کد خبر: 626961
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۴
مسئولان از میان تمامی گزینه‌های موجود برای گسترش وسایل حمل و نقل عمومی در کرمانشاه، پرحاشیه‌ترین گزینه یعنی منوریل را انتخاب کردند و اکنون بهتر است تمام مسئولان و مردم برای پیشرفت سریع‌تر آن با هم همکاری کنند.

 

با توجه به رشد روزافزون جمعیت شهر کرمانشاه و تبدیل‌ شدن به یک کلان‌شهر، ضرورت افزایش وسایل حمل و نقل عمومی نیز به‌وضوح احساس می‌شود.

در این بین آنچه اهمیت دارد، هماهنگی و برنامه‌ریزی صحیح مسئولان شهر و کارهای کارشناسی اصولی همراه با در نظر گرفتن تمام جوانب موضوع است.

***

در شهر کرمانشاه به ‌‌دلیل بافت قدیمی شهر و خیابان‌هایی که جوابگوی حجم بالای ترافیکی موجود نیستند، ضرورت گسترش وسایل حمل و نقل عمومی بیش از پیش احساس می‌شود.

یکی از گزینه‌های موجود در خصوص وسایل حمل و نقل عمومی منوریل است. منوریل یا همان ترن هوایی به‌ دلیل جذابیت‌هایی که نسبت به دیگر وسایل حمل و نقل عمومی داشته بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسئولان نیز از میان تمامی گزینه‌های موجود برای گسترش وسایل حمل و نقل عمومی پرحاشیه‌ترین گزینه یعنی منوریل را انتخاب کردند.

برخی بر این باور هستند که منوریل در کشورهای دیگر برای جابه‌جایی مسافران در مسیرهای خارج از شهر استفاده می‌شود و همچنین سر و صدای زیادی ایجاد می‌کند که با توجه به قرار گرفتن بیمارستان‌های متعددی از جمله حضرت معصومه (س)، آیت‌الله طالقانی و شهدا در مسیر منوریل، سر و صدای این ابرسازه برای بیماران آن‌ها مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

به‌نظر می‌رسد جایگزین‌های بهتری نیز برای آن وجود داشت از جمله مترو و بی.آر.تی که با توجه به بافت مسیر مورد نظر برای این طرح در اولویت بودند.

اینکه چرا مسئولان شهر کرمانشاه از بین این جایگزین‌ها که هرکدام به‌ دلایلی نسبت به منوریل ارجحیت داشتند، ترن هوایی را انتخاب کردند، قابل تامل است.

اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه یکی از دستگاه‌هایی است که بارها جلوی این پروژه قد علم کرد و با صراحت تمام اعلام کرده در قسمت‌های شکارگاه خسرو و خیابان مدرس که جزو میراث فرهنگی شهر کرمانشاه بوده، اجازه عبور منوریل را نمی‌دهد.

حال بعد از رایزنی‌های فراوان انجام شده بین مسئولان شهر قرار بر این شده که این طرح در این قسمت‌ها از زیر زمین عبور کند.

*منتفی بشود، منتفی نشود

سرپرست سازمان قطار شهری کرمانشاه در این باره گفت: براساس طرح جامع و مطالعات امکان‌سنجی مشخص شد که در کریدور اصلی شهر کرمانشاه جوابگوی حجم بالای ترافیک با وسایل نقلیه شخصی، اتوبوس و یا هر مدل دیگری نخواهیم بود.

سعید سلیم‌ساسانی تصریح کرد: به‌ همین دلیل مجبور به استفاده از یک سیستم نیمه انبوه‌تر ریلی شدیم که بنا به تعریف این سیستم انبوه و نیمه انبوه به‌ صورت منوریل تعریف شد.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 11.6 درصدی کل پروژه منوریل کرمانشاه، خاطرنشان کرد: قرار بر این است که پروژه در دو فاز انجام شود که در قسمت‌های درگیر با معابر و جریان ترافیک بخش عمده‌ای از آن انجام شده است.

سرپرست سازمان قطار شهری کرمانشاه ادامه داد: با تامین اعتبارات و امکان انجام خریدهای خارجی می‌توانیم به پیشرفت‌های خوبی دست یابیم.

این مسئول در خصوص اعتبارات تخصیص داده شده به پروژه بیان داشت: از کل اعتبارات پیش‌بینی شده سال‌جاری به مبلغ 61 میلیارد و 600 میلیون تومان تا الان در حدود 19 میلیارد تومان تخصیص داده شده که این مبلغ نسبت به سال گذشته بهتر شده ولی نسبت به نیاز‌های پروژه بسیار ناچیز است.

سلیم‌ساسانی بحث کمبود نقدینگی و عدم تخصیص اعتبار را از مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی پروژه عنوان کرد و اذعان داشت: نیاز مالی پروژه منوریل طبق برآورد اولیه براساس نرخ ارز مبادله‌ای 582 میلیارد تومان بوده و هر چه‌قدر اعتبار به این پروژه تخصیص یابد به همان میزان نیز کار پیشرفت خواهد کرد.

سرپرست سازمان قطار شهری کرمانشاه در خصوص منتفی شدن پروژه منوریل کرمانشاه تاکید کرد: سازمان قطار شهری مجری مصوباتی است که در این زمینه از قبل وجود داشته و با توجه به اینکه پروژه مصوبه شورای عالی ترافیک کشور را داشته، منتفی شدن آن بعید به‌ نظر می‌رسد و البته هر مطلبی که به سازمان ابلاغ شود قابلیت اجرا دارد.

سلیم‌ساسانی عنوان کرد: البته نظرات متفاوتی در این زمینه وجود داشته، اما بحث سنگ‌اندازی نبوده، مسئولان شهر به‌ دنبال اجرای بهتر و به‌ نتیجه رسیدن پروژه بوده و ما نیز محدودیت‌های قوانین مانع اجرای آن ‌را توضیح می‌دهیم.

این مسئول در خصوص امکان زیرگذر شدن پروژه در محدوده خیابان مدرس تصریح کرد: پرونده وضعیت منوریل در مرکز شهر در حال طی سیکل قانونی در شورای عالی ترافیک شهری کشور است و بستگی به‌ نظر این شورا دارد.

سلیم‌ساسانی با اشاره به جایگزین‌های موجود برای منوریل اظهار داشت: البته ظرفیت‌های مترو خیلی بیشتر از منوریل بوده، اما هزینه‌های آن نیز به ‌مراتب بالاتر است و از لحاظ اقتصادی به‌صرفه نیست.

*ضرر برچیدن بیش از ادامه است

عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه با عنوان کردن این مطلب که ضرر و زیان برچیده‌ شدن پروژه منوریل قطعا بیشتر از ادامه دادن آن خواهد بود، گفت: در هر صورت منوریل پروژه‌ای است که اجرا شده و تاکنون نیز در حدود 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و باید تا مقطع پیش‌بینی شده نیز پیش برود.

سیداحسان احسانی با اشاره به اینکه تاکنون تخصیص اعتبار به این پروژه نامناسب بوده، خاطرنشان کرد: برای سال آینده باید پیگیری لازم از طریق مراجع پرداخت کننده تسهیلات به پروژه صورت بگیرد.

عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه در خصوص وضعیت پروژه در خیابان مدرس بیان داشت: از میدان آزادی تا میدان فردوسی امکان عبور منوریل به‌هیچ وجه فراهم نیست و برای اینکه پروژه موفق شده، باید از میدان آزادی به بعد به‌ شکل مترو ساخته شود.

به گفته وی، با توجه به تدابیر مدنظر مسئولان در خصوص پرداخت اعتبارات و بودجه لازم برای پروژه‌های عمرانی، مطمئنا این پروژه از لیست آن‌ها خارج نخواهد بود و برای این پروژه نیز مبالغی در نظر خواهند گرفت.

حال که دیگر کار از کار گذشته است و پایه‌های منوریل برپا شده، بهتر است تمام مسئولان و مردم برای پیشرفت سریع‌تر آن با هم همکاری کنند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
امير
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
1
1
با سلام
در كلانشهر روستا سيما.ما يك بلوار زيبا
وبي نظير داشتيم.با درختان كهن ريشه و
سر به فلك كشيده.متاسفانه با اجراي اين پروژه فاقد مطالعه و پر هزينه و فاقد كارآئي .اين بلوار زيبا با آن درختان بي مثالش نيست و نابود شد.
بايد همه مجريان و تصميم گيرندگان اين
طرح را بخاطر تنها دو مورد تخلف از هزاران آن مورد تحت تعقيب قانوني قرارداد.
1- نابود سازي بلوار زيباي شهيد بهشتي
منتهي به تاق بستان.و قطع هزاران درخت كهن سال و روح افزايش و...
2- بخاطر بهدر دادن صدها هزار ميليارد
تومان پول كشورو...؟!
علوی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
0
0
متاسفانه این پروژه بدون کار کارشناسی شروع شد که حداقل زیانی که زد قطع درختان بلوار شهید بهشتی تا طاق بستان بود . بالاخره این هم یکی از طرح هایی بود که بگویند بله برای کرمانشاه هم کار کردیم !! واقعا باید مسئولینی که مجوز این کار را دادند مورد مجازات قرار گیرند .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار