کد خبر: 1226860
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۰
«اندیشه سیاسی استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری» در آیینه یک اثر نو انتشار
آیت‌الله شهید مطهری با بهره مندی از محضر اساتید بزرگواری، چون امام خمینی (ره)، علامه سید محمدحسین طباطبایی و... در فضای انقلابی حاکم بر جامعه ایران، به مبارزه با رژیم پهلوی و طراحی ایدئولوژی و ساختار نظام سیاسی جدید پرداخت و به‌عنوان نظریه‌پرداز و ایدئولوگ انقلاب اسلامی ایران، نقش‌آفرینی کرد. از ایشان آثار و کتاب‌های متعددی در حوزه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، دینی، فرهنگی، اجتماعی و... برجای مانده که نشان از اِشراف علمی او به مباحث مختلف است. یکی از مهم‌ترین ابعاد منظومه فکری وی، تبیین ارتباط سیاست و حکومت و به عبارتی اندیشه‌های سیاسی اسلام است
 شاهد توحیدی

جوان آنلاین: اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، همانگونه که از نام آن پیداست، به بازخوانی «اندیشه سیاسی استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری» پرداخته است. این بررسی از آن روی در خور اهمیت و توجه می‌نماید که اندیشه‌های سیاسی آن عالم نامور به عنوان مبانی نظری نظام جمهوری اسلامی قلمداد می‌شود و فراوان مورد مراجعه قرار می‌گیرد. این پژوهش از سوی دکتر روح‌الله صفریان گرمه خانی و دکتر ملیحه رمضانی تألیف شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به انتشار آن همت گماشته است. تارنمای ناشر در معرفی این کتاب، نکات ذیل آمده را مورد اشاره قرار می‌دهد:
«آیت‌الله شهید مطهری با بهره مندی از محضر اساتید بزرگواری، چون امام خمینی (ره)، علامه سید محمدحسین طباطبایی و... در فضای انقلابی حاکم بر جامعه ایران، به مبارزه با رژیم پهلوی و طراحی ایدئولوژی و ساختار نظام سیاسی جدید پرداخت و به‌عنوان نظریه‌پرداز و ایدئولوگ انقلاب اسلامی ایران، نقش‌آفرینی کرد. از ایشان آثار و کتاب‌های متعددی در حوزه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، دینی، فرهنگی، اجتماعی و... برجای مانده که نشان از اِشراف علمی او به مباحث مختلف است. یکی از مهم‌ترین ابعاد منظومه فکری وی، تبیین ارتباط سیاست و حکومت و به عبارتی اندیشه‌های سیاسی اسلام است. شهید مطهری به‌عنوان یک اندیشمند دینی و با بهره‌گیری از مبانی و اصول دین اسلام، به بیان نظرات خود در حوزه سیاست و حکومت پرداخته است، از این رو دیدگاه‌ها و اندیشه‌های وی، مرجعی مهم برای اداره امور کشور در شرایط کنونی به شمار می‌آید. کتاب اندیشه سیاسی استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری، در سه بخش به بررسی اندیشه سیاسی شهید آیت الله مطهری می‌پردازد. بخش اول با عنوان مبانی و مبادی اثرگذار بر شکل‌گیری اندیشه سیاسی شهید مطهری، از دو فصل تشکیل شده است. در فصل اول تلاش می‌شود، مهم‌ترین ویژگی‌ها، شرایط خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و فکری - که شهید مطهری با آن مواجهه بوده و در اندیشه‌پردازی او نقش داشته است- مورد مطالعه قرار گیرد. بخش دوم با عنوان مبانی فکری اندیشه سیاسی شهید مطهری، در حقیقت بخش پایه‌ای این پژوهش محسوب می‌شود. در فصل دوم نیز مهم‌ترین اساتید تأثیرگذار در شکل‌گیری مبانی فکری و اندیشه‌ای استاد مطهری مورد بررسی قرار می‌گیرند. این بخش مهم‌ترین بخش یا به‌عنوانی، پایه‌ای برای مطالب فصول دیگر است. این بخش از سه فصل با عناوین: مبانی هستی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه اندیشه شهید مطهری، فلسفه، فقه و کلام شهید مطهری و نیز انسان‌شناسی سیاسی شهید مطهری تشکیل شده است. در این سه فصل بنیان توحیدی و به موازات آن جایگاه ارزشمند انسان در اندیشه شهید مطهری مورد بررسی قرار می‌گیرد. بخش سوم، سیاست و حکومت اسلامی در اندیشه سیاسی شهید مطهری را مورد بحث قرار داده است. در این بخش با توجه به مبنای توحیدی اندیشه ایشان، ایمان به خدا به‌عنوان پایه‌ای برای زندگی اجتماعی و سیاسی، نظام سیاسی مطلوب و عناصر اصلی آن می‌باشد. در ادامه به موضوع انقلاب و انقلاب اسلامی و ماهیت و ابعاد آن از دیدگاه ایشان پرداخته می‌شود. عوامل مؤثر در تداوم انقلاب اسلامی و همچنین آفت‌های انقلاب از دیگر موضوعاتی که در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد. گفتنی است این اثر در زمره آثاری است که به بهانه یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به بازار نشر عرضه می‌شود....»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار