کد خبر: 1210004
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
مصطفی قربانی

دولت سیزدهم که با شعار «ایران قوی» آغاز به کار کرد، به منظور تحقق این شعار، بهبود و تثبیت شاخص‌های کلان اقتصادی و حاکم کردن آرامش نسبی بر بازارها، علاوه بر تلاش برای تغییر در رویکرد اداره کشور در ابعاد داخلی و خارجی، در حوزه عملکردی نیز اقدامات مفیدی را انجام داده است. اقداماتی که در پرتو آن تا کنون در برخی حوزه‌ها مانند کنترل نسبی رشد نقدینگی، ایجاد آرامش نسبی بر وضعیت روابط خارجی و ایجاد آرامش نسبی در برخی بازار‌های اساسی مانند مسکن و خودرو موفق بوده است. درواقع، دولت سیزدهم برای گره‌گشایی از مشکلات روزمره و معیشت مردم، تلاش کرده است تا به صورت حداکثری از ظرفیت‌ها و امکانات کشور بهره‌برداری کند.
در این زمینه، تلاش برای اتمام و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام یکی دیگر از محور‌های اقدامات تحولی دولت در حوزه داخلی است که ضمن آنکه نشان‌دهنده رویکرد دولت در بهره‌برداری و پای کار آوردن حداکثری ظرفیت‌ها و امکانات برای حل مشکلات کشور است. در عین حال گویای آن است که این دولت هم عزم و هم توانایی لازم برای تحقق وعده‌ها و طی کردن راه‌های نرفته از سوی دیگران را دارد. جالب آن که دولت در این زمینه توانسته است حدود ۲۰ پروژه نیمه‌تمام را به مرحله راه‌اندازی و بهره‌برداری برساند. پروژه‌هایی که همگی با وقفه‌های طولانی مواجه بوده و امیدی به سرانجام رسیدن آن‌ها نبود. در همین زمینه می‌توان به اقدام مؤثر دولت در راه‌اندازی و احیای بیش از ۶ هزار واحد تولیدی اشاره کرد که قبل از این، بنا به دلایل مختلف، با مشکلاتی مواجه شده بودند.
افتتاح بیمارستان امام خمینی شهریار پس از ۳۴ سال وقفه، آبگیری سد غدیر باباحیدر در فارسان بعد از ۱۵ سال از آغاز احداث این سد، بهره برداری از ایستگاه پمپاژ دائم آب بانه، افتتاح فرودگاه شهدای سقز پس از ۲۷ سال، افتتاح راه آهن همدان- سنندج بعد از ۱۸ سال، افتتاح بیمارستان امام حسین (ع) در فارس بعد از ۱۲ سال انتظار، افتتاح خط دوم آبرسانی به شیراز از سد درودزن بعد از ۱۲ سال، احیای کارخانه قند یاسوج بعد از یک دهه رکود، افتتاح سد چمشیر گچساران بعد از ۱۱ سال و بهره‌برداری از پتروشیمی گچساران بعد از ۱۷ سال از جمله مهم‌ترین پروژه‌های نیمه‌تمامی است که در دولت سیزدهم تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است. اگرچه عمده یا همه این پروژه‌ها از سوی دولت‌های قبل طرح‌ریزی و احداث شده و آنچه دولت سیزدهم در این زمینه انجام داده، تکمیل کار‌های گذشته است، اما عزم و توجه دولت به تکمیل این پروژه‌ها مایه خوشحالی و امید است و نشان می‌دهد که این دولت مصمم است تا به صورت عینی و اثربخش و در یک کلام، در زمین واقعیت، از مشکلات مردم گره‌گشایی کند. به عبارت دقیق‌تر، دولت سیزدهم می‌توانست همچون گذشته، نسبت به تکمیل این پروژه‌ها اقدامی انجام ندهد، اما توجه آن به تکمیل این پروژه‌های نیمه‌تمام نشان‌گر آن است که این دولت اولاً درصدد گره‌گشایی و اثربخشی واقعی است نه گفتار درمانی و شعارمحوری و ثانیاً در این زمینه، درصدد حداکثرسازی استفاده از ظرفیت‌ها است و ثالثاً کشور را معطل گشایش‌های خارجی و حضور خارجیان در ایران برای انجام یا تکمیل فلان کار یا پروژه نکرده است.
بنابراین، نوع رویکرد و عملکرد دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف و ازجمله در تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌های نیمه‌تمام نشان می‌دهد که با وجود همه مشکلات و موانع، اما با عزم و اراده راسخ و اقدامات جهادی، می‌توان از مشکلات کشور و مردم گره‌گشایی کرد؛ بدون آنکه منتظر لبخند و گشایشی از سوی دنیای خارج باشیم. هرچند که تلاش برای رفع ظلم و جنایت تحریم از راه مذاکره عزتمندانه نیز امری معقول و پسندیده است. بر این اساس، راه‌حل اصلی مشکلات کشور، آن‌گونه که برخی تصور می‌کنند، در دنیای خارج نیست و در دنیای امروز که «جنگ اراده‌ها» است، باید اراده‌ها معطوف به پیشرفت و گره‌گشایی از مشکلات کشور باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار