کد خبر: 1203265
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰

جوان آنلاین: گویا جلسه غیرقانونی دفاعیه با رنگ و بوی تجزیه‌طلبی باعث محکومیت دانشجویان شرکت‌کننده شده است. رادیو فردا به نقل از بیانیه تعدادی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران که آن‌ها را «ده‌ها تن» عنوان کرده، آورده که «هشت تن از دانشجویان این دانشکده پس از شرکت در یک جلسه دفاع پایان‌نامه به اتهام شرکت در جلسه غیرقانونی و تجزیه‌طلبانه» به کمیته انضباطی احضار و در مجموع با هشت ترم محرومیت از تحصیل مواجه شده‌اند.» در بیانیه مورد اشاره رادیو فردا تصریح نشده که درباره کدام جلسه پایان‌نامه صحبت می‌شود، اما به نظر می‌رسد موضوع به جلسه پایان‌نامه لیلا حسین‌زاده، از محکومان امنیتی برمی‌گردد که شهریورماه سال جاری در این دانشکده برگزار شد و به دلایل مختلف جنجالی شد و مورد محکومیت جریان‌های سیاسی مختلف قرار گرفت.
اول آنکه فردی که جلسه مربوط به دفاعیه پایان‌نامه او بود، یک محکوم امنیتی و محروم از تحصیل بود و برگزاری دفاعیه برای او مورد اعتراض به دانشگاه تهران شد. دانشگاه تهران در توضیحات خود اعلام کرد که «فرد مذکور بر اساس رأی کمیسیون موارد خاص دانشگاه مورخ ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۲، به دو علت “اتمام سنوات مجاز تحصیل” و “عدم ثبت‌نام در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱” از تحصیل محروم شده است؛ بنابراین برگزاری جلسه پرحاشیه اخیر، فاقد مجوز قانونی بوده و از اساس موضوعیت نداشته است.» دوم آنکه فرد مذکور بدون رعایت پوشش قانونی و بی حجاب در جلسه مذکور حضور داشت. سوم آنکه فرد مذکور با پوششی شبیه گروهک‌های تروریستی کرد در این جلسه حاضر شده بود. چهارم آنکه او سخنانش را با نام بردن از دو تن از لیدر‌های تجزیه‌طلب آغاز کرد و پایان‌نامه خود را به قاضی محمد و جعفر پیشه‌وری دو نفر از سران تجزیه‌طلب در گذشته تقدیم کرد که خشم عمومی را برانگیخت. همان زمان ۵۳ استاد دانشکده علوم اجتماعی به برگزاری این جلسه اعتراض کردند. در بیانیه آن‌ها تأکید شده بود که «ما اعضای هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی، ضمن محکوم کردن این اقدام، اعلام می‌داریم که یکپارچگی سرزمینی، امنیت ملی و پاسداری از ارزش‌های ملی و اسلامی، فصل مشترک تمامی اساتید با هر نوع تفکر سیاسی است.»
علاوه بر آن دو تن از اساتید حاضر در این جلسه دفاعیه از عضویت هیئت علمی دانشگاه تهران تعلیق و پرونده آن‌ها برای بررسی بیشتر و حکم نهایی به هئیت انتظامی دانشگاه ارجاع شد.
اکنون در بیانیه‌ای که رادیو فردا به آن استناد کرده، محکومیت دانشجویان حاضر در این دفاعیه در کمیته انضباطی، «سرکوب دانشجویان» خوانده شده و اعلام شده که «همراهی خیابان و دانشگاه، دو سنگر مبارزه با ستم و بی‌عدالتی، ماشین سرکوب را بر آن داشت تا با تلاش حداکثری برای خاموش کردن صدای اعتراض دانشگاه، بار دیگر فضای امنیتی را حاکم کند.»
این در حالی است که موضوع مخالفت عمومی با جلسه دفاعیه مذکور، موضوع دفاع از تروریسم و تجزیه‌طلبی است و ربطی به اعتراض درست و اصولی ندارد. آیا قرار است تجزیه‌طلبی و تروریسم هم به بهانه دگراندیشی و اعتراض، قانونی شود؟! آیا به اساتید و دانشجویان حاضر در آن جلسه کذایی بر نخورد که در ساحت علم و اندیشه با شبیه‌سازی خود به تروریست‌ها و به کسانی که به جای فکر، با اسلحه حرف می‌زنند، تجزیه‌طلبان و حامیان چند پاره شدن ایران مورد تکریم قرار بگیرند؟!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار