کد خبر: 631555
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۴
اینجا گذرگاه زوار و ترانزیت کالا و سوخت است
رشد روز افزون جمعیت و وسایل نقلیه از یک سو و توسعه نیافتن متناسب راه های مواصلاتی از سوی دیگر، باعث شده تا هر ساله هزاران تن کشته ، مجروح و معلول، حاصل مسافرتهای بین شهری شوند، بسیاری از هزینه‌های پنهان از جمله؛ هزینه‌های خدمات پزشکی، روان‌پزشکی، خدمات پلیس و… بر اثر تصادفات و حوادث جاده‌ای درون و برون‌شهری برجامعه ما تحمیل می‌شود.
روح اله جام سحر

 

شهرستان دهلران، با وجود داشتن محصولات عمده تولیدی در بخشهای نفت ، پتروشیمی وکشاورزی، هنوز از داشتن راه های مناسب بی بهره است.هر ساله مقدار فراوانی از محصولات تولیدی شهرستان دهلران، در حوزه های پتروشیمی و کشاورزی به استان های همجوار و کشورهای همسایه صادر می شود.همچنین قرارگرفتن این شهرستان در مسیر ترانزیت کالا به عتبات عالیات و عبور ومرور زائرین با کشور عراق ، این شهرستان را به یکی از شهرستان های پر ترافیک جاده ای تبدیل کرده است و وجود نقاط حادثه خیز در جاده های شهرستان دهلران از علل مهم حوادث و تلفات انسانی در جاده های استان است.

***

این روزها در هر نقطه از دهلران از وقوع تصادف خبر داده می شود و با وجود کشته و مجروح شدن بسیاری از شهروندان، هنوز مسئول جان باختن و خسارات های سنگین برجای مانده، مشخص نیست.

مسیر های ارتباطی دهلران - اندیمشک، دهلران – آبدانان و دهلران - مهران، همه و همه مشکل دارند، یا پر از دست انداز و خرابی اند یا دارای نقاط حادثه خیز و کم عرض و باریک ویا بدون خط کشی وعلائم استاندارد راهنمایی ورانندگی.

*جاده های مرگ

با بروز هر تصادف،برخی مشکل را فرهنگی و ناشی از رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی و بی احتیاطی رانندگان و برخی دیگر مشکل را از نبود ایمنی در جاده ها، کمبود علایم هشدار دهنده و مشکلات زیرساختی می دانند و معتقدند هر قدر هم، ماموران پلیس در این جاده ها حضور داشته باشند، بازهم مشکل تصادف وجود دارد زیرا دوربین های کنترل سرعت پلیس راه، خودروهای شیک و قبض های جریمه سنگین ماموران پلیس هم نتوانسته مشکل را حل کند.

این در حالی است که تردد تانکرهای حامل انرژی از طریق شهر دهلران، معضلی افزون در جاده های این شهرستان شده که وقوع حوادث رانندگی را افزایش داده است. تصادف های پیاپی در جاده های شهرستان دهلران و کشته و مجروح شدن شمار زیادی از هموطنان در این مسیرها، خاطره های بدی را در اذهان عمومی از جاده های این شهرستان، به جای گذاشته و سبب انتقاد شدید شهروندان دهلرانی و محافل خبری این شهرستان از وضع نابسامان راهها ، شده است.

در همین راستا امام جمعه دهلران در خطبه نماز جمعه ۱۵ آذر خود در خصوص جاده های شهرستان دهلران گفت: می شود ازاینگونه جاده ها به نام جاده های مرگ، یاد کرد.

خطیب نماز جمعه دهلران ادامه داد: امروز دو بانده کردن این جاده ها برای مردم شهرستان دهلران از نان شب هم واجب تر است.

دلیل نامگذاری این جاده ها به نام "جاده مرگ" عرض بسیار کم آن بوده که حتی در مواقعی دو کامیون نمی توانند از کنار هم رد شوند و این امر بارها موجب تصادف و مرگ بسیاری از هموطنان شده است.

آسفالت اکثر جاده های برون شهری نیز مربوط به چند ده سال پیش بوده و هر چند سال یک بار، اداره راه و شهرسازی شهرستان دهلران به ترمیم آنها می پردازد که بارها شاهد گودی ۲۰ سانتیمتری در وسط جاده ها هستیم که علاوه بر صدمات مالی به وسیله نقلیه، موجب تلفات جانی شهروندان شده است.

راه نامناسب عامل محرومیت ایلام

امروزه راه ها یکی از موضوعات بسیار مهم وحیاتی برای پیشرفت هر کشور محسوب می شوند . استاندارد بودن راه ها مزایای بسیار فراوانی از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و...در پی دارد، راه هایی که در کشور ما هنوز تا رسیدن به استانداردهای لازم فاصله زیادی دارند وهمین امر باعث شده که سالیانه بر اثر حوادث رانندگی به خاطر استاندارد نبودن جاده های کشور خسارات جبران ناپذیرانسانی و مالی زیادی اتفاق بیفتد.

استان ایلام یکی از استانهایی است که از لحاظ راه هنوز با مشکلات فراوانی روبروست که شاید با نوشتن این چند سطر قابل بیان نباشد چراکه گفتن از راه های استان ایلام همانند پیچ های تند وخطر ناکش بسیار دشوار است.

استانی که بدلیل کوهستانی و بیابانی بودن دارای جاده های نامناسبی است که قتلگاه هموطنان شده است. عدم توجه دولتها به راه های ایلام باعث شده مشکلات عدیده ای برای استان در زمینه های مختلف به وجود آمده و به عنوان ارمغان دولتها به یادگار مانده و مُهر محرومیت به پیشانی استان ایلام خورده.

مُهری که هر کدام از دولتهای پیشین برای برداشتن آن با شعار و وعده برای مردم آن خط رشد و توسعه ترسیم می کردند. خط هایی که تنها بر روی کاغذ هایی که اکنون بایگانی شده اند به یادگار مانده اند و راه های پرپیچ خم و کم عرض استان ایلام مانده اند و خانواده هایی که جگر گوشه شان را ازدست می دهند.

امروز مرز مهران فرصت بسیار طلایی برای برون رفت استان ایلام از بن بست اقتصادی است زیرا مرز بين المللي مهران باعث شده که علاوه بر ترانزیت کالا این نقطه به دروازه عتبات عالیات نیز تبدیل شود.

اين در حالی است که جاده دسترسی به شهرستان مهران چه از سمت ایلام و چه از سمت دهلران داراي مشکلات فراوانی از جمله پیچ های تند و غیر استاندارد ونقاط حادثه خیز فراوان است و همین امر باعث شدهدر این مسیر روزانه حوادث ناگواری رخ دهد و شمار زیادی از هموطنان جان خود را از دست دهند و خسارت هاي جاني و مالي بسيار جبران ناپذیری بر جا بماند.

استانی با 41کیلومتر بزرگراه

عبدالله بهادری مدیر کل راه مسکن و شهرسازی استان ایلام می گوید: استان ایلام به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی و مرزی، نزدیک ترین و امن ترین مرز جهت تردد زوار عتبات عالیات محسوب می شود و باتوجه به این ویژگی پروژه های را ه وشهرسازی در این استان از اهمیت وحساسیت خاصی بر خوردار است.

وی با بیان اینکه، متاسفانه ظلم و بی عدالتی در قبل از انقلاب اسلامی و درگیر شدن نیروهای راهداری و راهسازی در جنگ تحمیلی هشت ساله، مانعی برای توسعه زیر ساختها ی حمل و نقل استان تا سالهای گذشته بوده است، می افزاید: یکی دیگر از مشکلاتی که باعث شده در بحث راه مشکلات عدیده ای داشته باشیم کوهستانی بودن راه های استان است و همین امر موجب شده هر کیلومتر راه سازی در استان به طور میانگین یک و نیم میلیارد تومان یعنی چندین برابر استانهای دیگر برآورد می شود.

بهادری می گوید: خوشبختانه در سالیان اخیر پروژه های مهم وموثری در حوزه حمل ونقل استان به بهره برداری رسیده که این امر باعث شده تحول عظیمی در زمینه را ه های استان به وجود بیاید.

مدیر کل راه وشهرسازی استان ایلام با ابراز رضایت از تخصیص اعتبارات درسالهای اخیر تصریح می کند: در استان ایلام بیش از 41 کیلومتر بزرگراه ، 635 کیلومتر را ه اصلی ، 890 کیلومتر راه فرعی و یک هزار و 30 کیلومتر راه روستایی احداث و آسفالت شده است.

بهادری بابیان اینکه در حال حاضر 240 کیلومتر انواع راهها در ایلام در حال اجراست که علاوه بر این راهها 10 دستگاه تونل با طول بیش ازپنج کیلومتر ساخته می شود، بیان می کند: بیش از 6 هزار پل بزرگ و کوچک در طول راه های ارتباطی استان وجود دارد که این امر نشان دهنده حجم، وسعت وشرایط خاص فعالیتهای راهسازی و راهداری دراستان است.

مدیر کل راه وشهرسازی استان ایلام ادامه می دهد: یکی از پروژه های مهم راهسازی استان بهسازی محور ایلام- صالح آباد –مهران –دهلران اندیمشک به طول 304کیلومتر است که در سنوات گذشته 81کیلومتر از این پروژه احداث وبهسازی شده است و در حال حاضر بهسازی 25 کیلومتر دیگر این پروژه در هفت قطعه در حال اجرا است.

بهادری بااشاره به تکمیل این پروژه که باعث تسهیل در راه ارتباطی استان ایلام به خوزستان و کشور عراق در بحث ترانزیت کالا، تردد زوار ، کاهش سوخت می شود، یکی از مهمترین پروژهای در دست اجرای راه و شهرسازی در منطقه را بهسازی محور ایلام ایوان وقلاجه به طول 75کیلومتر عنوان کرده و می گوید: تاکنون 25 کیلومتر از این مسیر و یک و نیم کیلومتر تونل بهسازی و احداث شده است و در حال حاضر احداث و بهسازی 10کیلومتر راه و دو و نیم کیلومتر تونل در دست اقدام است.

وی از احداث بزرگراه مهران - مرزعراق با پیشرفت فیزیکی 70درصد وچهار بانده کردن 24کیلومتر از مسیر ایلام – حمیل با پیشرفت فیزیکی مناسب خبر داده و می گوید: تعداد 20 گردنه به طول 231 کیلومتر در استان ایلام وجود دارد که از این میزان 104 کیلومتر برفگیر است.



نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار