کد خبر: 958366
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲
مدیرکل میراث فرهنگی فارس از ثبت 130هزار بازديد خبر داد
بي شک استان فارس يکي از استانهاي ايران با شهرت جهاني است. جايي که شاهچراغ و حافظ و سعدي را با هزاران برگ از تاريخ در دل خود جاي داده و موجب شده تا آرزوي بازديد و ديدن اين نقاط بر دل ميليونها ايراني و خارجي باشد. البته هم اکنون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان در تلاش است تا با نگاه ويژه به فعالان و توليد کنندگان صنايع دستي و حمايت از آنها و ايجاد بهترين شرايط براي حضور ميهمانان و گردشگران و مسافرانش، علاوه بر ايجاد اشتغال و اقتصاد پايدار...
حوريه ملکي

حوريه ملکي

 

بي شک استان فارس يکي از استانهاي ايران با شهرت جهاني است. جايي که شاهچراغ و حافظ و سعدي را با هزاران برگ از تاريخ در دل خود جاي داده و موجب شده تا آرزوي بازديد و ديدن اين نقاط بر دل ميليونها ايراني و خارجي باشد. البته هم اکنون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان در تلاش است تا با نگاه ويژه به فعالان و توليد کنندگان صنايع دستي و حمايت از آنها و ايجاد بهترين شرايط براي حضور ميهمانان و گردشگران و مسافرانش، علاوه بر ايجاد اشتغال و اقتصاد پايدار، گام هاي موثري نيز در جهت احيا و نگهداري از بناها و اماکن بردارد. جاييکه مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري فارس در زمینه صادرات در اين حوزه گفته، بدون احتساب فرش و زیورآلات، میزان صادرات صنایع دستی استان در سال گذشته با رشد قابل توجه 17 درصد، به  بيش از 5/2 ميليون دلار رسيد.

 

***

 

وضعيت اشتغال در استان فارس خوب نيست اما اين استان آنقدر ظرفيت دارد که مي تواند علاوه بر ايجاد اشتغال براي بيکارانش، اقتصاد تمام شهرها و شهرستانهايش را هم متحول کند. بخصوص اگر ظرفيت هاي موجود در حوزه گردشگري اش مورد توجه قرار گيرد. جايي که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی توانسته فقط طي 2 ماه اول سال جاري بيش از 130 هزار بازديد را به خود اختصاص دهد.

همين چند ماه پيش بود که مدير كل بنياد مسكن استان فارس گفت: "با تصويب روستاي 'سرنجلك ' شهرستان ممسني به عنوان روستاي هدف گردشگري شمار روستاهاي مصوب داراي بافت با ارزش طبيعي و تاريخي به عنوان روستاي هدف گردشگري در اين استان به 19 روستا رسيد."

اتفاقي که در کنار فعاليت هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس مي تواند روزهاي خوشي را براي اقتصاد و اشتغال ساکنان اين نقطه از ايران به همراه داشته باشد.

با اين حال و با اينکه چند سالي است اعلام شده سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری در استان فارس یکی از سه هدف اصلی گردشگران خارجی است، اما هنوز قدم مثبتي از طرف دولتمردان براي حمايت از اين امر و معرفي ظرفيت هاي استان جهت سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است.

هر چند سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس در تلاش است تا گام هاي بزرگي در اين مسير بردارد اما نبايد فراموش کرد که صنعت گردشگري به مجموعه اي از عوامل و امکانات اطلاق مي شد که بايد به موازات يکديگر حرکت کنند.

با اين حال اتفاقات خوبي در حوزه گردشگري فارس در حال رخ دادن است که آمار بالاي حضور گردشگران و ميزان بازديد آنها از بناها و اماکن ديدني و تاريخي و فرهنگي و طبيعي استان گواهي بر اين ادعاست.

در همين رابطه مدیرکل میراث فرهنگی فارس مي گويد: "طی دو ماه ابتدای سال جاری، گردشگران خارجی بیش از 130 هزار بازدید از اماکن تاریخی- فرهنگی استان فارس انجام دادند."

مصیب امیری با اشاره به افزایش 8 درصدی بازدید گردشگران خارجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ادامه مي دهد: "میراث جهانی تخت جمشید با 28 هزار و 809 نفر، نقش رستم با 24 هزار و  322 نفر و مجموعه حافظیه با 20 هزار و  863 نفر بیشترین آمار بازدید خارجی را به خود اختصاص داده اند."

البته اين مسئول خواستار احیا کیوسک های صنایع دستی برای رونق تولید شده و با بیان اینکه ۳هزار نفر در صنایع دستی امسال آموزش می بینند، از احیا هنرهای سنتی منسوخ شده در فارس خبر داده و ثبت بین المللی خاتم شیراز را در سازمان مالکیت فکری و معنوی از اهداف این سازمان اعلام مي کند.

امیری ایجاد بازارهای دائمی و فصلی صنایع دستی را یکی از راه های رونق تولید ارزیابی مي کند که یکی از آنها چند روز پيش در شیراز مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی فارس، آذر امسال بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری فارس برگزار خواهد شد.

وی همچنین از پی گیری تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی خبر داده و مي گويد: "در سطح فارس و شیراز برخی خانه های تاریخی تا پایان سال به هنرمندان واگذار می شود که شامل ۶ باب خانه می شود تا بعنوان محلی برای فروش و عرضه صنایع دستی باشد."

 

* 19 روستا هدف گردشگري در فارس       

 

يکي از مهمترین دستاوردهاي  حوزه صنایع دستی استان فارس در سال ۹۷ را بايد ثبت جهانی منبت آباده  در نظر داشت. کاري که باعث معرفی هر چه بیشتر این هنر و حمایت و دلگرمی تولیدکنندگان و صنعتگران فعال این رشته در دنیا خواهد شد.

البته در زمینه صادرات نیز، بدون احتساب فرش و زیورآلات، میزان صادرات صنایع دستی استان در سال گذشته با رشد قابل توجه 17 درصد، به  بيش از 5/2 ميليون دلار رسيد.

در همين رابطه مدیرکل میراث فرهنگی فارس با مهم دانستن مسئله آموزش در رونق تولید و ایجاد اشتغال مي گويد: "در سال 97،  تعداد 10 تفاهم نامه آموزشی منعقد و  2 هزار و 840 هنرجو در 22 رشته در تمامی شهرستانها استان  دوره های آموزش را سپری و یک هزار و 45  گواهینامه آموزشی در این زمینه صادرشد. همچنین کارت شناسایی بیش از سه هزار و 270 هنرمند صنایع دستی  631 پروانه تولید انفرادی و ۱8 پروانه تولید کارگاهی  نیز صادر گردید."

چند ماه پيش هم مدير كل بنياد مسكن استان فارس خبر داد که با تصويب روستاي 'سرنجلك ' شهرستان ممسني به عنوان روستاي هدف گردشگري شمار روستاهاي مصوب داراي بافت با ارزش طبيعي و تاريخي به عنوان روستاي هدف گردشگري در اين استان به 19 روستا رسيد.

مهندس عطاالله زماني گفت: " امسال 11 روستاي استان فارس شامل سرنجلك ممسني،دهمورد و خواجه جمالي ني ريز، كريشكي لارستان، دشت ارژن شيراز، كمهر و مارگون و حسين آباد سراب سپيدان، سيد حسين كازرون، مظفري كوار و گاره جهرم به عنوان روستاهاي هدف گردشگري مصوب شده است."

وي اضافه كرد: "در سالهاي گذشته نيز روستاهاي لايزنگان و نوايگان داراب، بريجان جهرم،قلات شيراز، چنارآباده ، قصريعقوب خرم بيد، كندازي و دشتك مرودشت به عنوان روستاهاي هدف گردشگري مصوب شده بود."

مدير كل بنياد مسكن استان فارس با بيان اينكه تسهيلات ويژه براي توسعه بوم گردي در روستاهاي هدف گردشگري اعطا مي شود با بر شمردن قابليت هاي توسعه گردشگي روستايي در اين مناطق اظهار داشت: "رعايت معماري ويژه و حفظ بافت سنتي روستاهاي هدف گردشگري و همچنين توجه به مقاوم سازي و كاهش آسيب ها در حوادث، اولويت بنياد مسكن در مناطق هدف گردشگري است."

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار