کد خبر: 982232
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰
سرپرست وزیر جهاد کشاورزی خبر داد
سرپرست وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پیشنهاد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برنج و شکر ارائه شده است، گفت: مطمئن هستیم که با شکر موافقت می‌شود و درباره برنج هم با وزارت صمت مذاکره می‌کنیم.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «فارس»، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی عصر دیروز در دیدار با فعالان بخش کشاورزی در اتاق بازرگانی ایران گفت: پیشنهاد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات برنج و شکر ارائه شده و مطمئن هستیم درباره شکر موافقت می‌شود و درباره برنج هم رایزنی می‌کنیم. وی افزود: ما نباید تنها به فکر تولیدکننده باشیم، بلکه باید شرایط مصرف‌کننده را هم در نظر بگیریم، اگر من بپذیرم که جزئی از دولت و ملت هستم نمی‌توانم بی‌تفاوت باشم، چراکه در شرایط فعلی حذف ارز دولتی قیمت‌ها را به شدت بالا خواهد برد. کشاورز تأکید کرد: در صورتی که ارز دولتی از واردات خوراک دام و طیور حذف شود و با ارز دولتی وارد شود قیمت مرغ به ۳۰ هزار تومان خواهد رسید و اگر ارز دولتی از نهاده‌های تولید حذف شود قیمت جو به کیلویی ۳۲۰۰ تومان و گندم به ۳۵۰۰ تومان افزایش می‌یابد و باید در نظر بگیریم که پس از این افزایش قیمت نان چگونه خواهد بود و گرفتاری‌های خاص خود را به وجود خواهد آورد. کشاورز با اشاره به اینکه در مورد اختصاص ارز باید با احتیاط عمل کنیم، گفت: گوشت قرمز را که الحمدلله مردم نمی‌توانند بخورند ما حداقل مرغ را از دست آن‌ها نباید بگیریم. سرپرست وزیر جهاد کشاورزی درمورد نظر شخصی‌اش درباره حذف ارز گفت: در شرایط فعلی اعتقاد دارم که ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به کالا‌های واسطی که در تولید نقش دارند، مانند خوراک دام و طیور داده شود و کالا‌های اساسی آرام آرام به سمت ارز نیمایی برود. وی با بیان اینکه واردات با کالا‌های نیمایی در حال حاضر برای چای، گوشت، کره و حبوبات اجرا می‌شود، گفت: همچنان که در مورد واردات گوشت هم دیدیم اختصاص ارز نیمایی به این محصول اتفاقاً قیمت را در بازار کاهش داد، بنابراین ما باید به این سمت برویم. کشاورز در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اگر بتوانیم قیمت را آزاد کنیم و یارانه را از بخش کشاورزی برداریم در این حالت بسیاری از مسائل کشاورزی را می‌توانیم به بخش خصوصی واگذار کنیم.

سرپرست وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: من اعتقادم بر این است که به غیر از مسائل حاکمیتی باید همه امور در بخش کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شود، مثلاً وزارت جهاد کشاورزی نمی‌تواند قرنطینه را کنترل کند یا از جنگل‌ها محافظت کند، چراکه کار اداری ساعتی است، در حالی که این امور باید ۲۴ ساعته انجام شود.

وی به تجربه تلخی در مورد چاه‌های غیرمجاز هم اشاره کرد و گفت: برای کنترل حفر چاه‌های غیرمجاز کسانی بوده‌اند که دولت به آن‌ها به اندازه یک سوم گذران معیشت زندگی‌شان حقوق می‌داد و انتظار داشت که همین افراد بتوانند جلوی کسانی را که حفر غیرمجاز می‌کنند، بگیرد در حالی که به هیچ عنوان موفق نشد. باید این مسائل به بخش خصوصی داده شود و مدیریت خوبی از آن‌ها طلب شود.

کشاورز همچنین گفت: شش سال است آسیب‌شناسی صادرات کالا‌ها در همین اتاق بازرگانی انجام می‌شود و نتیجه آن بوده که بازار ما هر روز محدودتر و کوچ‌کتر شده‌است ما آرام آرام بازار‌های اروپا و پس از آن کشور‌های دیگر را از دست دادیم و اکنون بازار‌های ما محدود به عراق، افغانستان و تا حدودی آذربایجان است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۲ سالانه حدود ۵ تا ۶ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی داشته‌ایم، گفت:، اما هیچ اتفاقی در بخش نیفتاده‌است، در حالی که باید شرایط بهتر از گذشته می‌شد. به این دلیل است که این صادرات برای ما پول نمی‌آورد و منجر به پس‌اندازی برای تولیدکننده نمی‌شود.

کشاورز افزود: زمانی که عراق صادرات ما را قطع کرد با وزارت امور خارجه صحبت کردم و آن‌ها اعلام کردند که ما با کشور‌ها مذاکره کردیم و پس از مدتی این مذاکرات متوقف می‌شود. وی چند نکته هم درباره تولید گفت و از تولیدکنندگان درخواست کرد که هیچ اقدامی را بدون در نظر گرفتن وضعیت آب تولید نکنند.

سرپرست وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: بر اساس بررسی‌ها گوجه‌فرنگی که در تابستان تولید می‌شود، به ازای یک کیلوگرم تولید ۶ مترمکعب آب مصرف می‌کند در حالی که این مصرف در پاییز حدود ۳ مترمکعب است، بنابراین تلاش وزارتخانه این خواهد بود که از تولید پاییزه حمایت کند و در سایر محصولات کشاورزی هم چنین عمل خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار