کد خبر: 1214954
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵
تیم ملی ایران سابقه ۳ قهرمانی در جام‌ملت‌های آسیا را دارد و یکی از پرافتخارترین تیم‌ها در عرصه این مسابقات محسوب می‌شود.

جوان آنلاین: با شکست ایران برابر قظر انتظار ایران برای رسیدن به فینال جام ملت‌ها به بیش از نیم قرن خواهد رسید.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، تیم ملی ایران باز هم در رسیدن به فینال جام ملت‌های آسیا ناکام ماند تا این طلسم طولانی مدت همچنان پابرجا باقی بماند. ایران علی‌رغم اینکه از جمله قدرت‌های مطرح آسیا و تیمی قابل احترام در سطح جهان محسوب می‌شود، ولی با این حال در تورنمنت‌های مختلف ناکامی‌های سریال‌واری دارد که به بهانه عدم توفیق در راهیابی به فینال جام ملت‌های آسیا، این طلسم‌ها مرور شده است.

انتظاری که از نیم قرن عبور کرد
تیم ملی ایران سابقه ۳ قهرمانی در جام‌ملت‌های آسیا را دارد و یکی از پرافتخارترین تیم‌ها در عرصه این مسابقات محسوب می‌شود. تیم ملی آخرین‌بار در جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۶ در تهران با ضربه کاشته تماشایی علی پروین بر کویت غلبه کرد و قهرمان آسیا شد. از آن موقع تیم ملی نه تنها هیچ وقت قهرمان آسیا نشده بلکه به فینال هم راه نیافته است. تیم ملی در این مدت ۷ بار به نیمه‌نهایی رسیده، ولی هرگز فینالیست نشده است. تیم ملی حداقل باید تا جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ صبر کند تا شاید بالاخره این طلسم شکسته شود.

داستان مشابه در المپیک
ایران ۳ دوره متوالی درالمپیک شرکت کرد که آخرین آن ۱۹۷۶ بود. تیم ملی موفق به صعود المپیک ۱۹۸۰ مسکو هم شد، ولی مسئولین وقت ورزش آن دوره از المپیک را تحریم کردند و تیم ملی به آن مسابقات اعزام نشد. این تحریم در دوره بعدی المپیک هم ادامه پیدا کرد. تیم ملی در ادوار بعدی المپیک حتی به صعود به این مسابقات نزدیک هم نشده و در انتخابی المپیک ۲۰۲۴ حتی به جمع ۱۶ تیم پایانی هم نرسید تا انتظار فوتبال ایران در المپیک هم از۵۰ سال هم عبور کند.

۶ دوره حضور در جام‌جهانی و همچنان حسرت
تیم ملی ۶ دوره در جام‌جهانی شرکت کرده، ولی هیچ وقت به مرحله حذفی صعود نکرده است. تیم ملی در آخرین دوره بیش از هر زمان دیگری به صعود به مرحله یک‌هشتم‌نهایی نزدیک شده بود و با یک تساوی هم می‌توانست از گروه صعود کند، ولی در آن مسابقات هم ورزشگاه الثمامه محل ناکامی ایران بود و تیم ملی برابر آمریکا تن به شکست داد. ایران در سال ۲۰۱۸ هم در دقایق پایانی فرصت طلایی را برابر پرتغال از دست داد و به مرحله بعد صعود نکرد.

تیم ملی در حالی تاکنون موفق به صعود به مرحله حذفی نشده که رقبای آسیایی ایران، نظیر کره‌جنوبی، کره شمالی، عربستان، ژاپن چندین بار تاکنون از این مرحله گروهی صعود کرده‌اند.

۳ دهه بدون قهرمانی در باشگاه‌های آسیا
پاس آخرین تیم ایرانی است که در رقابت‌های باشگاهی در آسیا به قهرمانی رسید. این قهرمانی در فصل ۹۳-۱۹۹۲ اتفاق افتاد و ۳۰ سال است که هیچ تیم ایرانی در قله فوتبال آسیا قرار نگرفته است. پس از پاس، پرسپولیس ۲ بار و استقلال و سپاهان و ذوب‌آهن یک‌بار به فینال آسیا راه یافته‌اند، ولی موفق به فتح جام نشدند. سپاهان تنها نماینده باقیمانده ایران در این فصل است که این شانس را دارد این طلسم را بشکند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
0
0
فوتبال ایران چند مربی وطنی دارن که از این تیم به اون تیم میرن چه تغییری ایجاد بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
1
0
هدف از ورزش سلامتی بدن هست نه بردوباخت
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
0
1
جالبه ها
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار