کد خبر: 1228580
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰

جوان آنلاین: در شرایطی که صف کشور‌های حامی فلسطینیان در مجمع عمومی سازمان ملل روز به روز طولانی‌تر می‌شود، نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل متحد نه‌تن‌ها منشور سازمان ملل را نابود کرد بلکه خواستار تغییر آن شده است. این در حالی است که وتوی مجدد امریکا علیه قطعنامه روز جمعه سازمان ملل بعید نیست. 
استرالیا و ۱۴۳ کشور دیگر روز جمعه، از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای افزایش حقوق و امتیازات ارائه شده به هیئت فلسطینی در نیویورک حمایت کرد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، ۹ دولت از جمله امریکا و رژیم صهیونیستی به این قطعنامه رأی منفی دادند. امریکا یک ماه پیش مشابه چنین قطعنامه‌ای را که الجزایر مطرح کرده بود، وتو کرد. این در شرایطی است که قطعنامه یادشده به مقامات فلسطینی عضویت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را که در حال حاضر دارای وضعیت ناظر است، اعطا نکرد و شورای امنیت سازمان ملل باید با پیشنهاد عضویت کامل موافقت کند و همچنان امکان وتوی آن از جانب امریکایی‌ها وجود دارد. پنی وونگ، وزیر خارجه استرالیا تأکید کرد که این رأی‌گیری در مورد این نبود که آیا استرالیا، فلسطین را به‌عنوان کشور به رسمیت می‌شناسد یا خیر. او در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «زمانی که فکر کنیم زمان مناسب است، این کار را انجام خواهیم داد. آنچه ما می‌گوییم و من می‌گویم این می‌تواند به‌عنوان بخشی از یک روند صلح رخ دهد.» او تأکید کرد: «بسیاری از منطقه ما و بسیاری از شرکای ما هم رأی مثبت دادند، از جمله متحد ما نیوزیلند، شریک ویژه و استراتژیک ما ژاپن، شرکای راهبردی جامع ما اندونزی، سنگاپور و کره‌جنوبی.» وینستون پیترز، وزیر خارجه نیوزیلند هم گفت که رأی کشورش در درجه اول نشان‌دهنده سرخوردگی جامعه بین‌المللی از چرخه بی‌پایان خشونت است که همچنان منطقه را در بر می‌گیرد. پیترز در بیانیه‌ای گفت: «بحران فاجعه‌بار انسانی در غزه تنها توسط طرف‌ها در میز مذاکره حل می‌شود، نه با اقدام نظامی در رفح و ما خواستار کاهش فوری تنش هستیم.» وزارت خارجه عربستان هم از تصویب قطعنامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل برای به رسمیت شناختن صلاحیت فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل متحد مطابق با ماده ۴ منشور آن و اعطای حقوق و مزایای اضافی به فلسطین استقبال کرد. 

 وقاحت صهیونیستی 
این تحولات در شرایطی است که گیلعاد اردان، سفیر و نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل متحد در اقدامی توهین‌آمیز منشور ملل متحد را در برابر همگان در دستگاه خردکن انداخت و نشست مجمع عمومی را ترک کرد. سفیر رژیم اسرائیل در سازمان ملل در سخنانش گفت: «سازمان ملل اکنون از یک کشور تروریستی در صفوف خود استقبال می‌کند.» نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل که عصبانی بود، گفت: «منشوری را که باعث به رسمیت شناختن فلسطین می‌شود، قبول نداریم و منشور سازمان ملل باید تغییر کند.» ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اقدام اهانت‌بار نماینده رژیم صهیونیستی، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «وقاحت به شیوه صهیونیستی، یعنی اینکه پس از کشتار بیش از ۳۴ هزار نفر زن، کودک و شهروند بی‌گناه فلسطینی طی هفت ماه جنایت جنگی، نقض فاحش قوانین و مقررات و حقوق بشردوستانه بین‌المللی و نیز متهم بودن به نسل‌کشی، انتظار تشویق از جامعه جهانی دارند!» کنعانی ادامه داد: «وقاحت یعنی اینکه منشور سازمان ملل متحد تا زمانی ارزش دارد که اعضای سازمان در مقابل این همه جنایت و ظلم و وحشی‌گری ساکت بمانند! شرم بر جنایتکاران باد.» میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اتریش هم به اقدام اردان این‌طور واکنش نشان داد: «جای تعجب نیست که در دنیای پرتلاطم امروز شاهد متد‌های «دیپلماتیک» جدید هستیم. تفاوت بین دیپلماسی و سیرک در برخی موارد در حال کاهش است.» پیش‌تر «جوزف بورل» هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود که اسپانیا، ایرلند و دیگر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا قصد دارند در ۲۱ ماه می (اول خرداد) کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند. وی افزود که این یک عمل نمادین با ماهیت سیاسی است و بیش از اینکه به نفع یک دولت باشد، اراده یک ملت را نشان خواهد داد و بلژیک و سایر کشور‌ها احتمالاً از آن پیروی خواهند کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار