کد خبر: 791858
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴
در آستانه انتخابات اگر طرح تحول به شکست بینجامد برگ برنده دولت سوخته است / روز گذشته خبري مبني بر هشدار وزير بهداشت در قالب نامه‌اي به روحاني در‌باره شكست طرح تحول سلامت به دليل تنگناهاي شديد منتشر شد...
زهرا چيذري
روز گذشته خبري مبني بر هشدار وزير بهداشت در قالب نامه‌اي به روحاني در‌باره شكست طرح تحول سلامت به دليل تنگناهاي شديد منتشر شد؛ ‌خبري كه چند ساعت بعد از سوي وزارت بهداشت تكذيب شد. در اين گزارش تأكيد شد طرح تحول سلامت با قوت ادامه مي‌يابد اما گلايه هميشگي وزارت بهداشت همچنان پابرجاست كه عدم تأمين منابع مالي پايدار و تأخير در پرداخت مطالبات بيمارستان‌ها موجب تضعيف فرآيند خدمت‌رساني خواهد شد. اين خبر و تكذيبيه آن در حالي رسانه‌اي مي‌شود كه مدت‌هاست زمزمه‌هاي احتمال شكست طرح تحول سلامت به گوش مي‌رسد. اين در حالي است كه بنا به تعبير دكتر حسن روحاني، رئيس‌جمهور طرح تحول يكي از افتخارات دولت است و حالا اگر ادامه اين طرح با چالش مواجه شود برگ برنده دولت يازدهم در سال پاياني اين دولت با چالش مواجه مي‌شود. از سوي ديگر نيز با انتشار فيش دريافت‌هاي نجومي برخي پزشكان مي‌توان دريافت چرا طرح تحول زمينگير شده است.

چند روزي است بازار تكذيبيه‌ها داغ است. چند روز پيش عباس قدير، رئيس بيمارستان امام رضا(ع) آمل در گفت‌وگو با فارس ضمن تأييد خبر استعفاي خود از رياست اين بيمارستان گفت: با توجه به بحران مالي نظام سلامت ارائه خدمات به صورت منظم و كامل به بيماران ميسر نيست و عملاً باعث نارضايتي بيماران شده و ما شرمنده آنها مي‌شويم. همچنين در حال حاضر پرسنل درماني اعم از پزشك و پرستار نزديك به 9 ماه است كه مطالبات خود را دريافت نكرده‌اند. وي گفته بود استعفا مي‌دهم تا شرمنده مردم و كاركنان نباشم. چند روز بعد اما تكذيبيه اين خبر منتشر شد و رئيس بيمارستان امام رضا(ع) آمل علت استعفاي خود را مسئله‌اي شخصي عنوان كرد و افزود: مسائل مطرح شده در رسانه‌ها صحت ندارد و بنده فقط به دلايل شخصي از سمت خود استعفا دادم. حالا هم نوبت به تكذيب هشدار وزير بهداشت به روحاني درباره تنگناهاي مالي طرح تحول سلامت رسيده. اين در حالي است كه يك منبع آگاه از گلايه وزير بهداشت در يكي از جلسات اخير كابينه نيز از بي‌توجهي دولت به تأمين بودجه طرح تحول سلامت خبر داده است. به گفته وي هاشمي هشدار داده كه در صورت عدم تأمين بودجه لازم، اين طرح در آخرين سال فعاليت دولت روحاني شكست خواهد خورد.
 
شكست برگ برنده دولت در آستانه انتخابات
رئيس‌جمهور هم پيش از اين بارها به ضرورت ادامه طرح تحول تأكيد داشته است. وي اواخر سال گذشته تأكيد كرد: تمام تلاش ما اين است كه به‌رغم كاهش درآمدهاي دولت، اجراي اين طرح مهم در كشور با قدرت ادامه يابد. با وجود اين زمزمه‌هايي از شكست طرح تحول مدت‌هاست شنيده مي‌شود. ناظران سياسي معتقدند شكست طرح تحول سلامت در آستانه انتخابات رياست جمهوري آينده، فعاليت‌هاي تبليغاتي روحاني در انتخابات را دشوار خواهد كرد. اين نكته‌اي است كه شايد بتواند به سادگي تكذيبيه‌هاي اخير را توجيه كند. اما بد نيست با بازنگري سياست‌هاي اجرا شده طي سه سالي كه از عمر اين طرح مي‌گذرد، ببينيم چرا بزرگ‌ترين طرح اجتماعي دولت يازدهم در سراشيبي تأمين منابع و در مرز شكست قرار دارد.
 
بار مالي ناشي از افزايش نجومي درآمد پزشكان
از همان ابتداي اجراي طرح تحول سلامت منتقدان اين طرح پيش بيني مي‌كردند با اين نحوه مديريت منابع طرح تحول زمين بخورد. تنگناي بودجه‌اي وزارت بهداشت با اجراي طرح تحول از همان ابتدا و به‌خصوص بعد از اجراي گام سوم طرح تحول قابل پيش‌بيني بود. افزايش 120 تا 300 درصدي تعرفه‌هاي درماني در قالب اصلاح كتاب ارزشگذاري نسبي تعرفه‌ها بار مالي سنگيني را به نظام سلامت تحميل كرد و صداي بسياري از منتقدان از جمله بسيج دانشجويي 15 دانشگاه علوم پزشكي را در‌آورد. در بيانيه اين دانشگاه‌ها آمده بود: تأمين منابع مالي طرح تحول در سال‌هاي آتي منجر به افزايش فشار مالي بر مردم و كاهش دسترسي به خدمات مي‌شود. اواخر سال گذشته هم شش نماينده اقتصاد‌دان مجلس در نامه‌اي به روحاني از وي خواستند تعرفه‌هاي پزشكان متخصص را به قبل باز‌گرداند. در اين نامه از دستمزد چند ده ميليوني پزشكان و شكاف درآمدي بالا ميان پزشكان متخصص با ديگر اقشار و حتي پزشكان عمومي صحبت شده بود؛ موضوعي كه بعدها با نامه دبيركل خانه پرستار به وزير اقتصاد درباره حقوق چند ده ميليوني و حتي چند صد ميليوني چند هزار نفر در وزارت بهداشت جدي‌تر شد، حتي در روزهاي پاياني مجلس نهم تعدادي از نمايندگان تلاش كردند طرح تفحص از هزينه‌كرد طرح تحول سلامت را كليد بزنند كه با انتخابات مجلس دهم اين طرح هم در ميان طرح‌هاي ديگر گم شد. حالا هم نادر قاضي‌پور، نماينده منتخب مجلس دهم از درآمدهاي ميلياردي پزشكان صحبت كرده و خواسته تا ديوان محاسبات به ماجرا ورود يابد. اين در حالي است كه به گفته قائم‌مقام وزير بهداشت حداكثر دريافتي پزشكان متخصص حدود 14 ميليون تومان است و درآمدهاي چند صد و چند ده ميليوني را تكذيب كرد. ايرج حريرچي از مدعيان درآمدهاي چند ده و چند صد ميليوني پزشكان خواست تا اگر مدركي دارند رو كنند.
 
كارانه 228 ميليوني استاد يك شهرستان كوچك
حالا اما مداركي از حقوق‌هاي نجومي پزشكان رو شده و در خبرگزاري‌ها منتشر شده است. فيش پرداخت كارانه 228 ميليون توماني به عضو يكي از دانشگاه‌های علوم پزشكي در حالي منتشر شده كه اين مدير در ماه‌هاي گذشته نيز حقوق چند ده ميليوني و كارانه خود را دريافت كرده است و اين كارانه طي يك فيش علاوه بر حقوق و مزايای جاري واريز شده است. البته اين فيش مربوط به يكي از شهرستان‌هاي كوچك است. بديهي است در شهرهاي بزرگ و پايتخت رقم‌هاي پرداختي به پزشكان بسيار بيشتر از اين است. در اين بين فیش‌هايي نيز موجود است كه رقم‌هايي تا 700 ميليون تومان پرداختي در آنها مشاهده مي‌شود. اين اسناد در حالي منتشر شده است كه سخنگوي وزارت بهداشت در واكنش به پرداخت‌هاي نجومي به پزشكان گفته بود: حتي يك نفر در وزارت بهداشت دريافتي چند صدميليوني نداريم و شوخي 13 مخصوص 13فروردين است!
 
آسيب‌هاي شكست طرح تحول
بودجه طرح تحول سلامت از 10 درصد صرفه‌جويي از هدفمندي يارانه‌ها و يك درصد ماليات بر ارزش افزوده تأمين شد و قرار بود عدالت در سلامت را محقق كند. به بيان ديگر هر يك از ما با خريد يك نان يا يك سطل ماست قطره قطره بودجه اين طرح را تأمين مي‌كنيم اما با اسناد منتشر شده در رابطه با درآمد نجومي پزشكان انگار همانطور كه مسعود پزشكيان، نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفته بود، اين پول دارد به جيب عده‌ معدودي از پزشكان مي‌رود. حالا اگر طرح تحول متوقف شود مردم مي‌مانند و هزينه‌هايي كه با واقعي شدن تعرفه‌ها عملاً چند برابر شده و با ادامه اين طرح معلوم نيست قرار است بودجه آن از كجا تأمين شود تا دستمزدهاي نجومي پزشكان پرداخت شود.
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
1
2
چه وحشتناک
بخور بخوره
بیچاره بازنشستگان دهه 80 بپایین
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
1
1
یک واقعیت است که جنین موارد موجود است که متخصصین ازدرامد نجومی برخوردارهستند وشکاف گسترده بین کارانه کارمندان داشته وتاثیر منفی در روحیه کارانه به علت تبیعیض درامدی حتی موقعیت شغلی داشته جه بهتر بود دراین تحولات نظام سلامت تمام زوایای آن مدنظر قرار میدادن وحتی درحال حاضر به علت بار مالی بیمه های خدمات درمانی توانای بدهی خود به بیمارستانها نداشته که نیاز به نگرش وعملکردمجددبه این تحول عظیم سلامت است
تلگرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
2
3
فیش حقوقی جهرمی مدیرعامل وقت بانک صادرات دردولت احمدی‌نژاد که ارزش پولی۴۸۵ میلیون سال ۸۹برابر با ۴میلیارد الان است
کانال هواداران دکتر حسن روحانی
پاسخ ها
داود سجادی
| Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
بجای هواداری از افراد از برنامه واستراتژی افراد حمایت کنیم.برنامه واستراتژی که ملت را نیک بخت مینماید وکشور را سربلند میگرداند.مجری استراتژی هرکس میخواهد باشد.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
1
3
اقا این پول افزایش بهای انرزی را که در دولت روحانی بجای پرداخت مستقیم دادن به وزات بهداشت تا طرح سلامت اجرا کند بدین به خود ملت
پاسخ ها
داود سجادی
| Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
تحول در هر سازمان یا نظام در علم مدیریت داری تعاریف مشخصی وهر چیزی تحول نیست.از اول هم تحولی درکار نبوده است.
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
0
0
تحول در نظام سلامت بشرطی محقق میگردد که:
ایجاد تحول اساسی در سازمان
جهت ایجاد تحول اساسی در سازمان در گام سوم باید4 پیش نیاز مورد توجه قرار بگیرد:
سازمان باید اماده گردد تا 1-به صدا های جدید گوش دهد.2-محاورات جدید بر قرار سازد.3-شور وشوق تازه ای در سازمان ایجاد کند.4- از تجربیات جدید استقبال نماید.
یک تحول اساسی سازمانی سه ویژگی مهم دارد:
1- تحولات اساسی روند گذشته را در هم میریزد واصول وقواعد کاملا متفاوتی را بجای ان مینشاند.
2- یک یا چند ویژگی مهم مورد نظر جامعه را یکباره بهبود اساسی می بخشد.
3- بصورت طبیعی مورد پذیرش واستقبال عموم قرار میگیرد وجایگزین سیستم قبلی میشود.

با تحولات اساسی فرصت های گذشته ازبین میرود وفرصت های بالقوه جدیدی خلق میشود
پدیده های تحول اقرین جنگ اقزار کوچک ها در مقابل بزرگ ها ست.
نباید برای پدیده های تحول افرین به انتظار نشست باید ان را خلق کرد.
اولین شرط اندیشه متفاوت ،قدرت رهایی از قواعد فکری موجود است.
بعبارت دیگر:
چنانچه محصولات صنعتی تولید شده مورد استقبال عموم قرار نگیرد دران سازمان تحول صورت نگرفته است.
چنانجه در سازمان تحول صورت نگیرد ان سازمان داری قابلیت نیست.
چنانچه سازمان قابلیت نداشته باشد قادر به تبدیل تهدید به فرصت نمی باشد.
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
0
2
من ي پرستارم با حقوق ماهيانه 2/5 ميليون كه دارم روزانه 6 ساعت اضافه كاري ميذم و اين حقوق رو ميگيرم...در بيمارستاني كه كار ميكنم حداقل كارانه پزشكا 12 ميليون( با روزي 4 ساعت كاربدون اضافه كاري) و حداكثر حقوق دريافتي 130 ميليون تومان ( با 6 ساعت اضافه كاري در روز ) است ......به نظر شما وجداني برام باقي ميمونه....
محمدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
0
0
به نظر من باید در مطب ها را باز بگذارند تا پزشکان بخش دولتی بعد از ظهر در مطب باشند و صبحها در درمانگاه ها بخش دولتی و به نظر من باید بیمارستانهای خصوصی با دولتی یکسان شود و هجوم و فشار به بیمارستانهای دولتی نباشد چون واقعا بعد از اجرای طرح تحول سلامت بیمارستانهای دولتی فاجعه وار شلوغ گردید و بخش خصوصی خلوت گردید
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
2
0
هزینه اصلی طرح به دارو تجهیزات و مکانهای درمانی رفته و نه پزشکان.
جایی هم که کارانه پزشک بالا بوده به دلیل این بو ه که تون پزشک شاید به اندازه پنج پزشک کار کرده و در واقع اگر به اندازه وظیفه کار میکرد باز نیاز بوده چهار پزشک دیگه بیان و کار بکنن و همون حقوق تقسیم بشه که اتفاقا خود پزشکها هم اغلب راضیترن این اتفاق بیافته.
به عنوان مثال قیمت پروتز زانو ح حدود پانزده میلیون هست. در این طرح هزینه عمل و پروتز و جراح و بستری و دارو و ... شده یک و نیم میلیون !!!
نگار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
0
2
طرح تحول سلامت چكار كرد، كمر ما پرستارا رو بريد، دكترا رو غرق پول كرد، مردمم داغون كرد چون دكتراي بي وجدان بخاطر كارانه هي الكي بستريشون كردن و انواع دارو رو ريختن ب جونشون
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
2
0
جالبه.من متخصص طرح ضریب kو جز پزشکان این طرح هستم.همینطور هم همسرم.و بالغ بر ۱۳ ماهه کارانه ای دریافت نکردیم.۲۳ شبانه روز در ماه در منطقه محروم کار میکنیم.مجبوریم روزی حدود ۱۰۰ مریض ویزیت کنیم و اتاق عمل هم بریم ..از ۱۲ شب تا صبح حداقل ۲بار بیدارمون میکنن برای موارد اورژانس.حتی فرصت خوردن ناهار هم نداریم و هر کدوم ماهی دو و نیم میلیون دریافت میکنیم.همین.تمام همکارانمون هم شرایط مشابه با ما رو دارند.همه از خستگی بریدن و پولی هم بهمون نمیدن... همه از درامدهای میلیاردی حرف میزنن.ما که ندیدیم.مردم نمیدونن درامد میلیاردی برای تعداد معدود پزشک با زد و بند هست که دست شون به بالا بنده و هیچکدوم پاشون رو از مرکز استان بیرون نمیذارن.مال ۹۹ درصد پزشکا نیست.پزشکایی که دارن طرح تحول رو میچرخونن اغلب متخصص های طرحی هستن که بیشتر از ۱۳ ماهه هیچ پولی دریافت نکردن و زیر بار فشار کاری و حجم مریض دارن له میشن و از خانواده هاشون دورن و فقط ۷ روز در ماه میتونن برگردن شهرشون که گاهی تا۱۲۰۰ یا ۱۳۰۰ کیلومتر تا شهرشون فاصله هست و حتی توی تامین هزینه بلیط هواپیماشون موندن.واقعا ادم ناراحت میشه میبینه اینطور دارن از پزشکها کار میکشن بدون اینکه حتی امکانات اولیه زندگی رو براشون فراهم کنن یا پولی بهشون بدن و بعد این حرفهای عجیب
کاش کسی حرف ما رو هم میشنید.ناراحت کننده اس واقعا
شنو
|
Germany
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
2
0
من یه جراح هستم.واقعا مونده یه پرستاره به چه حقی خودش باید با من مقایسه کنه
شنو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
2
0
پرستاران عزیز در جریان باشن که کارانه ی تعلقی به انها از حق الزحمه من پزشک هست.طرح سلامت مرا به کار گرفته که یه عمل جراحی را با پایین ترین قیمت انجام دهم تازه اون هم همه اش به من نمیدن پخش ش می کنن بین خودشان و پرستارهای محترم که فقط در حال سند ساز ی ان به جای کار کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
کاری به پرستارها ندارم ولی شما خیلی بیشتر از حقتون توی ایران درآمد دارید. اگه خیلی ناراضی هستید میتونید برید یکی از کشورهای خارجی و اگر، اگر در آزمونشون قبول شدید مالیات 50 درصدی بدید و 5 برابر درامد سرانه اون کشور درآمد داشته باشید و اگر تخلفی هم شد، باهاتون به شدت برخورد بشه و محدودیت ویزیت و عمل و عکس برداری داشته باشید و ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
0
2
اکثر پزشکان از این طرح به درآمدهای نجومی رسیدن و هیچ تحولی در سلامت به وجود نیامد. فقط اخلاق غیر حرفه ای رشد یافت. پزشکی بود که ریاست بیمارستان را نیز به عهده داشت و با کوچکترین درد، اقدام به جراحی میکرد. فقط برای سندسازی و دریافت کارانه. خدا بخیر کنه.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار