کد خبر: 628444
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶
توریست سلامت و استراحت می خواهد
مَرودَشت از جمله شهرهای دیدنی و تاریخی ایران در استان فارس است که در ۴۵ کیلومتری شمال شیراز واقع شده و با آب و هوایی کوهستانی و معتدل، جذابیت های ویژه ای برای جذب توریست و گردشگر دارد...
محمد رضا هادیلو

 

محمد رضا هادیلو

از جمله دیدنی‌های این شهر می‌توان به تخت جمشید، نقش رستم و نقش رجب اشاره کرد. کاوش‌های علمی تاریخی نشانگر آن است که هزاران سال پیش از آنکه داریوش تپه سنگی را بر دامان کوه رحمت برای احداث کاخ‌های خود انتخاب کند، اقوام متمدن در دشت وسیع مرودشت می‌زیسته‌اند. البته ویرانه‌های شهر باستانی استخر و تخت جمشید بخشی از تاریخ این شهر را به نمایش می‌گذارند. از دیگر مناطق دیدنی مرودشت باید به بهشت گمشده، ابشار دشتک، تیر باغ و تنگ خشک اشاره نمود. رود کُر پرآب ترین روخانه زیرحوضه دریاچه بختگان نیز از جنوب مرودشت می‌گذرد.

با این همه آثار تاریخی و زیبایی های طبیعی چنین به نظر می رسد که مرودشت هنوز نتوانسته به جایگاه اصلی خود در صنعت گردشگری دست یابد و به اندازه توانایی هایش، مسافران داخلی و خارجی را به خود جذب نکرده است.

***

مرودشت يكی از باستاني‌ترين مناطق ‌ايران است که با پيشينه‌ي كهن خود در طول تاريخ توجه بسياری‌از باستان‌شناسان و دوست‌داران فرهنگ و تمدن ايرانی را به خود معطوف داشته است. مجموعه آثار به جای مانده از ماقبل تاريخ و آثار اعجاب برانگيز تاريخی بيان‌گر اين مطلب است كه اين شهرستان با اهميتی ويژه، همواره مورد توجه بوده است.

*گردشگر، ضامن ایجاد اشتغال

با اینکه در ایران بسیاری از نقاط دارای ویژگی های خاصی هستند اما امروزه دیگر نمی توان به صرف داشتن مناطق طبیعی یا تاریخی و باستانی به این موضوع فکر کرد که توریست و گردشگر حتما راهش را به این سمت کج خواهد کرد و چند روزی را در این نقاط طی می کند، زیرا آنچه قبل از هر چیز حائز اهمیت است مهیا شدن زیرساخت‌های گردشگری و امکانات و خدمات مورد نیاز می باشد.

با این تفاسیر و با نگاهی به مرودشت می توان به این نتیجه رسید که این شهرستان به عنوان قطب صنعت توریسم کشور از زیرساخت های ضعیف و بی برنامه رنج می برد.

محمد مهدی برومندی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی با عنوان کردن این مطلب که باید قبل از هر چیز پتانسیل های موجود در مرودشت شناسایی شوند و بعد از آن برای جذب هر گروه از گردشگران داخلی و خارجی برنامه ویژه ای تعریف شود، می گوید: در خواست ایجاد یک موزه بین‌المللی در مرودشت خواسته زیادی نیست زیرا این فرصت به وجود می آید تا آثار تاریخی و گردشگری این شهرستان در حوزه‌های مختلف در این موزه گردآوری شود.

بر اساس پیش بینی های موجود ورود هر گردشگر خارجی می تواند هشت فرصت شغلی را به همراه داشته باشد و در کشوری مثل ایران که تولید شغل جزو دغدغه های مسئولان امر می باشد، بی‌توجهی به این امر مصداق بارز فرصت‌سوزی است.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی نیز آماده نبودن زیرساخت ها را دلیلی برای نرسیدن به مرحله اشتغالزایی می داند و با انتقاد از وضعیت امکانات و تجهیزات مرودشت برای پذیرایی از مسافران و گردشگران می گوید: در حالی که اکثریت گردشگران خارجی با ورود به کشور از تخت جمشید و مجموعه جهانی پارسه بازدید می‌کنند این آثار از کمترین امکانات رفاهی و توریستی بی‌بهره است. نگاه ویژه به این کمبودها و عقب‌ماندگی‌ها به‌یقین موجب ایجاد اشتغال در درازمدت می‌شود و ما خواستاریم که در بودجه سال آینده ردیف اعتبار خاصی به آن اختصاص یابد.

*استراحتگاه های استاندارد

در تمام دنیا در مبحث گردشگری و جذب توریست به یک اصل توجه ویژه ای می شود و آن هم اینکه حتما باید اماکنی با کیفیت و قیمت های مختلف برای جذب تمام اقشار با درآمدهای مختلف پیش بینی شود. به همین خاطر در شهرها و حتی روستاهای توریستی دنیا شاهد هتلهایی با یک ستاره تا هفت ستاره هستیم. با این تفاسیر و بر اساس گزارش های موجود می توان به این نتیجه رسید که از جمله مشکلات و معضلات صنعت گردشگردی ایران نیز عدم وجود مکان های سکونتی و هتل های مناسب در تمام فصول سال و برای اقشار مختلف جامعه با درآمدهای مختلف است.

با در نظر گرفتن این موضوع که مسافران و گردشگران ترجیح می دهند تا از شهرهایی که برای سیاحت یا زیارت انتخاب می کنند، مقداری سوغات هم تهیه کنند، می توان یکی از مهمترین ویژگی ها و نقطه قوت هتل های خوب در هر شهر و استانی را دسترسی مناسب آنها به مراکز تفریحی، تاریخی، تجاری و غیره در نظر گرفت، البته در مقابل این امر، وجود جاذبه های تاریخی در شهرها نیز بعنوان فرصت خوبی برای صنعت هتلداری به حساب می آید.

اما نباید فراموش کرد که عدم وجود تجهیزات و وسایل خدماتی و نبود افراد آموزش دیده و مجرب در زمینه خدمات رسانی مناسب به گردشگران هم از مهمترین نقطه ضعفهای هتل ها و اماکنی که گردشگران در آنها سکونت می یابند، به شمار می آید و بازگشت دوباره گردشگر به آن منطقه را در هاله ای از ابهام نگه می دارد.

با قرار دادن اطلاعات فوق در کنار یکدیگر می توان به این نتیجه رسید که هرچقدر بخواهیم از جاذبه ها و امکانات تاریخی و طبیعی مرودشت صحبت کنیم، باز هم کمبودها بقدری مشهود است که نمی توان آنها را در زیر زیبایی های این شهرستان پنهان کرد. به عنوان مثال بر اساس گزارش ها در شرایطی که متوسط بهسازی روستاهای کشور 35 و روستاهای فارس 24 درصد است، روستاهای مرودشت با متوسط 12 درصد از وضعیت خوبی برخوردار نیستند. این آمارها بیانگر این موضوع هستند که هرگز نمی توان بر روی گردشگری روستایی این منطقه نیز حسابی باز کرد و دل به رونق گرفتن اقتصاد روستاها بواسطه ورود گردشگر و صنعت توریسم بست.

یکی دیگر از مباحثی که در حال حاضر روستاهای مرودشت از آن رنج می برند، عدم بهره مندی آنها از گاز است. نماینده مردم مرودشت نیز در اینباره با انتقاد از عملکرد شرکت گاز در گازرسانی به روستاهای این شهرستان می گوید: در حالی که 60 روستا از 88 روستای شهرستان فسا گازرسانی شده، بدون احتساب روستاهای کامفیروز و درودزن که بیش از 15 کیلومتر از خط اصلی گاز فاصله دارند فقط 35 روستای مرودشت گازرسانی شده است.

*تضمین سلامت گردشگر

سلامت یک گردشگر مهمترین رابطه گردشگری و سلامت است . در چند دهه اخیر برای اولین بار چارچوبی مفهومی ارائه شده که تعامل گردشگری و سلامت از دید گردشگری سلامت با بررسی تندرستی و بیماری، ارتقاء سلامت و جلوگیری از بیماری را مورد توجه قرارمی دهد.

بنابر تحقیقات انجام شده، بیست تا پنجاه درصد گردشگران با نوعی بیماری در طول سفر مواجه میشوند. البته این بیماریها معمولاً خیلی حاد نبوده مگر در انواعی از گردشگری مانند گردشگری مخاطره آمیز که رفتار گردشگر با خطرپذیری زیادی همراه باشد .

سلامتی و صحت گردشگران نه تنها برای خود آنها حائز اهمیت است بلکه در رفاه اقتصادی جامعه میهمان و میزبان نیز نقش بسزایی دارد به همین دلیل در شهرهایی که خود را آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران می کنند به این امر و تامین نیازهای مهم و اساسی درمان و سلامت توجه ویژه ای می شود.

متاسفانه با اینکه مسئولان مرودشت در تلاشند تا این شهر را به یکی از قطب های گردشگری ایران تبدیل کنند اما در حوزه سلامت و درمان، مرودشت با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است بطوری که حتی نمی تواند پاسخگوی نیازهای داخلی خود باشد و تنها بیمارستان این شهر با ظرفیت شش برابر توان خود به بیماران خدمات‌رسانی می‌کند.

نظام سطح‌بندی درمان در خدمات بهداشت و درمان مرودشت رعایت نشده است و این در حالیست که تنها بیمارستان شهر مجبور است به بیماران شهرهای مجاور از جمله ارسنجان، پاسارگاد، بوانات، خرم بید و حتی اقلید هم خدمات‌رسانی ‌کند.

با توجه به اینکه اخیرا اخباری مبنی بر اخذ مجوز احداث بیمارستان 160 تخت‌خوابی برای مرودشت از طرف مسئولان این شهرستان منتشر شده اما جملگی با این نظر موافقند که تا آغاز عملیات اجرایی این پروژه و به بهره برداری رسیدن آن راه طول و درازی در پیش است که نمی توان خیلی به آن دل بست و فکر کرد که فردا تمام مشکلات بهداشتی و درمانی مرودشت حل شده و به گردشگرانش هم می تواند خدمات ویژه برساند.

به هر حال این مشکلات ریز و درشت در تمام شهرها و شهرستان ها وجود دارند و به هر طریق ممکن باید در کمترین زمان رفع شوند اما آنچه امروزه بیش از هر چیز دیگری از اهمیت والایی برخوردار است و می تواند در سریع ترین زمان چاره دردها باشد، ضرورت آگاهی از ظرفیت های موجود در شهرها و استان ها و ایجاد شرایطی برای حضور سرمایه گذاران و تضمین بازگشت سرمایه و سود مناسب به آنان در بخش گردشگری است. در این میان تسهیل دسترسی به اطلاعات و آمار مناسب نیز نقش بالایی در جذب و ترغیب سرمایه گذار و به تبع آن باز شدن را ه برای ورود گردشگران و توریست ها دارد که می تواند نویدی برای رونق اقتصادی هر منطقه ای باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار