کد خبر: 1141822
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
در خرید عسل می بایست فاکتورهای زیادی در نظر گرفته شود که یکی از این فاکتورها رنگ عسل است. اعتقاد بر این است که می توان از روی رنگ، کیفیت عسل را تشخیص داد. البته قرار است این موضوع را با هم بررسی کنیم.

در خرید عسل می بایست فاکتورهای زیادی در نظر گرفته شود که یکی از این فاکتورها رنگ عسل است. اعتقاد بر این است که می توان از روی رنگ، کیفیت عسل را تشخیص داد. البته قرار است این موضوع را با هم بررسی کنیم.

خرید عسل طبیعی

رنگ عسل یکی از عوامل تعیین کننده قیمت آن در بازار جهانی و همچنین مقبولیت آن از سوی مصرف کنندگان است. طعم ملایم معمولاً به گونه هایی از عسل مربوط می شود که رنگ روشن تری دارند. همچنین طعم تند و قوی بیشتر به گونه هایی مربوط می شود که رنگ تیره ای دارند. عسل های روشن، همچنین ارزش تجاری بیشتری نسبت به عسل های تیره تر دارند و باید در خرید به این مورد توجه کنید.

برای خرید عسل می توانید به بهترین و معتبرترین برند ایرانی یعنی عسل دکتر هانی راد اطمینان کنید. سابقه درخشان، کیفیت تضمین شده دو عامل کلیدی عسل دکتر هانی راد است. تنوع پذیری، ارائه برگه آزمایش و قیمت رقابتی عسل دکتر هانی راد توانسته رضایت مشتریان را در خرید عسل برآورده کند.

بیش از ۹۰ درصد از زنبورستان های دکتر هانی راد ارگانیک هستند، زیرا آنها  کیلومتر ها از جاده یا مرکز جمعیتی فاصله دارند و در واقع ایزوله هستند. معمولا اکثر زنبورستان های دکتر هانی راد در کوهستان ها قرار دارند تا عسل ارگانیک با رنگ واقعی و خواص درمانی را در اختیار شما قرار دهند.

توجه داشته باشید که رنگ، طعم، رطوبت، قوام (مایع یا کره)، زمان متبلور شدن عسل های دکتر هانی راد متفاوت است، بسته به منبع گل می تواند ترکیبات آن ها متفاوت باشد.

 

رنگ عسل، آیا یک فاکتور کیفیتی است؟

یکی از ویژگی‌هایی که مصرف‌کنندگان هنگام خرید عسل به آن توجه می‌کنند، رنگ آن است، زیرا تأثیر بصری ایجاد می‌کند که به نوبه خود به طعم محصول مربوط می‌شود. رنگ عسل در حین تولید با توجه به نوع شهد مورد استفاده برای تغذیه زنبورها مشخص می شود. مثلاً وقتی شهد از اکالیپتوس گرفته می شود، می تواند رنگ کهربایی داشته باشد.

پس می توان گفت، نوع تغذیه و شهد گرفته شده از منابع گیاهی است که رنگ را شکل می دهد. اگرچه ما معمولاً می‌توانیم عسل‌های شفاف را با عسل‌های باکیفیت مرتبط کنیم، اما حقیقت چیز دیگری است.  در واقع رنگ عسل نشانگر کیفیت محصول نیست، بلکه نشانگر وجود ترکیبات آن است. بنابراین نمی توان تنها در هنگام خرید عسل به رنگ توجه کنیم. اطلاعات بیشتر در این باره را می توانید در مقاله عسل طبیعی چه رنگی است مطالعه کنید.

عسل طبیعی اصل

به عنوان مثال، عسل های تیره رنگ سرشار از کلسیم و فسفات آهن و همچنین ویتامین های B و C هستند، بنابراین مصرف آن برای کودکان در حال رشد و افراد مبتلا به کم خونی توصیه می شود. از سوی دیگر، عسل های شفاف دارای مقدار بیشتری ویتامین A هستند.

متغیرهای دیگری که بر رنگ عسل تأثیر می گذارند مربوط به فرآیند استخراج، دما و زمان نگهداری است. با گذشت زمان، عسل تمایل به تیره شدن دارد. این موضوع به دلیل فرآیندی به نام  کریستالیزاسیون است که باعث پایداری بیشتر و در نتیجه شفافیت کمتر می شود. بنابراین توانایی طبقه بندی عسل بر اساس رنگ آن هنگام بازاریابی محصول و در نتیجه امکان تعیین قیمت فروش دقیق بسیار مهم است.

در واقع عسل‌های روشن‌تر علاوه بر داشتن ویژگی‌های تغذیه‌ای متفاوت، گران‌تر از عسل‌های تیره‌تر هستند. بنابراین می توانید در خرید عسل به این موضوع نیز توجه کنید.

عسل طبیعی چه رنگی است؟

رنگ عسل یک عامل ترکیبی است که تقریباً منحصراً به منشاء گیاهی آن مرتبط است. بنابراین، وقتی گفته می شود که عسل رزماری یا شکوفه پرتقال است، انتظار می رود که رنگ بسیار روشنی داشته باشد. در طرف دیگر ترازو، وقتی گفته می شود که عسل از عسلک هدر یا بلوط است، رنگ آن باید کاملاً تیره و در حالت دوم تقریباً سیاه باشد.

برای تشخیص عسل طبیعی و خرید عسل مناسب می توانید تا حدودی به تجهیزات جدید اعتماد کنید که می توانند در این کار به شما کمک کنند.

تجهیزات اندازه گیری رنگ در عسل

اندازه‌گیری رنگ به‌طور سنتی با  دستگاه های رنگ‌ سنجی Pfund انجام می‌شود. یک ابزار نوری است که در سال ۱۹۲۳ برای اندازه‌گیری رنگ روغن‌ها طراحی شد و گران‌قیمت است، کار کردن با آن دست و پا گیر است و چندان دقیق نیست. رنگ سنج های دیجیتال اخیراً در بازار ظاهر شده اند که قرائت آنها در همان واحدها بیان می شود اما اندازه گیری عینی و دقیق تر را تسهیل می کند.

البته تجهیزاتی مانند HI96785 نیز وجود دارد که عملکرد بهتری دارد. این دستگاه یک فتومتر است که به طور خاص برای تعیین رنگ عسل طراحی شده است.  این تجهیزات از طریق یک سیستم نوری پیشرفته که از یک لامپ تنگستن، یک فیلتر نواری و یک آشکارساز نوری سیلیکونی استفاده می‌کند، نتیجه را بر حسب میلی‌متر بیان می‌کند.

عسل طبیعی و با کیفیت

البته مقدار بیان شده توسط تجهیزات باید با جدول مقادیری که طبقه بندی عسل را با توجه به رنگ آن نشان می دهد، بر اساس اندازه گیری بیان شده توسط فتومتر مقایسه شود. اگر قصد خرید عسل به شکل عمده را دارید می توانید برای تشخیص هم از برگه آزمایش و هم از تجهیزاتی که در بالا اشاره شده استفاده کنید.

نتیجه گیری

فاکتورهای تاثیر گذار زیادی وجود دارد که می تواند بر رنگ عسل تاثیر بگذارد، بنابراین نمی توان گفت عسل هر چه پر رنگ تر باشد اصل تر و با کیفیت تر است. عسل ها با توجه به منشا شهد می توانند رنگ متفاوتی داشته باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار