کد خبر: 1226901
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
شوکه شدن مدیران کمیته از کاهش بودجه در سال المپیک
به گفته هاشمی در المپیک پاریس کیفیت و رنگ مدال‌های کاروان ورزش کشور با ادوار گذشته خیلی متفاوت نخواهد بود: «از لحاظ کیفیت و رنگ مدال در این دوره خیلی تفاوت نخواهیم داشت، چراکه والیبال و بسکتبالی که موفق به کسب سهمیه نشدند شانس کسب مدال هم در المپیک نداشتند.»
شیوا نوروزی
جوان آنلاین: ابلاغ نشدن بودجه دلیل به تعویق افتـادن جلسـه هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک بود. سی‌و‌پنجمین جلسه هیئت اجرایی روز گذشته با حضور همه اعضا برگزار شد و بررسی تعداد سهمیه‌های کسب شده، حمایت‌های مالی و تلاش برای افزایش بودجه کمیته، مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این جلسه بود. 
دبیرکل کمیته همانند جلسات گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد و مصوبات جلسه را تشریح کرد. سیدمناف هاشمی در ابتدای صحبت‌هایش دلیل تعویق برگزاری نخستین جلسه در سال جدید را توضیح داد و پس از آن هم در خصوص سهمیه بازی‌های المپیک پاریس صحبت کرد: «بودجه کمیته همانند سایر دستگاه در پایان اسفند نهایی و ابلاغ نشد. سه رویداد مهم المپیک پاریس، بازی‌های داخل سالن آسیا و المپیک زمستانی را در پیش داریم. منتظر اعلام ارقام بودجه بودیم تا از این طریق برنامه‌هایمان را نهایی کنیم. سه دستور اصلی را مورد بررسی قرار دادیم؛ اولین گزارش برای المپیک پاریس بود و مقرر شد حمایت‌ها و بسته‌های حمایتی برای فدراسیون‌ها ادامه داشته باشد. از رشته‌هایی مثل دوومیدانی، تیروکمان، تنیس روی‌میز و صخره‌نوردی که به دنبال کسب سهمیه هستند حمایت بیشتری خواهد شد. امیدواریم در روز‌های باقی‌مانده رشته‌هایی مثل والیبال و والیبال ساحلی هم موفق به کسب سهمیه شوند و جودو، شنا و بدمینتون نیز وایلدکارت حضور در پاریس را به دست آورند. امیدواریم تعداد سهمیه‌هایمان به ۳۵ برسد.» 
 
 کیفیت رنگ مدال
به گفته هاشمی در المپیک پاریس کیفیت و رنگ مدال‌های کاروان ورزش کشور با ادوار گذشته خیلی متفاوت نخواهد بود: «از لحاظ کیفیت و رنگ مدال در این دوره خیلی تفاوت نخواهیم داشت، چراکه والیبال و بسکتبالی که موفق به کسب سهمیه نشدند شانس کسب مدال هم در المپیک نداشتند.»
 
 طلا ملاک اعزام به تایلند
دبیرکل کمیته ملاک اعزام ورزشکاران به بازی‌های داخل سالن آسیا در تایلند را اعلام کرد: «مبحث مطرح شده دوم در جلسه بازی‌های داخل سالن آسیا بود و ما اعزام ۳۲ رشته را در دستور کار داریم. برای اعزام، رشته‌ها را دسته‌بندی کردیم. ملاک اعزام تیم‌ها کسب مدال طلاست. حفظ جایگاه سومی دوره گذشته بازی‌ها در ترکمنستان سخت است و برای رشته‌هایی باید هزینه کنیم که بتوانند مدال طلا بگیرند. تا تعیین تکلیف بودجه، تیم‌ها فعلاً باید بخشی از هزینه را خودشان تأمین کنند.»
 
 بحث بودجه
وی در ادامه از تلاش برای افزایش بودجه کمیته ملی المپیک خبر داد: «خوشبختانه مذاکرات خوبی با سازمان برنامه و بودجه داشتیم. بااین‌حال در لایحه ارائه شده به مجلس یکی از بند‌ها حذف شده، ولی قسمتی از آن برگشت تا در بازی‌های المپیک، داخل سالن آسیا و المپیک زمستانی مشکلی نداشته باشیم. اگر این بند حذف نمی‌شد می‌توانستیم به افزایش قابل توجه بودجه امیدوار باشیم.» مناف هاشمی در مورد نام و شعار کاروان اعزامی به پاریس ۲۰۲۴ اظهار داشت: «در این جلسه چند موضوع فرعی نیز مطرح شد. قرار بر این شد در جلسه فوق‌العاده دو هفته آینده در خصوص نام و شعار کاروان تصمیم‌گیری شود. همچنین چالشی برای اعزام ورزشکارانی که کسب سهمیه کردند، نداریم و حمایت از فدراسیون‌ها ادامه دارد.»
 
 چالش حقوقی
اختلاف میزان حقوق‌های پرداخت شده از سوی کمیته ملی المپیک به ورزشکارانی که سهمیه المپیک گرفته‌اند، چالش برانگیز شده است. دبیرکل با تشریح شاخص‌های در نظر گرفته شده در این خصوص شفاف‌سازی کرد: «در بحث پرداخت حقوق‌ها سه نکته وجود دارد؛ حقوق، سرانه اردوی ورزشکار و فعالیت‌های ورزشکار. برای پرداخت حقوق، شش شاخص لحاظ شده از جمله فعالیت‌های ورزشکاران، مدال‌های گذشته، اقدامات فرهنگی ورزشکار و از این دست موارد. کف پرداخت ۱۵ میلیون تومان است و پاداش ۵۰ میلیونی سهمیه هم پرداخت شده است. دیگر شاخص‌ها براساس گزارش فدراسیون و تأیید کمیته پرداخت خواهد شد. شاید یک ورزشکار این ماه ۸۰ میلیون تومان بگیرد و ماه دیگر ۶۵ میلیون تومان. در حال حاضر ورزشکاری داریم که ۱۵۰ میلیون تومان دریافت می‌کند. ملاک ما مدال‌آوری و تلاش است. طبق مصوبه از لحظه کسب سهمیه حقوق به آن‌ها پرداخت خواهد شد. اگر ورزشکاری مدال نقره یا برنزش را به طلا تبدیل کند، مابه‌التفاوت آن پرداخت خواهد شد. عدالت منطقی در این موضوع است و ورزشکاران برای رسیدن به شاخص‌ها تلاش می‌کنند. 
 
 قول همکاری مجلسی‌ها
دبیرکل کمیته نسبت به احتمال افزایش بودجه این نهاد ورزشی هم گفت: محمود خسروی‌وفا، رئیس کمیته در این خصوص صحبت‌های لازم را انجام داده است. در واقع ما انتطار نداشتیم بودجه کمیته در سال المپیک کاهش یابد و این شوک بزرگی برای ما بود. دلیل لغو جلسه قبلی هم تلاش اعضا برای حل مشکل بود و بخشی از بودجه در لایحه اصلاح شد. کمیسیون تلفیق و فرهنگی مجلس هم قول همکاری دادند. امیدواریم با کمک مجلس و اصلاح بودجه، مشکلات مرتفع شود. سال گذشته فقط یک رویداد داشتیم و امسال سه رویداد. با توجه به افزایش نرخ ارز و اعزام‌های بیشتر به بودجه زیادی نیاز داریم.»
 
 واکنش به کاهش سهمیه‌ها
مناف هاشمی در پایان صحبت‌هایش نسبت به کاهش تعداد سهمیه‌های کسب شده ورزش کشور هم اینگونه واکنش نشان داد: «دو رشته تیمی بسکتبال و والیبال را نداریم. کاراته هم که دیگر در المپیک حضور ندارد. حدوداً ۲۸ نفر از تعداد ورزشکاران کاروان کاسته شده است. به غیر از این کیفیت کسب سهمیه‌مان آسیب زیادی ندیده است. نمی‌گوییم این تعداد خوب است و شاید تعداد سهمیه‌ها به ۴۰ برسد. باید برای بالا بردن کیفیت مدال‌ها تلاش‌ها بیشترشود تا بتوانیم نتایج المپیک لندن را تکرار کنیم. شخصاً امیدوارم تعداد سهمیه‌ها به ۳۶ تا ۳۸ برسد، به همین خاطر تعداد همراهان کاروان کاهش خواهد یافت. بعید می‌دانم کل اعضای کاروان از ۸۵ تا ۹۰ نفر بیشتر شود.»
برچسب ها: المپیک ، پاریس ، بدمینتون
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار