کد خبر: 958137
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤال «جوان»
سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به سؤال روزنامه جوان مبنی بر ادعای پرستو بودن «میترا استاد»، بر پرهیز از هرگونه به کار بردن کلماتی که جایگاه حقوقی ندارد، تأکید کرد و گفت: در این رابطه رویه اسرائیلی پیشه نکنیم.
نیره ساری
سرویس جامعه جوان آنلاین: سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به سؤال «جوان» مبنی بر صحت ادعای پرستو بودن «میترا استاد» و موضوعیت مورد مطرح شده در این پرونده گفت: از به کار بردن کلماتی که هیچ جایگاه حقوقی ندارد، اجتناب کنیم. از موضوعات غیرمستندی که ساز و کار اخلاقی و اجتماعی ندارد بپرهیزیم. بگذارید تند به کار ببرم که رویه اسرائیلی پیشه نکنیم و سال‌هاست می‌گوییم با ساختن بمب اتمی شرعاً مخالفیم، اما دشمن اصرار دارد برخلاف واقع بگوید، ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است. اقداماتی که با شرع، با اخلاق و قانون ناسازگاری دارد، بدون هیچ مستندی به افراد و اشخاص منتسب نکنیم.

پرونده قتل «میترا استاد»
این در حالی است که روزگذشته اسماعیلی به سؤالات مختلفی درباره پرونده قتل میترا استاد پاسخ داد. سرعت عمل در رسیدگی به این پرونده یکی از سؤالات مطرح شده بود که اسماعیلی درباره آن بیان داشت: هر پرونده‌ای که بازتاب اجتماعی داشته باشد و احساسات عمومی را جریحه‌دار کند، ما صراحتاً اعلام می‌کنیم که به این قبیل پرونده‌ها، توأم با دقت و رعایت موازین قانونی، با سرعت و به صورت ویژه رسیدگی می‌کنیم.
اسماعیلی بیان داشت: پرونده قتل میترا استاد نیز در زمره همین پرونده‌هاست و اقتضای رسیدگی ویژه را داشت و دارد و رسیدگی به آن در مرحله تحقیقات در دادسرا با ابهامی مواجه نبود.
وی درباره نقد بی‌توجهی به شهود در این پرونده که از سوی یکی از نمایندگان مطرح شده است، گفت: احدی ادعا ندارد که در صحنه قتل جز قاتل و مقتول فرد ثالثی وجود داشته باشد. بنا نیست شاهد بتراشیم و حاشیه بسازیم.
سخنگوی قوه قضائیه در بخشی از نشست به چند سؤال هم درباره اعلام شماره تلفن از سوی سرپرست دادسرای ارشاد برای اعلام ناهنجاری‌های اجتماعی از سوی شهروندان پاسخ داد، اما اسماعیلی موازی کاری این عمل با نیروی انتظامی را رد کرد و گفت: بین ما و پلیس کار موازی صورت نمی‌گیرد. اقدامات ناظر بر این موضوع هم چنانچه در چارچوب قانون باشد، مورد حمایت ما خواهد بود چه از ناحیه پلیس و چه از ناحیه شهروندان، اما اگر خارج از چارچوب قانونی اقدامی در این رابطه صورت گیرد، مورد حمایت ما نخواهد بود.

پیامک اشتباه حجاب
سخنگوی دستگاه قضا درباره ارسال پیامک اشتباه از سوی پلیس به سرنشینان خودرو‌هایی که حجاب اسلامی را رعایت کرده‌اند، گفت: این پیامک‌ها فعلاً خیرخواهانه بوده و عملیاتی نیست. ممکن است در ثبت پلاک خودرو یا در واگذاری خودرو و خط تلفن بدون انجام مراحل ثبت یا خطا‌های سامانه‌های مخابراتی یا مواردی نظیر این‌ها اشتباهاتی رخ دهد که ما تأکید کرده‌ایم، این اشتباهات باید به حداقل برسد و برطرف شود.
اسماعیلی درباره آخرین وضعیت نزار زاکا جاسوس لبنانی – امریکایی توضیح داد و گفت: در یک فرآیند قضایی و نه تبادل این موضوع انجام شد. با تأیید رئیس‌جمهور لبنان و حزب‌الله این اطمینان حاصل شد که این فرد بعد از آزادی مرتکب جرم مجدد نمی‌شود و در نهایت دادگاه ما امروز با آزادی مشروط نزار زاکا موافقت کرد.

پرونده ویژه مفسدان اقتصادی
سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده تشکیل شده متهمانی که مبادرت به حیف و میل اموال عده‌ای از مردم در مناطق حاشیه‌نشین و مستضعف‌نشین شهرستان قم، داشتند نیز گفت: مسلم بلال‌پور به تحمل ۲۰ سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق در انظار عمومی و متهم ردیف دوم این پرونده محبوبه صادقی به تحمل ۱۰ سال حبس و هر دو به ضبط اموال ناشی از جرم و رد مال به شکات محکوم شدند.

ورود دستگاه قضایی به تخلفات خودرویی
اسماعیلی درباره آخرین وضعیت پرونده‌های برادر رئیس‌جمهور گفت: پرونده‌ها به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده و در نوبت رسیدگی قرار دارد و بخشی از این پرونده همچنان در دادسراست. وی درباره تعیین وقت وضعیت پرونده عراقچی نیز بیان داشت: این پرونده به دلیل نقص به دادسرا ارسال شده است.
سخنگوی قوه قضائیه درباره رسیدگی به تخلفات افزایش قیمت به ویژه خودروسازان و کالا‌های اساسی مردم گفت: در حوزه خودرو دستگاه قضایی ورود جدی پیدا کرده و با بسیاری از شرکت‌هایی که چه به صورت غیرمجاز فعالیت خودرویی می‌کردند و چه کسانی که اعمال کلاهبرداری می‌کردند، برخورد شده و شرکت‌های زیادی تحت تعقیب قرار گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار