کد خبر: 1229912
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
سد قیز قلعه سی با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد؛
آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به اتفاق الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان طرح مشترک سد قیزقلعه سی را افتتاح کردند.

جوان آنلاین: صبح امروز یکشنبه این سد مشترک مرزی که به دست متخصصان کشورمان احداث شده توسط رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد.

توافقنامه همکاری مشترک در زمینه ادامه ساخت و بهره برداری مشترک از سدها و نیروگاه‌های خداآفرین و قیزقلعه سی حدود ۹ سال قبل امضا شد و در سال ۱۳۹۵ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و امروز شاهد افزایش ذخیره سازی سد خداآفرین و اتمام سد قیزقلعه‌سی هستیم.

به دنبال بهره‌برداری از سد قیز قلعه سی حجم آب ذخیره شده در سد خداآفرین که در بالادست سد قیز قلعه سی قرار دارد از طریق کانال و شبکه پایاب به دشت‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و جمهوری آذربایجان به میزان ۲ میلیارد متر مکعب در سال تزریق می‌شود و زمینه توسعه بخش‌های گردشگری، کشاورزی و نیز تولید انرژی برقابی فراهم خواهد شد.

تأمین آب شبکه خداآفرین، تأمین برق به میزان ۲۷۰ گیگاوات ساعت در سال و تنظیم آب سالیانه به میزان ۲ میلیارد مترمکعب برای ایران و جمهوری آذربایجان از جمله اهداف ساخت سد قیزقلعه‌سی به شمار می‌رود. این سد به گفته مسئولان دو کشور نماد وحدت و دوستی ایران و آذربایجان خواهد بود.

رئیسی: افتتاح سد قیز قلعه‌سی نمادِ اراده و همکاری ایران و آذربایجان است

رئیس جمهور گفت: ارتباط ما با کشور دوست، برادر و همسایه، جمهوری آذربایجان، فراتر از رابطه همسایگی است و افتتاح سد قیز قلعه‌سی نمادِ اراده و همکاری این دو ملت است.

ابرهیم رئیسی ظهر یک شنبه در مراسم افتتاح رسمی سد قیز قلعه‌سی و آغاز بهره‌برداری از سد خداآفرین اظهار کرد: ارتباط ما با کشور دوست، برادر و همسایه و به تعبیر رهبر انقلاب، آذربایجان فرارتر از رابطه همسایگی است رابطه ما خویشاوندی است و این رابطه و پیوند یک ارتباط مستحکمی است که ریشه در باورهای دو ملت و کشور دارد و تاریخ و تمدن و پیشینه تاریخی ما را به هم پیوند می‌دهد.

وی ادامه داد: این رابطه ما قبلی و قلبی بین دو کشور و دو ملت است و ناگسستنی است و به هیچ عنوان رابطه دو ملت ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد.

وی افزود: رودخانه ارس همواره موجب پیوند میان مردم عزیز جمهوری آذربایجان و ایران بوده است و این پیوند از ۵۰ سال قبل که با سد ارس همکاری دو کشور و دو ملت رقم خورد، همراه بوده است.

علی اف: امروز کل دنیا دوستی ایران و آذربایجان را مشاهده می‌کند

الهام علی‌اف صبح یک شنبه در مراسم افتتاح رسمی سد قیز قلعه‌سی و آغاز بهره‌برداری از سد خداآفرین اظهار کرد: امروز کل دنیا دوستی ایران و آذربایجان را مشاهده می‌کند؛ دوستی دو کشور دیرینه است و امروز مراودات بین دو کشور در عالی‌ترین سطح قرار دارد.

وی ادامه داد: برای نخستین بار رؤسای جمهور دو کشور در نقطه صفر مرزی با یکدیگر دیدار می‌کنند و همکار دو کشور در این پروژه سدسازی به ثمر نشست و در آینده همکاری‌ها بیشتر خواهد شد.

وی افزود: در حوزه مسائل بین‌الملل نظراتمان بسیار به هم نزدیک است. در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگر حمایت می‌کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار