کد خبر: 1215726
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است: مصوبه اخیر مجلس درباره مشارکت بخش خصوصی در بهره‌برداری از میادین گازی مشترک در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی است که بر مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد کشور تأکید دارد. این مشارکت به معنای مردمی‌سازی بیشتر اقتصاد کشور است و مزیت‌های بی‌شماری برای‌مان دارد. یکی از این مزیت‌ها، افزایش تولید نفت و گاز کشور است، به این ترتیب، منابع در زیر زمین باقی نمی‌مانند و می‌توانیم از آن‌ها در راستای توسعه کشور بهره ببریم. 
 
به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه، از طریق ورود بخش خصوصی به بهره‌برداری از میادین گازی مشترک، به اصطلاح با یک تیر چند هدف را نشانه‌گیری می‌کنیم؛ هم بدهی صندوق توسعه ملی از سوی دولت پرداخت می‌شود و هم برداشت از میدان‌های مشترک نفتی افزایش می‌یابد. صندوق توسعه ملی هم از بخش خصوصی که امکان استخراج، اکتشاف و تولید و فروش نفت را دارد، استفاده می‌کند. 
به‌باور کارشناسان، ورود بخش خصوصی به بهره‌برداری از میادین مشترک که قبلاً در انحصار شرکت ملی نفت بود، مزیت‌های زیادی برای کشور دارد. به این ترتیب، سرمایه‌های بخش خصوصی جذب و از طریق افزایش برداشت‌ها به اقتصاد کشور کمک می‌شود. دسترسی به بازار‌های فروش نفت و رفع ناترازی گازی کشور نیز از دیگر مزیت‌هایی است که با ورود بخش خصوصی به برداشت از میادین گازی مشترک محقق می‌شود. به زعم بسیاری از کارشناسان، مهم‌ترین مزیت این اقدام، شکستن انحصار شرکت ملی نفت در برداشت از میادین گازی است. 
سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» در ارتباط با شکستن انحصار شرکت ملی نفت در زمینه بهره‌برداری از میادین گازی مشترک گفت: یکی از مصوبات خوب برنامه هفتم توسعه همین موضوع مشارکت بخش خصوصی در بهره‌برداری از میادین گازی مشترک است. با این مصوبه، در واقع انحصار شرکت ملی نفت در خصوص بهره‌برداری از میادین گازی مشترک شکسته و زمینه برای حضور بخش خصوصی در این حوزه فراهم شد. 
وی افزود: ما دارای میادین گازی مشترکی هستیم که امکان سرمایه‌گذاری دولت به آسانی فراهم نمی‌شود و نیازمند مشارکت بخش خصوصی هستیم. ایجاد بستر برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه می‌تواند مزیت‌های زیادی برای کشور داشته باشد. اساساً بخش خصوصی از انگیزه بیشتری برای فعالیت برخوردار است و می‌تواند زمینه‌ساز استفاده بیشتر از تکنولوژی در برداشت از میادین باشد. 
میرتاج‌الدینی گفت: هر چقدر در برداشت از میادین گازی مشترک تعلل کنیم، کشور‌های همسایه و کسانی که با ما در این میادین مشترک هستند به بهره‌برداری می‌پردازند و ما عقب می‌مانیم، به همین دلیل استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای برداشت از میادین گازی مشترک اهمیت دارد. 
وی ادامه داد: متأسفانه فرایند حضور بخش خصوصی در پروژه‌هایی مانند بهره‌برداری از میادین گازی مشترک در کشورمان طولانی است و با مصوبه برنامه هفتم توسعه، باید دولت اقدامات لازم را در راستای تسهیل این فرایند انجام دهد تا به سرعت زمینه برای این امر مهیا شود. 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: فرایند‌های طولانی باعث می‌شود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی رغبتی برای حضور در پروژه‌ها نداشته باشند. با توجه به ثمراتی که حضور بخش خصوصی در بهره‌برداری از میادین گازی مشترک کشور دارد، بهتر است تمامی موانع را با اراده حاکمیتی کنار بزنیم. 
 میرتاج‌الدینی تأکید کرد: فرایند حضور بخش خصوصی در پروژه‌هایی مانند بهره‌برداری از میادین گازی مشترک در کشورمان طولانی است و با مصوبه برنامه هفتم توسعه، باید دولت اقدامات لازم را در راستای تسهیل این فرایند انجام دهد تا به سرعت زمینه برای این امر مهیا شود. مشارکت بخش خصوصی در برداشت از میادین گازی مشترک به معنای مردمی‌سازی بیشتر اقتصاد کشور است و مزیت‌های بی‌شماری برای‌مان دارد. یکی از این مزیت‌ها، افزایش تولید نفت و گاز کشور است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار