کد خبر: 958153
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۴
امریکا در حال بررسی تحریم «سازوکار ویژه تجارت و تأمین مالی ایران و اروپا» (STFI) نهاد متناظر با اینستکس در ایران است. سفیر ایران در لندن با اشاره به تلاش امریکا برای تحریم اینستکس، عنوان کرد: با این تحریم، اینستکس عملاً نابود شده و دیپلماسی اروپا به شکست کامل می‌رسد. نخست‌وزیر ژاپن در آستانه سفر خود به ایران با رئیس‌جمهور امریکا در خصوص مسائل منطقه از جمله ایران گفت‌وگوی تلفنی برقرار کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش بلومبرگ به نقل از منابع ارشد امریکایی دولت ترامپ در حال بررسی تحریم بخش مالی ایرانی رابط مبادلات بشردوستانه ایران با اروپاست؛ اقدامی که احتمالاً باعث پایان یافتن حیات اقتصادی و بشردوستانه‌ای خواهد شد که فرانسه، آلمان و انگلیس به دنبال ایجاد آن برای ایران هستند. به گزارش فارس، به گفته یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، اقدامات امریکا سازوکار ویژه تجارت و تأمین مالی (STFI) را که ایران به عنوان نهاد متناظر اینستکس ایجاد کرده است، هدف خواهد گرفت. این مقام آگاه توضیح داد سازوکار ویژه تجارت و تأمین مالی (STFI) در اصل امتداد بانک مرکزی ایران است که قبلاً تحت تحریم‌های امریکا قرار گرفته و حداقل تضمین‌های جهانی در برابر پولشویی و تأمین مالی تروریسم را اجرا نکرده است. کشور‌های اروپایی در ماه ژانویه اینستکس را برای کمک به حفاظت از مبادلات تجاری محدود با ایران از تحریم‌های امریکا ایجاد کردند. این تحریم جدید اگر اجرا شود، احتمالاً تلاش‌های با تردید اروپا برای حفظ برخی مبادلات تجاری با ایران از طریق عدم استفاده از دلار امریکا یا سیستم مالی امریکا را از بین خواهد برد. الی گرانمایه، یکی از کارشناسان ارشد شورای روابط خارجی اروپا با اشاره به این بخش ایرانی گفت: «اگر آن‌ها به دنبال تحریم STFI هستند، در اصل تلاش می‌کنند اینستکس را از در پشتی از بین ببرند. اگر امریکا این اقدام را انجام دهد که اینستکس را در بدو ورود بکشد، احساس من این است که حمایت سیاسی در اروپا در مخالفت با امریکا وجود داشته باشد.» از این تحریم درحالی صحبت شده است که هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان به تهران آمد و با بیان اینکه منافع اقتصادی ایران در برجام محقق نشد، وعده داد: ما و دیگر کشور‌های اروپایی تلاش می‌کنیم امکان تجارت با ایران را فراهم کنیم. در سفر روز گذشته هایکو ماس «پر فیشر» رئیس اینستکس هم به تهران آمده بود تا با همتایان خود در سازوکار ویژه تجارت و تأمین مالی ایران و اروپا (STFI) نهاد متناظر ایرانی آخرین تحولات در این خصوص را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دهد. حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در صفحه توئیترش با اشاره به گزارش بلومبرگ درباره تلاش امریکا برای تحریم اینستکس نوشت: «بنا به گزارش خبرنگار بلومبرگ، امریکا در حال بررسی تحریم نهاد مالی متناظر ایرانی اینستکس است. با این تحریم، اینستکس عملاً نابود شده و دیپلماسی اروپا به شکست کامل می‌رسد. امید که حالا همه متوجه شوند که بزرگ‌ترین تهدید علیه برجام و امنیت منطقه سیاست تروریسم اقتصادی امریکا علیه ایران است.» سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس ۱۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ سازوکار مالی ویژه اروپا (اینستکس) را برای بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام رسماً ثبت کردند. در بیانیه مشترک سه وزیر خارجه اروپایی در زمان ثبت این نهاد، اعلام شد که این «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» با تمرکز روی ضروری‌ترین بخش‌ها برای مردم ایران - از قبیل: اقلام دارویی، کالا‌های پزشکی و کالا‌های کشاورزی و غذایی- از تجارت مشروع با ایران حمایت خواهد کرد. این سازوکار در درازمدت قصد دارد به روی فعالان اقتصادی از کشور‌های ثالث که مایل به تجارت با ایران هستند گشوده شود و سه کشور اروپایی کماکان نحوه دستیابی به این هدف را بررسی می‌کنند.

گفت‌وگوی تلفنی آبه با ترامپ
«یوشیهیده سوگا» دبیرکل کابینه ژاپن و سخنگوی دولت این کشور روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران درباره سفر آتی «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن به تهران گفت که آبه سفر سه روزه خود را روز ۱۲ ژوئن (۲۲ خردادماه) به امید کاهش تنش‌ها میان واشنگتن و تهران آغاز می‌کند. بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، سوگا در ادامه تصریح کرد که آبه و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا روز سه شنبه در خصوص سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران گفت‌وگوی تلفنی داشتند. بنا به گفته سخنگوی دولت ژاپن، رهبران دو کشور امریکا و ژاپن «درباره اوضاع منطقه‌ای از جمله ایران تبادل نظر کردند.» طبق این گزارش، آبه قرار است در سفر خود به ایران با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کند. ترامپ ماه گذشته به ژاپن سفر کرد و با اشاره به گزارش رسانه‌ها درباره احتمال سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران تصریح کرد که آبه «روابط بسیار خوبی با ایران دارد.» وی اینگونه گفت: «خوب است. هیچ‌کس به ویژه من خواهان این نیست که شاهد وقوع رخداد‌های وحشتناک باشد.» رئیس‌جمهور امریکا تأکید کرد: «آقای نخست‌وزیر درباره آن با من صحبت کرده و من معتقدم که ایران خواستار صحبت خواهد شد. اگر آن‌ها بخواهند صحبت کنند، ما نیز خواستار گفت‌وگو خواهیم بود. خواهیم دید که چه می‌شود... کسی نمی‌خواهد شاهد وقوع اتفاقات بد باشد، مخصوصا من.»
آبه همچنین میزبان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بوده است و ظریف در حین سفر به ژاپن ابراز امیدواری کرد که توکیو و دیگر هم‌پیمانان امریکا «اقدامات عملی در جهت حفظ این توافق بین‌المللی ارزشمند (برجام)» در پیش بگیرند. پایگاه خبری «اس‌سی‌ام‌پی» نیز درباره سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران گزارش کرده بود که مسئله نفت، مسئله هسته‌ای، دونالد ترامپ و کره‌شمالی دستور کار سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران است. ژاپن از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران است و یکی از هشت کشوری بود که به مدت شش ماه از امریکا برای ادامه خرید نفت و میعانات گازی ایران معافیت گرفته بود. دونالد ترامپ اوایل ماه میلادی از تمدید معافیت‌ها برای واردات نفت از ایران خودداری و اعلام کرد که سیاست به صفر رساندن درآمد‌های نفتی ایران را در چارچوب اعمال فشار حداکثری در پیش گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار