کد خبر: 1197658
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
ذخیره‌سازی گاز نه تنها برای متعادل کردن مصرف گاز در بخش خانگی ضروری است، بلکه نقشی حیاتی در حمایت از صنایع ایفا می‌کند. مزایای اقتصادی امنیت پایدار انرژی، انعطاف پذیری در تأمین گاز و تداوم تولید را فراهم می‌کند

جوان آنلاین: ذخیره‌سازی گاز نه تنها برای متعادل کردن مصرف گاز در بخش خانگی ضروری است، بلکه نقشی حیاتی در حمایت از صنایع ایفا می‌کند. مزایای اقتصادی امنیت پایدار انرژی، انعطاف پذیری در تأمین گاز و تداوم تولید را فراهم می‌کند. سرمایه‌گذاری به موقع در زیرساخت‌های ذخیره‌سازی گاز به صنایع اجازه می‌دهد تا رشد و سودآوری خود را به حداکثر برسانند و در عین حال تأمین گاز پایدار و قابل اطمینان را تضمین کنند. با درک اهمیت ذخیره‌سازی گاز و ارائه مشوق‌ها، دولت سیزدهم نیز صنایع را به سرمایه‌گذاری در این زیرساخت‌های حیاتی تشویق کرده که منجر به افزایش تولیدات صنعتی و سهم بیشتر خودتأمینی گاز صنایع از طریق ایجاد این ذخایر گازی خواهد شد. ذخیره‌سازی گاز نقش مهمی در رسیدگی به ناترازی موقت در مصرف گاز در فصول سرد به ویژه در بخش‌های خانگی ایفا می‌کند. کشور‌های اروپایی اهمیت ذخیره‌سازی گاز را با میانگینی معادل ۲۵ درصد کل مصرف درک کرده‌اند، در حالی که سایر کشور‌ها به طور متوسط حدود ۱۲ درصد را به دست می‌آورند. با این حال، ذخیره‌سازی گاز نه تنها برای بخش خانگی بلکه برای صنایع نیز مفید است. بخش صنعت به شدت به تأمین گاز پایدار متکی است و ذخیره‌سازی گاز راه‌حلی مقرون به صرفه برای رفع نیاز‌های آن‌ها ارائه می‌دهد. در کشور‌های اروپایی، بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های ذخیره‌سازی گاز به صنایع اختصاص دارد. ایران با وجود گاز مازاد در فصول گرم سال این امکان را دارد که از این گاز مازاد در صنایع به اشکال مختلف مانند CNG، LPG، LNG و گاز طبیعی ذخیره شده در مخازن استفاده کند. دولت نیز مشوق‌هایی برای صنایع برای سرمایه گذاری در ذخیره‌سازی گاز فراهم کرده است، از جمله تخفیف گاز و ارائه گاز طبیعی یا اشکال جایگزین به ظرفیت کامل مخازن ذخیره‌سازی. این یادداشت مزیت‌های اقتصادی ذخیره‌سازی گاز برای صنایع، مشوق‌های ارائه شده از سوی دولت و اهمیت سرمایه گذاری به موقع در زیرساخت‌های ذخیره‌سازی گاز را بررسی می‌کند.
امنیت پایدار انرژی و انعطاف پذیری در تأمین گاز صنایع
‌ذخیره‌سازی گاز امنیت انرژی را برای صنایع افزایش می‌دهد. با داشتن ذخایر گاز ذخیره شده در مخازن، صنایع می‌توانند وابستگی خود را به عرضه فوری گاز کاهش دهند که ممکن است در معرض اختلال یا کمبود قرار گیرد. این یک بافر در برابر اختلالات زنجیره تأمین و عدم قطعیت‌های ژئوپلتیکی فراهم و منبع انرژی قابل اعتمادی را برای صنایع حتی در شرایط چالش برانگیز تضمین می‌کند. ذخیره‌سازی گاز انعطاف پذیری در تأمین گاز برای صنایع ارائه می‌دهد. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا مصرف گاز خود را بر اساس شرایط بازار تنظیم کنند، عملیات خود را بهینه کنند و به نوسانات تقاضا پاسخ دهند. صنایع می‌توانند از گاز ذخیره شده در دوره‌های اوج تقاضا یا زمانی که قیمت گاز بالاست استفاده کنند، بنابراین نیازی به خرید گاز با قیمت‌های متورم و حفظ مقرون به صرفه بودن ندارند. الگو‌های مصرف گاز در طول سال متفاوت است، با افزایش تقاضا در فصول سرد برای مقاصد گرمایشی این ناترازی فصلی تقاضا می‌تواند زیرساخت‌های عرضه گاز را تحت فشار قرار دهد و بر خانوار‌ها و صنایع تأثیر بگذارد. ذخیره‌سازی گاز با تأمین عرضه اضافی در دوره‌های اوج تقاضا به کاهش این ناترازی موقت کمک می‌کند و تأمین گاز پایدار را برای صنایع در زمانی که بیشتر به آن نیاز دارند تضمین می‌کند. زیرساخت‌های ذخیره‌سازی گاز به ویژه برای صنایع در مقیاس بزرگ که نیاز‌های انرژی بالایی دارند بسیار مهم است. صنایعی مانند تولید، پتروشیمی و تولید فولاد به شدت به گاز به عنوان سوخت و خوراک متکی هستند. این صنایع اغلب به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند و از عهده وقفه در تأمین گاز خود بر نمی‌آیند. ذخیره‌سازی گاز تولید بی‌وقفه را تضمین می‌کند و این صنایع را قادر می‌سازد تا اهداف تولید خود را به طور مداوم برآورده و از توقف پرهزینه جلوگیری کنند. همچنین توسعه زیرساخت‌های ذخیره‌سازی گاز، نوآوری و پیشرفت‌های فناوری در بخش انرژی را تشویق می‌کند. از آنجایی که صنایع در تأسیسات ذخیره‌سازی سرمایه‌گذاری می‌کنند، نیاز به سیستم‌های نظارتی پیشرفته، اقدامات ایمنی و فناوری‌های ذخیره‌سازی کارآمد وجود دارد. این امر باعث تحقیق و توسعه در زمینه ذخیره‌سازی گاز می‌شود که منجر به بهبود روش‌های ذخیره‌سازی، افزایش پروتکل‌های ایمنی و استفاده کارآمدتر از منابع گاز می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار