراسم گفته‌اند که باید مبلغی حدود ۲ هزار پوند را برای حضور بپردازند! گواه این حرف ایمیل‌هایی است که به علاقه‌مندان حضور در پارتی تولد ملکه و برخی خبرگزاری‌ها ارسال شده است.
شجاعی طباطبایی گفت: ابتدای جنگ جهانی دوم حدود ۵/۲ میلیون پوستر با عنوان «آسوده باش، من ملکه‌ام» منتشر می‌شود. تاکنون نیز این پوستر‌ها در قالب‌های مختلف در دنیا پخش شده و حتی دیروز پشت پیراهن یک جوان ایرانی این شعار را دیدم. متأسفانه خیلی‌ها نمی‌دانند این شعار استعماری است و نمود کاملی از سلطه ملکه انگلیس است.
وی افزود: تأکید ما در این نمایشگاه کاریکاتور بر روز تولد ملکه انگلیس نیست، چون این اتفاق روز ملی انگلستان است بلکه تأکید ما بر اتفاقی است که با سوءاستفاده از اوضاع کنونی به دنبال خلق رویه دوگانه جهت بازسازی و بازآفرینی فرهنگ استعماری انگلیس است. شجاعی‌طباطبایی اظهار کرد: مدتی است اتفاقات عجیبی را شاهد هستیم، به ویژه با آمدن سفیر جدید انگلستان که گویای احیای ادبیات استعماری این کشور در ایران است. او حتی در حساب توئیتری سفیر انگلیس هیچ گونه ابایی از ابراز حس استعماری‌اش ندارد. «راب ماکر» کار‌های عجیبی را انجام می‌دهد. او از یک طرف تحت عنوان روز بانوان از خانم‌های ایرانی برای حضور در پارتی برپا شده در سفارت دعوت می‌کند و از طرف دیگر مراسم افطاری برگزار می‌کند! وی افزود: هولوکاستی که این کشور خبیث در جریان جنگ جهانی اول در ایران ایجاد کرد، موجب کشته شدن قریب به ۹ میلیون نفر (در حدود نیمی از جمعیت آن روزگار ایران) شد. مسئولان این کشور استعماری همچنین در وقایع دیگری، چون کودتای ۲۸ مرداد، ملی شدن صنعت نفت، جدایی بحرین از ایران، به رسمیت نشناختن صدام به عنوان شروع کننده جنگ و... همواره و با بهانه‌های مختلف مرتکب خباثت و خیانت‌های بسیاری در حق ملت و کشور ایران شده‌اند. راب ماکر به دنبال این است که از این اتفاقات چشم‌پوشی و آن‌ها را عادی‌سازی کند. مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری بیان کرد: به نظر می‌رسد زبان کاریکاتور که زبان تصویری بین‌المللی است، می‌تواند منتقل‌کننده رویکرد‌ها و خیلی از مواردی که مدنظر ماست، باشد و این موضوعات را با چاشنی طنز مطرح کند. خوشبختانه جبهه هنرمندان انقلاب حضوری بهنگام در بزنگاه‌ها دارند. مقام معظم رهبری نیز از هنرمندان توقع دارند تا خیلی از مواضع ایران توسط زبان هنر به جهان منتقل شود و ما نیز پیرو این موضوع هستیم. طباطبایی از پیشنهاد «جوان» جهت برپایی نمایش عمومی آثار این نمایشگاه در پیاده‌رو‌های اطراف سفارت انگلیس، لانه جاسوسی امریکا و دانشگاه تهران همزمان با برپایی جشن تولد ملکه انگلیس توسط جریان‌های دانشجویی و گروه‌های آتش به اختیار استقبال کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار