کد خبر: 958684
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۳
رئیس شورای شهر تهران هم مانند پلیس با طرح موسوم به «حیات‌شبانه» مخالفت کرد. محسن هاشمی گفت: حاضر نیست فرزندانش را به بهانه حیات‌شبانه، در شب به شهر بفرستد. این حرف درست است؛ حیات شبانه با الگوی زیست اسلامی هم همخوانی ندارد.
بیژن یانچشمه
سرویس جامعه جوان آنلاین: شب در یک شهر اسلامی زمانی برای استراحت و تسکین است. آیات قرآنی و احادیث متعددی هم به این امر اشاره دارند. شب وقت دوردور کردن و فست‌فود خوردن و بازارگردی نیست بلکه بیداری شب و شب زنده‌داری برای ارتباط با خدا و آرامش و ارتقا روح و روان انسان‌هاست. ظاهراً طرح «حیات‌شبانه» اولین بار از سوی مجموعه مدیریت شهری با ذکر نکاتی مثبت ارائه شد؛ البته باید نکات مثبت این طرح را هم از زبان بانیان آن شنید، اما به هر حال طرح حیات شبانه علاوه بر ناهمخوانی با مدل زیست اسلامی، باعث خواهد شد در نهایت ترافیک، آلودگی و هیاهو، علاوه بر روز به شب‌های پایتخت هم بسط پیدا کند.
طبق آنچه تاکنون گفته شده، حیات شبانه طرحی است که در آن محل‌های کسب‌وکار تا نزدیک سحر برای ارائه خدمات به شهروندان، فعالیت خود را ادامه می‌دهند. این طرح قبل از ماه مبارک رمضان و در طول ماه رمضان در تهران به اجرا درآمد. در همین زمینه سردار ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا به آماده‌باش ۱۰۰ درصدی پلیس پایتخت در این طرح اشاره و بیان کرد: در تمام شب‌های ماه رمضان، نیرو‌های پلیس در همه معابر حضور یافته و وظیفه تأمین نظم، امنیت و آرامش مردم را برعهده داشتند. درست است که ماه مبارک رمضان اقتضائات خاص خود را دارد، ولی همین ماه هم نیازی به اجرای طرح حیات‌شبانه، چنانکه در صحبت‌های مسئولان شهری گفته می‌شود، ندارد. بیشتر کسانی که در شب‌های ماه رمضان بیدار هستند، به شهرگردی و دور دور کردن نمی‌پردازند بلکه نهایتاً از خانه خود خارج شده و با پای پیاده به مسجد محل می‌روند تا مناجاتی کنند. حتی اگر یکی دو محل خاص در کل پایتخت را هم در نظر بگیریم که مردم از سراسر تهران به این محل‌ها می‌آیند، باز هم نمی‌توان از این موضوع دستاویزی برای توجیهات استمرار حیات شبانه ساخت.

اصرار بر اجرای یک کار غیرمنطقی،
اما پس از ماه مبارک رمضان برخی از اعضای شورای شهر اصرار بر تداوم طرح حیات شبانه داشتند. در این زمینه رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران درباره طرح حیات شبانه گفته بود، پایتخت شهری نیست که تنها روز‌ها حیات داشته باشد بلکه شب‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه این موضوع ضروری و غیرقابل کتمان است. محمدجواد حق‌شناس افزود: اجرای طرح حیات شبانه در پایتخت مستلزم ضروریات و پیش‌فرض‌هایی از جمله تأمین امنیت و انتظامات است.

پلیس: حیات شبانه را قبول نداریم
همچنین زهرا نژادبهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران اظهار داشت: این طرح در پنج محور پایتخت از جمله میدان ولیعصر- فاطمی، میدان قدس- تجریش، صادقیه، نازی‌آباد و تهرانپارس اجرا می‌شود.
وی افزود: اکنون اجرای این طرح به صورت آزمایشی انجام گرفته که نقاط ضعف و قوت آن معلوم شود. همچنین پلیس با این موضوع موافق است و سردار رحیمی سه پیشنهاد پیوست انتظامی، ترافیکی و امنیتی کامل در این زمینه داده است.
پلیس در چندین نوبت در پاسخ به ادعای اعضای شورای شهر اعلام کرده که ماه رمضان، ماه ویژه‌ای است و مناجات شبانه مورد تأکید دین ماست. در روز‌های غیر از آن برای چه موضوعی این طرح را ادامه دهیم؛ حیات شبانه را قبول نداریم، این فرهنگ حتی در اروپا هم نیست و زیر بار آن نخواهیم رفت.

هاشمی: مخالف حیات شبانه هستم
محسن هاشمی هم روزگذشته در واکنش متفاوتی به حیات‌شبانه که زمستان سال گذشته و در صد‌و‌بیست و دومین جلسه شورای شهر، کلیاتش با عنوان «الزام شهرداری به برنامه‌ریزی و بسترسازی و احیای زیست‌شبانه» مصوب شده است، مطالبی را بیان کرد. رئیس شورای شهر تهران به فارس گفت: مخالف حضور فرزندانم در زیست شبانه هستم. خودم نیز شب‌ها ساعت ۱۰ می‌خوابم و پنج صبح بیدار می‌شوم، بنابراین تمایلی به این طرح ندارم. در صورتی که فرزندان جداگانه برنامه‌هایی برای زیست‌شبانه داشته باشند نگران می‌شوم و به نظرم این مسئله در صورتی که در چارچوب خانواده باشد، مشکل‌زا نیست.
وی اضافه کرد: در صورتی که در یک خانواده پدر به تنهایی در زیست‌شبانه باشد، قطعاً نگرانی‌هایی برای زنان ایجاد می‌کند.
این صحبت رئیس شورای شهر تهران درست است. اگر بنا باشد در شهر حیات‌شبانه شکل بگیرد و مثلاً مرد خانواده برای باز کردن مغازه‌اش در طول شب در خانه‌اش به سر نبرد، محتمل است مشکلاتی از قبیل: بر هم خوردن نظم و سیاق یک خانواده و سرد شدن کانون و روابط خانوادگی پیش بیاید.

افزایش فضا‌های بی‌دفاع شهری در حیات شبانه
متأسفانه به‌صورت معمول در معابر و مکان‌های مختلف شهری در طول شب به‌دلیل وجود فضا‌های بی‌دفاع شهری امنیت برای تردد خانواده فراهم نیست و مراقبت‌ها باید افزایش یابد. با اصرار بر اجرا شدن حیات شبانه، علاوه بر پیچیده‌تر شدن مسائل اجتماعی و فرهنگی و همچنین برخلاف مسائل دینی در سبک زندگی اسلامی عمل کردن، باید به حال امنیت همه‌جانبه شهروندان نیز ابراز نگرانی کرد.
سبک زندگی اسلامی که از آیات قرآنی و احادیث معصومین برمی‌آید، خواب شب را مورد توصیه اکید قرار می‌دهد. بیداری شب در آموزه‌های اسلامی، بیداری به وقت سحر برای مناجات است، نه برای بازارگردی و دوردور کردن. حیات مفید در سبک زندگی اسلامی مختص روز است، نه شب.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار