کد خبر: 1226935
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
شبکه خبری امریکایی ان‌بی‌سی گزارش کرد که در دانشگاه سان‌فرانسیسکو جدیدترین دانشگاه بزرگ ایالتی امریکا دانشجویان با برپایی چادر، همبستگی خود را با اعتراضاتی که در سراسر ایالات متحده شکل گرفته است، ابراز کرده‌اند. با پافشاری دانشجویان به ادامه اعتراضات به نظر می‌رسد مقامات امریکا که در مقابله با آن‌ها ناتوان شده‌اند با اجرای برنامه‌هایی سعی در ترساندن دانشجویان دارند.
مهرزاد اصغریان
جوان آنلاین: اعتراضات دانشجویی در امریکا که تلاش می‌شد در همین کشور مهار شود، پس از بروز در کشور‌های اروپایی، حالا در جهان عربی- اسلامی و در قالب شعار‌هایی مانند «ما نیرو‌های محمد ضیف هستیم و به سمت قدس حرکت می‌کنیم»، خود را نشان داده است. پلیس امریکا و دست‌اندرکاران دانشگاه‌های این کشور همچنان می‌کوشند با ابزار‌های مختلف تهدید، اعم از اسپری فلفل تا تعلیق دانشجویان، معترضان به نفوذ صهیونیست‌ها در دانشگاه‌های ایالات متحده را از ادامه اعتراض منصرف کنند. 
 
طی روز‌های گذشته، جنبش دانشجویی بی‌سابقه در حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های امریکایی به دانشگاه‌های کشورهایی، چون فرانسه، انگلیس و آلمان کشیده شد. فقط در تجمع دانشجویان در مقابل دانشگاه «سیانس پو» پاریس، حاضران با فریاد «اسرائیل قاتل» و «همه از پلیس متنفرند»، پرچم‌های فلسطین را به نمایش گذاشتند و خواهان آزادی غزه شدند. آن‌ها دستان خود را به نشانه ادامه ریختن خون غیرنظامیان فلسطینی آن‌هم در برابر چشم جهانیان، به رنگ قرمز آغشته کردند و اکنون دامنه این خشم به کشور‌های عربی و اسلامی هم رسید، به طوری که دانشگاه‌های سه کشور عربی روز دوشنبه شاهد برگزاری تظاهرات در همبستگی با فلسطینیان بود. اتحادیه ملی دانشجویان دانشگاه کویت و انجمن هیئت علمی این دانشگاه تجمع اعتراض‌آمیزی در همبستگی با فلسطینیان و در حمایت از خیزش‌های دانشجویی در جهان برگزار کرد. همان روز در یمن نیز دانشگاه دولتی تعز، عرصه دو تجمع اعتراضی بود که در آن صد‌ها دانشجو در همبستگی با غزه مشارکت کردند. دانشجویان دانشگاه‌های تونس نیز روز دوشنبه در حمایت از حقوق ملت فلسطین با شعار «طوفان دانشگاه» تظاهراتی برپا کردند. آن‌ها شعار‌هایی همچون «سرایا و القسام... نمی‌گذارند صهیونیست‌ها بخوابند»، «فلسطین امانت است و عادی‌سازی خیانت»، «فرانسوی‌ها و امریکایی‌ها در تجاوزات شریک هستند» و «غزه غزه نماد عزت» سر دادند. دانشجویان در لبنان هم حمایت خود را از ملت مظلوم فلسطین به ویژه ساکنان نوار غزه اعلام کردند. گزارش المیادین حاکی از این است که از برگزاری راهپیمایی دانشجویان در اطراف دانشگاه امریکایی بیروت در حمایت از ملت فلسطین جلوگیری شد. دانشجویان مستقر در اطراف این دانشگاه با سر دادن شعار‌هایی نظیر «ما نیرو‌های محمد ضیف هستیم و به سمت قدس حرکت می‌کنیم» حمایت خود را از فلسطین اعلام کردند. چند تحصن هم بنا به دعوت نهاد‌های دانشجویی در دانشگاه امریکایی بیروت، دانشگاه لبنانی امریکایی شاخه بیروت، تمام شاخه‌های دانشگاه بیروت العربیه، دانشگاه بین‌المللی لبنان شاخه‌های بیروت و البقاع، دانشگاه الحدت، دانشگاه القدیس یوسف در بیروت، دانشگاه هایکازیان و دانشگاه روح قدیس برنامه‌ریزی شده است. کمی دورتر، در آفریقا، در پایتخت موریتانی، صد‌ها دانشجو روز دوشنبه در چندین مؤسسه دولتی آموزش عالی از جمله دانشگاه نواکشوت، مؤسسه عالی حسابداری و مؤسسه عالی مطالعات و تحقیقات اسلامی تظاهراتی برپا کردند. 
 
 تجهیزات ضدشورش علیه چادر‌های دانشجویی
شبکه خبری امریکایی ان‌بی‌سی گزارش کرد که در دانشگاه سان‌فرانسیسکو جدیدترین دانشگاه بزرگ ایالتی امریکا دانشجویان با برپایی چادر، همبستگی خود را با اعتراضاتی که در سراسر ایالات متحده شکل گرفته است، ابراز کرده‌اند. با پافشاری دانشجویان به ادامه اعتراضات به نظر می‌رسد مقامات امریکا که در مقابله با آن‌ها ناتوان شده‌اند با اجرای برنامه‌هایی سعی در ترساندن دانشجویان دارند. روز دوشنبه دانشگاه تگزاس در آستین صحنه اعتراضات دانشجویی بود و با مداخله نیرو‌های دولتی و پلیس، بار دیگر اعتراضات مسالمت‌آمیز به هرج و مرج و درگیری بین دانشجویان و پلیس منجر شد. گروهی متشکل از ۵۰نفر با برپایی چادر در محوطه چمن این دانشگاه تجمع کردند و نشانه و تابلو‌هایی آن‌ها را محاصره کرده بود که در آن‌ها «خودداری از سرمایه گذاری» در نسل کشی فلسطینی‌ها در غزه خواسته شده بود. نخست ۱۰ نفر از نیرو‌های پلیس در صحنه حضور داشتند، اما تا ساعت یک بعدازظهر صد‌ها پلیس از جمله پلیس دانشگاه، پلیس شهر و سربازان دولتی آن‌ها را به همراه جمعیت حامی‌شان محاصره کردند. پلیس از اسپری فلفل برای متفرق کردن معترضان در دانشگاه تگزاس استفاده کرد. سربازان دولتی که بسیاری از آن‌ها به تجهیزات ضدشورش مجهز بودند با جمعیتی که معترضان را محاصره کرده بودند، رو به رو شدند و افرادی را که چادر زده بودند، دستگیر کردند. 
 
 دانشجویان: کوتاه نمی‌آییم
دانشجویان دانشگاه ویرجینیای امریکا در حمایت از مردم غزه و در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی تجمعی گسترده برگزار کردند. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که نیرو‌های پلیس امریکا برای متفرق کردن تجمع‌کنندگان به دانشجویان حمله‌ور شده و آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. پس از خودداری دانشجویان معترض حامی فلسطین از جمع‌آوری چادر‌های برپاشده در محوطه دانشگاه کلمبیا، مقامات این دانشگاه شروع به تعلیق دانشجویان کردند. نعمت مینوش شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از چند روز مذاکره بین سازمان‌دهندگان اعتراضات دانشجویان و مقامات دانشگاه، مدیریت موفق به متقاعد کردن معترضان برای جمع‌آوری چادر‌ها نشده است. با وجود این تهدیدها، دانشجویان معترض گفته‌اند که چادر‌های اعتراضی را جمع نخواهند کرد، مگر آنکه مقامات دانشگاه سه خواسته آن‌ها را برآورده کنند؛ «تحریم و عدم سرمایه‌گذاری در نهاد‌های صهیونیستی، شفافیت در امور مالی دانشگاه و ابقا و تبرئه اساتید و دانشجویانی که به دلیل شرکت در اعتراضات، اخراج شده‌اند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار