کد خبر: 1212015
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۰
به خرس قطبی فکر نکنید و خواهید دید که لعنتی هر دقیقه به ذهن شما خطور می‌کند

جوان آنلاین: کانال تلگرامی «آکادمی جام» نوشت: سعی کنید این کار را انجام دهید: «به خرس قطبی فکر نکنید و خواهید دید که لعنتی هر دقیقه به ذهن شما خطور می‌کند.» واگنر، استاد روان‌شناسی در دانشگاه هاروارد و بنیانگذار تحقیقات سرکوب افکار برای اولین بار این نکته را برجسته کرد که وقتی می‌خواهید به چیزی فکر نکنید، دقیقاً همان موضوع در ذهن شما تکرار و پیگیری می‌شود.
او از شرکت‌کنندگان خواست جریان آگاهی و توجه خود را به مدت پنج دقیقه به صورت شفاهی بیان کنند، در حالی که سعی می‌کردند به خرس سفید فکر نکنند. به آن‌ها گفت اگر خرس سفیدی به ذهن‌شان خطور کرد، باید زنگی را به صدا درآورند. با وجود توصیه اکید به شرکت‌کنندگان که به خرس سفید فکر نکنند، شرکت‌کنندگان به طور متوسط بیش از یک بار در دقیقه به یک خرس سفید فکر کردند، سپس واگنر از شرکت‌کنندگان خواست همان تمرین را انجام دهند، اما این بار سعی کنند به یک خرس سفید فکر کنند. در آن مرحله، شرکت‌کنندگان حتی بیشتر از نوبت قبل به خرس‌های سفید فکر کردند. نتایج نشان می‌داد احتمالاً سرکوب‌کردن این فکر در پنج دقیقه اول باعث شد بعداً به طور برجسته‌تری در ذهن شرکت‌کنندگان بازگشت پیدا کند.
این تحقیق که در مجله شخصیت و روان‌شناسی اجتماعی منتشر شد، زمینه مطالعه کاملاً جدیدی را در مورد سرکوب افکار آغاز کرد. در طول دهه بعد، واگنر نظریه خود را توسعه داد تا توضیح دهد که چرا از بین بردن افکار ناخواسته بسیار دشوار است. او شواهدی پیدا کرد که نشان می‌دهد وقتی سعی می‌کنیم به چیزی فکر نکنیم، بخشی از ذهن ما از فکر ممنوعه اجتناب می‌کند، اما بخشی دیگر هر چند وقت یک‌بار بررسی می‌کند تا مطمئن شود آن فکر به ذهن‌مان نمی‌رسد، بنابراین از قضا آن را به ذهن‌مان می‌رساند.
راهکار پیشنهادی پروفسور واگنر
این موضوع برای بسیاری از مردم صادق است، شاید به ویژه به این دلیل که افکاری که ما اغلب می‌خواهیم از آن‌ها دوری کنیم به اندازه خرس‌های سفید بی‌ضرر نیستند و ممکن است خاطرات دردناک یا سایر حواس‌پرتی‌های دشوار را شامل شوند. حال به دو راه‌حل او اشاره می‌کنیم:
۱) یک عامل جذب‌کننده را انتخاب کنید و به جای آن روی آن تمرکز کنید: در یک مطالعه، واگنر و همکارانش از شرکت‌کنندگان خواستند به جای یک خرس سفید به فولکس واگن قرمز فکر کنند. آن‌ها دریافتند که دادن چیز دیگری به شرکت‌کنندگان برای تمرکز روی آن‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا از خرس‌های سفید ناخواسته اجتناب کنند.
۲) سعی کنید این فکر را زمانبندی کنید: برخی تحقیقات نشان داده‌اند درخواست از مردم که به سادگی نیم ساعت در روز را برای نگرانی اختصاص دهند، به آن‌ها اجازه می‌دهد در بقیه روز خود نگران نباشند، بنابراین دفعه بعد که یک فکر ناخواسته به ذهن‌تان خطور کرد، فقط سعی کنید به خودتان بگویید: تا چهارشنبه آینده به این موضوع فکر نمی‌کنم. اگر به خود اجازه دهید، به شیوه‌های کنترل‌شده درباره چیزی که می‌خواهید از آن اجتناب کنید، فکر کنید، احتمال اینکه در زمان‌های دیگر به افکارتان بازگردد، کمتر خواهد بود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
0
2
بسیار خوب الان برای خلاصی از فکر کردن به فولکس واگن قرمز چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار