محمدرضا هاديلو
روز 5شنبه 23خردادماه تالار شهر شهرداري مشهد ميزبان مهمانان ارجمندي بود که گرد هم آمده بودند تا در جشن تولد عزيزي وزين و فرهيخته شرکت کنند. جشن تولد 10 سالگي "شهرآرا". حالا "شهرآرا" وارد سن نوجواني شده اما به اندازه يک پيردنيا ديده، تجربه دارد. روزنامه "شهرآرا" با مديريت مجيد خرمي که حالا حرف هاي زيادي براي گفتن دارد و به تريبوني براي رساندن صداي مردم به مسئولان استاني و کشوري و همچنين پلي براي ارتباط دوطرفه شهروندان و مديران با هم تبديل شده است.
***
دهمین سالگرد تأسیس روزنامه شهرآرا در شرايطي در تالار شهر برگزار شد که از مهمانان ويژه اين مراسم مي توان به علي ربيعي سخنگوي دولت، محمدرضا کلایی شهردار جوان و کارآمد مشهد، محمدرضا حیدری رییس شورای اسلامی شهر مشهد، محمدرضا دربندی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد. همچنين جمعي از اصحاب رسانه و تعدادي از اعضای شورای شهر و چهره های سرشناس عرصه فرهنگ و هنر مسئولان شهري و استاني نيز در اين جشن حضور داشتند.
ما به هم ربط داريم
در همان ابتداي مراسم مجيد خرمي نشان داد که مرديست از جنس رسانه و ارتباطات.
جاييکه ميکروفون را به دست گرفت و مانند يک استاد دانشگاه که کلاسي از جنس عشق را در برابر خود دارد، قدم زد و حرف زد.
خرمي طوري در برابر مهمانان خود سخنوري ميکرد که گويي سالها مدير افکار عمومي بوده.
مدیرعامل موسسه شهرآرا با اشاره به این که در حال حاضر ابزارهای ارتباطی به صورت گسترده افزایش پیدا کرده است، اما رابطه ها کمتر شده است، گفت: بر این اساس روزنامه شهرآرا به دنبال ایجاد رابطه در جامعه است.
خرمی افزود: 10 سال پیش در سوم خرداد سال ۸۸ شهرآرا تبدیل به روزنامه ای محلی با ساختارهای محلی شد.
وی با بیان اینکه آن زمان توقع بود که از سوی روزنامه شهرآرا اخبار محلی مخابره شود، اضافه کرد: اما امروز شرایط متفاوت شده و با دنیای رسانه روبرو هستیم لذا توقع این است که اگر در هر نقطه دنیا از نیویورک گرفته تا گینه، خبری مخابره می شود آن را اطلاع رسانی کنیم.
اين خبرنگار کارکشته، تصریح کرد: 10 سال پیش شهرآرا تبدیل به روزنامه شد و امروز گردهم آمده ایم تا 10 سالگی رسانه شدن شهرآرا را به عنوان ایجاد کننده یک رابطه با جامعه مخاطب جشن بگیریم.
خرمی با اشاره به این موضوع که امروزه ابزارهای ارتباطی به شدت گسترش پیدا کرده است اما آیا ارتباط انسانها نیز با یکدیگر بیشتر و یا به هم نزدیک شده است؟ اظهار کرد: اکنون مردم روزانه 5-6 ساعت تلویزیون تماشا کرده و 26 درصد مردم دنیا در شبانه روز هفت ساعت از تلفن همراه خود استفاده میکنند و همچنین سالیانه ۳۷۰ میلیارد دلار برای خرید اسمارت فونها هزینه می شود اما چقدر توانستهایم به کیفیت رابطهها کمک کنیم؟
مدیرعامل موسسه شهرآرا ادامه داد: باید بگوییم ما به ابزارهای ارتباطی وابسته شده ایم و از گوشیهای تلفن همراه برای ایجاد ارتباط استفاده میکنیم ولی با هم رابطه نداریم.
نوشته هاي کاغذي هميشه ماندگارند
شايد اگر بخواهيم مدیرعامل موسسه شهرآرا را ميزبان مراسم بدانيم، حتما سخنگوي دولت اولين سخنران مراسم بود.
علی ربیعی با اشاره به اینکه «نیاز به تقویت و تربیت مطبوعات داریم»، گفت: ضرورت نوشتههای کاغذی را امروز بیش از همیشه احساس میکنم.
وی در مورد مطبوعات تصریح کرد: به اعتقاد من به مطبوعات نیاز داریم. در دوره جدید بیش از هر دوره دیگری باید رسانههای کاغذی ما تربیت شوند. نوشتن مسئولانه و خبرتحلیل در رسانههای کاغذی رخ میدهد. ما نیاز به روزنامه نگاری تحقیقی و تحلیلی داریم.
اين مسئول با اشاره به اینکه «یکی از آسیبهایی که امروز در جامعه ایران وجود دارد این است که در حال حاضر هر فرد، یک خیر تهیه میکند و خبرهای غیرمسئولانهای تولید میشود»، گفت: حتی بجای تبیین و تحلیل، بیشتر یکسری قالبهای خبری افشاگری راه میافتد یا خبرهایی که ۱۰ درصد واقعیت دارد و ۹۰ درصد دیگر آن به نحوی دیگر بیان میشود.
ربیعی افزود: این موارد اغتشاش فکری را دامن میزند. راه حل این است که مطبوعات یا جاهایی که مسئولانه مینویسند را تقویت کنیم. همچنین روزنامهنگاری فضای مجازی را با روزنامهنگاری مسئولانه تقویت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: از این جهت در چند وقت گذشته مطبوعات ما حال و روز خوشی را تجربه نکردند و با توجه به مشکلاتی که با آن روبرو شدند نیاز به تقویت و تربیت مطبوعات داریم. ضرورت نوشتههای کاغذی را امروز بیش از همیشه احساس میکنم.
سخنگوی دولت در مورد آسيب هاي فضای مجازی به عرصه رسانه ها، گفت: در هر موضوعی آسیبها و فرصتهای زیادی نهفته است. ما باید به سمت نوشتههای مسئولانه برویم حتی در روزنامه نگاری فضای مجازی هم این اتفاق باید رخ دهد. به طور مثال تمام روزنامهها یک بخش آنلاین هم برای خود ایجاد کردند. این موضوع هیچ ایرادی ندارد باید به سمت نوشتن مسئولانه حرکت کنیم. باید از فرصتهای فضای مجازی در مسئولانه نویسی بهره بگیریم. این کار با روزنامهنگاری و تبیین روزنامه نگاری تحقیقی تحلیلی و رشددهنده اتفاق خواهد افتاد.
نمايش قدرت معنويت با "شهرآرا" در مشهد
در ادامه مراسم نوبت به شهردار جوان و موفق مشهد بود که پشت تريبون برود و نگاه خود نسبت به شهرآرا را بيان کند.
محمدرضا کلایی گفت: شهرآرا تا حدود زیادی فرصت را برای نمایش قدرت معنویت در پایتخت معنوی ایران فراهم کرده است.
وي اظهار کرد: شهرآرا در سالیان اخیر عموما به دنبال ارائه گونههایی از تنوع و تکثر بوده؛ تنوع در ویژهنامه،ها و موضوعات و تکثر در نگاهها و شکلها و همچنین نحوه ارتباطگیری این تنوع و تکثر به ویژگی شهرارا تبدیل شده است.
اين مسئول ادامه داد: از طرف دیگر مشهد پایتخت معنوی ایران است و زمانی امکان بروز و ظهور قدرت معنویت بیشتر میشود که بتواند تنوعها، تکثرها و بعضاً تضادهای ظاهری را به وحدت تبدیل کند.
شهردار مشهد خاطرنشان کرد: نگاه شهرآرا در دادن تنوع و تکثر و همچنین ارائه فرمها و محتواهای متنوع و متکثر تا حدود زیادی فرصت را برای نمایش قدرت معنویت در پایتخت معنوی ایران فراهم کرده است. این موضوع شاید ارزشمندترین بعد شهرآرا نزد من به عنوان مخاطب آن است.
کلایی عنوان کرد: شهرآرا اگر بتواند به این روند ادامه دهد و بیش از گذشته در دل مردم جا بگیرد، میتواند نمادی باشد برای اینکه علیرغم تمام رفاقتها و رقابتها و بعدها و قربها میتوانیم یک محور معنوی داشته باشیم که همه گرد آن جمع شویم و زندگی بهتری را برای یکدیگر رقم بزنیم.
"شهرآرا" جزو بهترین روزنامههای کشور
مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در رده بندی روزنامه ها در ردیف الف 10 روزنامه برتر کشور قرار دارند، گفت: روزنامه شهرآرا در میان گروه الف و از نظر وزارت ارشاد جزو بهترین روزنامههای کشور است.
محمدرضا دربندی در مراسم دهمین سالگرد انتشار روزنامه شهرآرا گفت: از ابتدای انقلاب تا امروز ۱۱ هزار رسانه از وزارت ارشاد مجوز گرفتند که حدود ۵ هزار رسانه از این تعداد فعال است.
وی اضافه کرد: از این تعداد 4 هزار و ۱۰۰ نشریه مکتوب، ۱۶۰۰ رسانه غیرمکتوب و ۳۰ خبرگزاری فعال داریم.
اين مسئول تصریح کرد: همچنین در حال حاضر از ۴۱۰۰ نشریه مکتوب، ۳۰۰ نشریه روزنامه، ۱۸۰۰ نشریه به صورت هفته نامه و دو هفتهنامه، ۲۸۰ نشریه با موضوع دین، ۱۰۰ نشریه با موضع سینما هستند و ۱۴۰۰ نفر از مدیران مسئول این نشریات نیز خانم هستند.
دربندی با بیان اینکه روزنامه شهرآرا که اکنون به صورت محلی در مشهد منتشر می شود، جزو رده الف روزنامههای کشور است، افزود: شهرآرا با توجه به ویژه نامههای قابل توجه و خلاقیت فوق العاده، به شعار شهر امید و زندگی جنبه عملی داده است قابلیت انتشار سراسری را دارد.
شهرآرا زبان مردم و جریانات مختلف
در ادامه مراسم رییس شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر این نکته که نمیخواهیم شهرآرا سخنگوی مدیریت شهری باشد، گفت: روزنامه صدای گویای مردم و جریانات مختلف است و صدای آنها را به مسوولان میرساند.
محمدرضا حیدری افزود: یک دهه از عمر روزنامه شهرآرا میگذرد اما شهرآرا بیش از اینها سابقه دارد.
وی با بیان اینکه از شورای اول که این ایده را آغاز کردند، تشکر می کنیم، اظهار کرد: امیدواریم شهرآرا هم در بحث کمی و هم در بحث کیفی تنوع خوبی داشته باشد و خوشبختانه مجموعه شهرآرا تلاش جدی را برای تغییرات محتوایی داشته اند.
حیدری تصریح کرد: ما نمیخواهیم روزنامه شهرآرا سخنگوی مدیریت شهری باشد لذا با توجه به اینکه شهرآرا معمولا انتقادهایی را در صفحه اول خود دارد این روزنامه را زبان جریانات مختلف امی دانیم و می خواهیم صدای سلایق مختلف نیز باشد.
رییس شورای شهرمشهد با اشاره به این که شهرآرا تیم پرانگیزه، جوان و خوش فکری دارد، ادامه داد: تمامی تلاش هایی که در یک دهه از عمر روزنامه برای آن کشیده شده است را ارج می نهیم.
گفتنی است در این مراسم از سایت جدید روزنامه شهرآرا، کتاب شهرآرا، 4 صفحه ویژه نامه اقتصادی، طراحی جدید ویژه نامه شهرآرا محله و ماهنامه شهردار نیز رونمایی و از چهره های برجسته ای که در نظرسنجی شهرآرا از سوی مردم به عنوان چهره های برتر انتخاب شده بودند، تجلیل شد.