کد خبر: 976091
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۷
قوه‌قضائیه در هفت ماه گذشته توانسته است هزاران میلیارد تومان را به بیت‌المال بازگرداند. اگر گزارش‌های مالی ارائه‌شده از سوی سخنگوی دستگاه قضا درباره بازگشت اموال به بیت‌المال جمع شود به عدد ۴۹ هزار میلیارد تومان می‌رسد که این عدد ۱۶ برابر بدهی بابک زنجانی است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: چندی قبل سخنگوی قوه‌قضائیه گلایه کرده بود، یکی از گرفتاری‌های قوه‌قضائیه این است که دیگران اموال بیت‌المال، مؤسسات و بانک‌ها را به یغما می‌برند و بعد به ما می‌گویند که شما دنبال این اموال بدوید و آن را بگیرید و به صندوق بیت‌المال برگردانید.

۷ هزار میلیارد فقط از ۹۱ پرونده
سخنگوی قوه‌قضائیه در دوازدهمین نشست خبری با اشاره به گزارشی از عملکرد دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی در زمینه استرداد و بازگشت اموال محکومان و متهمان گفت: در این حوزه و آن هم صرفاً در ۹۱ فقره پرونده در مقام اجرای حکم، قریب به ۷ هزار میلیارد تومان وجه نقد و جزای نقدی به خزانه دولت و بانک‌ها برگشت.

وی ادامه داد: علاوه بر آن ۸۷ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۳۳۷ یورو به خزانه و بخش‌های ذی‌ربط عودت داده شد. ۱۲ میلیون و ۹۳ هزار و ۵۴۳ دلار استرداد و ۲۹۴ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۱۴۷ درهم امارات ارز‌هایی است که توانسته‌ایم از متهمان و محکومان این پرونده‌ها وصول کنیم. این‌ها بخش‌های وصول‌شده اجرای احکام در دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی و صرفاً از ۹۱ فقره پرونده از پرونده‌های این حوزه است.

از شهرک غرب تا سوهانک
«اراضی ۸۵هزار متری در شهرک غرب» هم که وزارت اطلاعات نسبت به وضعیتش هشدار داده بود، با تصمیم مقامات قضایی دادگستری استان تهران بخشی به پارک تبدیل شده و بخشی دیگر هم در اتوبان همت قرار داشت که با ارزش ۵هزار میلیارد تومان به دولت و شهرداری برگشت.

در پرونده دیگری در اراضی پلاک ۲۱۰۸ سنگان موسوم به سولقان، ۷۱ هکتار از اراضی دولتی از زمین‌خواران مسترد و تحویل راه و شهرسازی استان تهران شد. در منطقه ۱۸ تهران هم اراضی موسوم به تقی‌آباد که ۵۰ هکتار با ارزش هزار میلیارد تومان بود، رفع تصرف و به اداره اوقاف تحویل داده شد. پلاک ۷۹سوهانک با مساحت ۱۵ هکتار و با ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان، به اداره کل منابع طبیعی تحویل شد.

مفقودی‌های شهرداری و منابع طبیعی
به گفته اسماعیلی، اراضی بوستان ولایت با عرصه هکتار و ارزش ۴۰ میلیارد تومان، در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت. در اراضی شمیرانات، ۵ /۱ هکتار از اراضی با ارزش ۵۰میلیارد تومان تحویل اداره منابع طبیعی استان تهران شد.

در حاشیه بلوار آفریقای تهران که یکی از نقاط ارزشمند شهر تهران است ۳ هزار و ۶۰۰ متر زمین با ارزش ۳۶۰میلیارد تومان تحویل شهرداری تهران شد و در منطقه چیتگر هم ۳/۱ هکتار از اراضی به ارزش ۶۵ میلیارد تومان تحویل شهرداری شد.

آزاد‌سازی ۱۶۷ هزار هکتار
سخنگوی قوه‌قضائیه با بیان اینکه بیش از ۳۵ مورد استرداد املاک را به بخش‌های مختلف منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و اوقاف داشته‌ایم، گفت: در استان تهران ارزش ریالی مجموعه به این دستگاه‌ها بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان زمین است که از ید زمین‌خواران گرفته و تحویل نهاد‌های متولی زمین و مسکن شد.

به گفته اسماعیلی این موارد مربوط به استان تهران بود و اگر آنچه در سایر استان‌ها هم است بخواهیم به این میزان اضافه کنیم، در سال ۱۳۹۸ مجموعاً ۱۶۷ هزار هکتار از اراضی ملی با تلاش و جدیت دستگاه قضایی از ید زمین‌خواران گرفته شده و به نهاد‌های متولی زمین و مسکن تحویل شده است.

مالیات‌هایی که وصول شد
سخنگوی قوه‌قضائیه در دهمین نشست خبری خود نیز با اشاره به گزارش بخشی از اقدامات مثبت قوه قضائیه در اجرای احکام و بازگشت اموال به یغما رفته به خزانه کشور، دولت، بانک‌ها، شهرداری‌ها و مؤسسات خیریه گفت: اولین رقم اعلامی که بدون صدور حکم قضایی و با پیگیری بازرسی کل کشور و واحد‌های ذی‌ربط در حوزه قرار مالیاتی صورت گرفت، ۴۲ هزار و ۹۷۴ میلیارد و ۳۳۰ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۶۵۱ ریال است که تنها در پنج ماهه نخست امسال این میزان مالیاتی که پرداخت نمی‌شد، وصول و به خزانه دولت واریز شد.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی با پیگیری قوه‌قضائیه به صندوق بیت‌المال برگشت. این در حالی است که در سال ۹۷ هزار میلیارد تومان از فرار مالیاتی وصول شده بود. بنابراین در این پنج ماه نسبت به سال گذشته توانسته‌ایم شناسایی فرار مالیاتی را چهار برابر افزایش دهیم که بخشی هم در معرض وصول است، ارقام بسیار درشت‌تری است.

در استان تهران نیز از ابتدای سال تاکنون بالغ بر هزار هکتار از اراضی تصرف‌شده توسط زمین‌خواران و سودجویان به نهاد‌های متولی زمین و مسکن اعاده شده که ارزش تقریبی آن بیش از ۴۸ هزار میلیارد ریال بوده و بخش برگشت اراضی اغلب در پرونده حوزه انفال و پرونده‌های حوزه قضایی انجام شده است.

احیای ماشین‌سازی و اموال آستان
یک اقدام دیگر قوه‌قضائیه در پرونده ماشین‌سازی است که ارزش واگذاری و قیمت کارشناسی ماشین‌سازی تبریز ۶۸۸ میلیارد تومان تخمین زده شد که با پیگیری صورت گرفته این واگذاری ابطال و به بیت‌المال اعاده شد.

در پرونده مربوط به آستان قدس رضوی و بیمارستان رضوی مشهد، فردی از مدیران سابق بیمارستان رضوی مشهد که بیش از ۵۰ پلاک از اراضی و آپارتمان‌ها را به نفع خودش تصرف کرده بود، به نام آستان قدس برگشت داده شد که ارزش اموال بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان است از متهم پرونده محکوم شده و در حال تحمل حبس است، شناسایی و در یکی دو ماه گذشته به نام آستان قدس رضوی برگشت داده شد.

این موارد نمونه‌هایی از تلاش برای استرداد اموال به تاراج و به یغما رفته بیت‌المال است و بیانگر این است که رسیدگی‌های قضایی تنها مجازات و حبس نیست. در مجموع اگر این گزارش‌های مالی ارائه شده از سوی دستگاه قضا درباره بازگشت اموال به بیت‌المال جمع شود به عدد ۴۹ هزار میلیارد تومان می‌رسیم که قوه‌قضائیه توانسته است طی چند ماه اخیر به خزانه دولت و سازمان‌های مرتبط بازگرداند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
2
0
فقط امار الکی دادن که هنر نیست . بگویید جه تاثیری در سفره مردم داشته است . بگویید جرا اجناس هنوز سیر صعودی دارد و همه جیز دارد گرانتر میشود؟ نتیجه این امار ها فقط عوامفیبی میباشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار