کد خبر: 958292
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۴
یمنی‌ها برای سومین بار به فرودگاه‌های عربستان حمله کردند
یک روز پس از هشدار جنبش انصارالله یمن درباره هدف قرار دادن فرودگاه متجاوزان، یگان موشکی انصارالله دیروز با شلیک یک فروند موشک بالستیک، فرودگاه «ابها» در عربستان را هدف قرار دادند که به زخمی شدن ۲۶ سعودی منجر شد. انصارالله تهدید کرد که اگر جنگ متوقف نشود، فرودگاه‌های متجاوزان را به تعطیلی خواهد کشاند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ارتش و کمیته‌های مردمی یمن که هر روز غافلگیری جدیدی برای ائتلاف سعودی دارند، در ادامه حملات خود به خاک عربستان سعودی، دیروز یک فرودگاه بین‌المللی را مورد هدف قرار دادند. به گزارش شبکه المسیره یمن، نیروی موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور بامداد چهار شنبه فرودگاه بین‌المللی شهر «ابها» در استان مرزی عسیر در جنوب غرب عربستان سعودی را با یک موشک بالدار مدل «کروز» هدف قرار داد. یک منبع در نیروی موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ضمن تأکید بر اینکه موشک مذکور با دقت کامل به هدف خود اصابت کرده، خاطرنشان ساخت که «ناوبری هوایی در فرودگاه بین‌المللی اب‌ها در نتیجه این حمله موشکی متوقف شده است». سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد که موشک کروز به برج مراقبت اصابت کرده و این اصابت منجر به تخریب و انهدام آن شده است. سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن تأکید کرده که «اصابت این موشک به معنای این است که جدید‌ترین سامانه‌های راداری امریکا برای مقابله با موشک‌های کروز نتوانسته با این موشک مقابله کند». سامانه موشکی پاتریوت امریکا، یکی از سامانه‌های پرهزینه است که در خاک عربستان مستقر شده است، اما این سامانه به‌رغم هزینه‌های هنگفت در مقابل موشک‌های یمنی ناکام مانده و نتوانسته حملات یمنی‌ها را رهگیری کند. برخی منابع یمنی هم دیروز اعلام کردند که «ارتش یمن، سه فروند موشک بالستیک «زلزال-۱» را سمت پایگاه‌های ائتلاف سعودی در منطقه عسیر شلیک کرده است». حملات به فرودگاه‌های عربستان و امارات می‌تواند در تردد هواپیما‌ها اختلال ایجاد کند.
عربستان سعودی که همواره از اظهارنظر درباره حملات یمنی‌ها به مناطق استراتژیک خودداری می‌کرد، این بار بلافاصله به حمله یمنی‌ها به فرودگاه اب‌ها اعتراف کرد. به گزارش شبکه المیادین، ائتلاف سعودی دیروز اعلام کرد: «حادثه ساعت دو بامداد اتفاق افتاده و ۲۶ غیرنظامی به سبب اصابت موشک زخمی شده‌اند. ائتلاف بار دیگر با متهم کردن ایران گفته که هدف گرفتن فرودگاه اب‌ها ثابت می‌کند که حوثی‌ها از ایران سلاح‌های منحصربه فرد دریافت کرده‌اند». مقام‌های سعودی و امریکایی ایران را متهم می‌کنند که به طور مستقیم یا با واسطه حزب‌الله لبنان تجهیزات نظامی از جمله موشک و پهپاد در اختیار نیرو‌های انصارالله قرار می‌دهد، اما ایران این اتهامات را رد کرده است. مقامات امریکایی و سعودی حتی سال گذشته با نمایش تکه‌هایی از یک موشک، مدعی شدند که ایران این موشک‌ها را به یمنی‌ها ارسال کرده است، اما این ادعا‌ها از سوی سازمان ملل تأیید نشده است. ادعای سعودی‌ها درحالی است که یمن از چهار سال پیش به طور کل محاصره شده است و هیچ راه کمک‌رسانی به ملت بی‌دفاع یمن وجود ندارد. به گزارش شبکه العالم، حمله موشکی دیروز به فرودگاه ابها، دومین حمله‌ای است که نیروی موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از این مدل موشک کروز استفاده می‌کند، جایی که نخستین بار در اوایل ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی رآکتور هسته‌ای «براکه» در امارت ابوظبی، پایتخت امارات را با این موشک هدف قرار داده بود.
طی روز‌های یک شنبه و سه شنبه نیز به ترتیب آشیانه هواپیما‌های شرکت‌کننده در تجاوز نظامی به یمن در شهر نجران و پایگاه هوایی ملک خالد در شهر خمیس مشیط در جنوب غرب عربستان هدف حمله نیروی پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی قرار گرفته بودند. سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن روز سه شنبه به عربستان و امارات توصیه کرده بود که تجاوز نظامی به یمن را متوقف کنند، زیرا در غیر این صورت غافلگیری‌های زیاد و بزرگی در روز‌های آینده گریبان این دو کشور را خواهد گرفت و یمن فرودگاه را در مقابل فرودگاه و چشم را مقابل چشم، هدف قرار خواهد داد. انصارالله گفته است که بانک اطلاعاتی ۳۰۰ نقطه از عربستان و امارات را در اختیار دارد که در آینده آن‌ها را مورد هدف قرار خواهد داد.

هشدار تعطیلی فرودگاه متجاوزان
همزمان با حمله به عمق خاک عربستان، جنبش انصارالله، کشور‌های متجاوز را به حملات بیشتر در آینده تهدید کرد. علی القحوم، عضو شورای سیاسی انصارالله دیروز در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت: «اگر تعطیلی فرودگاه‌های یمن ادامه یابد، فرودگاه‌های متجاوزان نیز به اهداف ما افزوده می‌شود، هدف قرار می‌گیرند و تعطیل خواهند شد». القحوم گفت: «متجاوزان باید به جنگ یمن پایان دهند، زیرا در غیر این صورت، ارتش یمن، بانک گسترده‌ای از اهداف را بمباران می‌کند». عضو شورای سیاسی انصارالله هشدار داد: «امروز معادله جنگ یمن تغییر کرده است و دشمنان باید این موضوع را درک کنند و یمن لقمه آسانی برای آن‌ها نخواهد بود». جنبش انصارالله روز سه شنبه هشدار داده بود که همه فرودگاه‌های متجاوزان در تیررس یمنی‌ها قرار دارند و به زودی این فرودگاه‌ها را مورد هدف قرار خواهند داد.
از زمان ورود پهپاد‌ها به صحنه جنگ در یمن، نیرو‌های یمنی با به دست گرفتن ابتکار عمل و فرصت‌سازی و تقویت توانمندی‌های خویش، بر برتری دفاعی سعودی‌ها و امارات غلبه کردند و برخلاف گذشته می‌توانند تعیین‌کننده معادلات در روند جنگ باشند. یمنی‌ها در دو سال گذشته به قابلیت‌های زیادی در عرصه موشکی دست یافته‌اند و ده‌ها موشک به سمت عربستان و امارات شلیک کرده‌اند. ائتلاف متجاوز سعودی در چهار سال گذشته تلاش کرده با نابود کردن زیرساخت‌های اقتصادی و نظامی، انصارالله را وادار به تسلیم کند، اما این حملات نه تنها دستاوردی برای سعودی‌ها نداشته است بلکه یمنی‌ها توانسته‌اند با ساخت موشک‌های بالستیک و پهپادها، موازنه جنگ را به نفع خود تغییر دهند. مقامات ریاض در برابر حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها درمانده شده‌اند و همین مسئله نگرانی سعودی‌ها را در پی داشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار