کد خبر: 1212626
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
روحانی نه پایگاه اجتماعی دارد و نه پایگاه جدی سنتی و حتی تاریخی همچون رفسنجانی که بتواند او را در موقعیت سیاسی جدید، از ارتباط و پیوند با سطوح عالی ساختار سیاسی بی‌نیاز کند.

 جوان آنلاین: روزنامه اصلاح طلب هم مهین بر این باور است که گرچه گمانه‌هایی مبنی بر سود روحانی از ردصلاحیتش برای انتخابات مجلس خبرگان متصور است اما وی آنچنان از رای منفی ای برخوردار است که وی نمی تواند در قامت هاشمی رفسنجانی سال ۹۲ درآید.

به گزارش مشرق، بنا بر تاکید هم میهن، گرچه به نظر می‌رسد عملکرد دولت سیزدهم، تا حدی وجهه و موقعیت سیاسی روحانی را نسبت به دو سال آخر ریاست‌جمهوری‌اش بهبود بخشیده است؛ اما هنوز او از چنان اعتبار و موقعیتی در بدنه اجتماعی و رای‌دهندگان سابق خود برخوردار نیست که بتواند موجی در این فضای سرد انتخاباتی بیافریند؛ چنان که هاشمی در بهار ۱۳۹۲ آفرید.

ارگان رسانه‌ای اصلاح‌طلبان رادیکال نوشته است: موقعیت کنونی روحانی مشابه انتخابات دوره نهم ریاست‌جمهوری (۱۳۸۴) است که گرچه بخش مهمی از احزاب و نخبگان مخالف او در انتخابات مجلس‌ششم (۱۳۷۸) انگیزه یافتند و برای جلوگیری از پیروزی احمدی‌نژاد به حمایت از هاشمی برخاستند، اما همچنان آنقدر آرای منفی در بدنه اجتماعی داشت که حرکت سیاسی آنان بی‌نتیجه ماند و هاشمی راهی جز شکست در مرحله دوم انتخابات نیافت.

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه با اشاره به اینکه روحانی نه پایگاه اجتماعی دارد و نه پایگاه جدی سنتی و حتی تاریخی همچون رفسنجانی که بتواند او را در موقعیت سیاسی جدید، از ارتباط و پیوند با سطوح عالی ساختار سیاسی بی‌نیاز کند و یک‌شبه، تصویر او به‌عنوان مقامی حکومتی به چهره‌ای با مشی مدنی و انتقادی در جامعه سیاسی ایران تغییر کند، تاکید می کند که شاید بتوان گفت در بهترین حالت(شرایط موجود) او را در خارج ساخت قدرت همسایه و همنشین خاتمی و ناطق‌نوری و سیدحسن خمینی می‌کند.

چنین ترکیبی شاید از جهت به چالش کشیدن وزن سیاسی مفید باشد؛ اما در واقعیت سیاسی و با توجه به رخدادهای کلیدی سال‌های آتی، چندان کارکردی نه برای خود این شخصیت‌ها و نه بدنه اجتماعی مخالف خالص‌سازان و تندروها نخواهد داشت. با چنین نگاهی، انتظار می‌رود حسن روحانی درعین‌حال که مواضع انتقادی خود را در قبال جریان حاکم حفظ و تقویت می‌کند؛ درعین‌حال، بکوشد اتصال و ارتباط خود را با کلیت نظام احیا و تقویت کند! 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار