کد خبر: 1228178
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۵
عضو کمیسیون برنامه، بودجه  و محاسبات مجلس در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است: مردمی‌سازی رشد اقتصادی کشور به جز از طریق توسعه اقتصاد دانش‌بنیان اتفاق نخواهد افتاد. این امر نیز به واسطه دانش‌بنیان‌شدن صنایع بزرگ به کمک شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان محقق می‌شود. 
سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» در خصوص لزوم توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به منظور افزایش مشارکت مردم در اقتصاد و تحقق شعار سال تصریح کرد: در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نیاز به عقد قرارداد صنایع بزرگ با دانش‌بنیان‌ها داریم. به عبارت دیگر، باید بازارسازی برای دانش‌بنیان‌ها رخ دهد و به آن‌ها سفارش کار بدهیم. برخی صنایع بزرگ به ویژه صنایع نفت و گاز کشور در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده‌اند. قرارداد‌هایی میان این صنایع با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شده است، اما دیگر صنایع بزرگ کشور به این موضوع ورود نکرده‌اند. 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور خاطرنشان کرد: نیاز است صنایع بزرگ در حوزه‌های مختلف از توان دانش‌بنیان‌ها استفاده کنند. شاید این کار ابتدا برای صنایع هزینه‌بر باشد، اما در درازمدت این روند به نفع صنایع و اقتصاد کشور است. واقعیت این است که باید هزینه دانش‌بنیان‌شدن اقتصاد کشور را بپردازیم. میرتاج الدینی گفت: باید به متخصصان داخلی اعتماد کنیم و فضای کار برای‌شان به وجود بیاوریم. در غیر این صورت، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان اتفاق نخواهد افتاد. ما تجربه موفقی در دوران تحریم در زمینه استفاده از دستاورد‌های دانش‌بنیانی در صنایع نفت و گاز کشور داشتیم. ضرورت دارد این موفقیت را به دیگر حوزه‌های اقتصاد کشور تعمیم دهیم. 
وی ادامه داد: ظرفیت‌های قانونی نیز برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با هدف به حداکثر رساندن مشارکت مردم در اقتصاد پیش‌بینی شده است. اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و همچنین سازوکار تولید بار اول از جمله این تدابیر هستند. از این ظرفیت‌ها می‌توان در راستای به‌کارگیری توان مردمی‌ترین بخش اقتصاد یعنی شرکت‌های دانش‌بنیان بهره برد. 
میرتاج الدینی گفت: توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را باید تا جایی ادامه دهیم که در نهایت شاهد تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم باشیم. واقعیت این است که مردمی‌سازی رشد اقتصادی کشور به جز از طریق توسعه اقتصاد دانش‌بنیان اتفاق نخواهد افتاد. این امر نیز به واسطه دانش‌بنیان‌شدن صنایع بزرگ به کمک شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان محقق می‌شود. وی در پایان تأکید کرد: ممکن است برخی مقاومت‌ها در برابر بومی‌سازی محصولات به عنوان یکی از ارکان اصلی دانش‌بنیان‌شدن صنایع وجود داشته باشد که باید با آن مقابله کنیم. به طور مثال، کسانی که به واردات آلومینا می‌پردازند، جلوی تولید این ماده را در داخل کشور می‌گیرند، زیرا نمی‌خواهند از سود‌های کلانی که از این حوزه می‌برند، محروم شوند. در زمینه یکسری ورق‌های استیل خاص نیز همین مشکل را داریم. خط تولید این ورق‌ها در کشور وجود دارد، اما چندین سال است برخی افراد سودجو نگذاشته‌اند این خطوط تولید به بهره‌برداری برسد.

برچسب ها: مجلس ، رشد اقتصادی ، توسعه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار