کد خبر: 1230071
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۰
خبرگزاری تسنیم به نقل از یکی از منتخبان مجلس دوازدهم اعلام کرد که ۱۲۰ نفر از نمایندگان که تاکنون حضور خود در فراکسیون اکثریت را قطعی کرده‌اند با ریاست آقای قالیباف موافق‌اند. وی همچنین تأکید کرد که از بین مابقی منتخبان، حدود ۱۱۵ نفر که شامل ۶۵ نفر از مستقلین و ۵۰ نفر از اصلاح‌طلبان می‌شود نیز از میان گزینه‌های مطرح برای ریاست، تمایل زیادی به آقای قالیباف دارند. 
جعفر برزگر

جوان آنلاین: مجلس یازدهم در حال نزدیک شدن به فرجام خود است. ۷ خرداد قرار است افتتاحیه مجلس دوازدهم برگزار شود. فعلاً و در این مرحله مهم‌ترین گمانه‌زنی پیرامون مجلس دوازدهم، نماینده‌ای است که قرار است سکاندار این دوره از پارلمان شود. منتخبان مجلس دوازدهم می‌گویند همای ریاست بیش از همه بر دوش محمدباقر قالیباف نشسته است. 
قالیباف، علی نیکزاد، مجتبی ذوالنور و منوچهر متکی کسانی هستند که از آنان به عنوان افراد اصلی رقابت‌کننده برای کرسی ریاست مجلس یاد می‌شود. از بین این افراد، متکی قصد خود برای رقابت بر سر ریاست بهارستان را علنی در گفتگو با خبرآنلاین اعلام کرده، اما نیکزاد و ذوالنور چندان صریح در این زمینه سخن نگفته‌اند. نامزدی قالیباف هم آن‌قدر مسجل است که کسی در مورد این مسئله تردید ندارد. ارزیابی کارشناسان و تحلیل‌گران، و از همه این‌ها مهم‌تر منتخبان مجلس دوازدهم این است که شانس رئیس مجلس یازدهم بیش از دیگر گزینه‌ها است. 
 نگاه مثبت منتخبان به ریاست قالیباف
علاوه برگمانه‌زنی‌های رسانه‌ای، تعدادی از منتخبان مجلس دوازدهم در مصاحبه‌های خود بر شانس بیشتر قالیباف برای تکیه زدن بر کرسی ریاست مجلس دوازدهم سخن می‌گویند. جعفر قادری، نماینده شیراز در مجلس یازدهم در گفت‌وگویی قالیباف را گزینه اصلی برای ریاست این دوره از مجلس عنوان کرده و گفته «شانس آقای قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم بیشتر است؛ به نظر می‌رسد وضع آقای قالیباف در میان دیگر نامزد‌های احتمالی ریاست مجلس بهتر است. اگرچه برخی دوستان دیگر هم در این میان هستند، ولی بعید به نظر می‌رسد بتوانند شانسی برای ریاست مجلس کسب کنند.»
این در حالی است که خبرگزاری تسنیم به نقل از یکی از منتخبان مجلس دوازدهم اعلام کرد که ۱۲۰ نفر از نمایندگان که تاکنون حضور خود در فراکسیون اکثریت را قطعی کرده‌اند با ریاست آقای قالیباف موافق‌اند. وی همچنین تأکید کرد که از بین مابقی منتخبان، حدود ۱۱۵ نفر که شامل ۶۵ نفر از مستقلین و ۵۰ نفر از اصلاح‌طلبان می‌شود نیز از میان گزینه‌های مطرح برای ریاست، تمایل زیادی به آقای قالیباف دارند. 
علی حدادی، دیگر منتخب مجلس دوازدهم است که احتمال ریاست قالیباف بر مجلس دوازدهم را بیش‌تر از دیگر رقبا می‌داند: «به نظر می‌رسد آقای قالیباف رأی خوبی داشته باشد، چراکه هم تجربه و هم کارآمدی لازم را دارد. احتمالاً در بخش ریاست آقای قالیباف بالای ۱۵۰ رأی داشته باشد، ولی باید آسیب‌شناسی‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی را هم برای کارآمدی مورد انتظار در مجلس دوازدهم داشته باشیم.»
 سید روح‌الله موسوی، منتخب مردم لردگان هم گفته «محمدباقر قالیباف شانس بیشتری نسبت به سایر گزینه‌ها برای کسب ریاست مجلس دوازدهم دارد و حتماً هم رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد. ما این روز‌ها با برخی از نمایندگان مجلس نشست و برخاست داریم که نظر آنان روی ریاست محمدباقر قالیباف برای مجلس دوازدهم است.» 
 فراکسیون مستقلین حامی قالیباف
یکی از فراکسیون‌های تأثیرگذار در مجلس دوازدهم فراکسیون مستقلین خواهد بود، چراکه در بین طیف‌های مختلف اصولگرایی، این فراکسیون می‌توان به عنوان یک اهرم تعادل بخش ایفای نقش کند. مهرداد لاهوتی، رئیس فراکسیون مستقلین با اعلام حمایت این فراکسیون از قالیباف بیان کرده که «تحلیل شخصی بنده این است که جو عمومی فراکسیون از آقای قالیباف حمایت کنند. برای کرسی نواب رئیس مجلس قطعاً فراکسیون مستقلین کاندیدا معرفی می‌کند که در صورت تمایل آقای پزشکیان وی به عنوان کاندیدای نایب رئیسی مجلس از طرف فراکسیون مستقلین معرفی می‌شود.»
در میان این گمانه‌زنی‌ها آمار و ارقام مجلس دوازدهم هم نشان‌دهنده این احتمال است که قالیباف همانند مجلس یازدهم ریاست مجلس دوازدهم را هم بر عهده خواهد گرفت، چراکه شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب به عنوان ائتلاف سیاسی حامی قالیباف در سراسر کشور بیش از ۱۰۰ نماینده را موفق شده راهی بهارستان کند. اگر به این تعداد اعضای فراکسیون مستقلین را هم اضافه کنیم به نظر می‌رسد رقیبی نباشد که قادر به جلب نظر تعداد بیشتری از نمایندگان به نسبت قالیباف شود. از سوی دیگر وزن سیاسی قالیباف و شناخته شده بودن او به نسبت دیگر رقبا و مقبولیت او بین نمایندگان شهرستان‌ها دیگر امتیازاتی هستند که این سیاستمدار مشهدی را به کرسی ریاست مجلس دوازدهم نزدیک می‌کند. هر چند که تردیدی در این مهم نیست که قالیباف ریاست کم چالشی همانند مجلس یازدهم نخواهد داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار