تهیهکنندگان خیلی دلشان میخواهد در آمارها از میزان بالای مخاطبان سریالهایشان بگویند ولی حواسشان نیست به اینکه آن آمار کاملاً کلی است و کیفیت را دربرنمیگیرد.
فرخ نعمتی، بازیگر باسابقه با بیان این مطلب به «جوان» گفت: آماردهی و نظرسنجی پیشتر درباره سریالهای تلویزیونی به چشم میخورد، اما اخیراً سریالهای شبکه نمایش خانگی نیز خیلی متکی بر ارائه آمار شدهاند ولی مسئلهای که وجود دارد این است که این آمارها از سوی روابط عمومیها انجام میشود و طبیعی است که کار آنها این است که سفیدنمایی کنند برای همین فقط آمارهای مثبت میدهند.
بازیگر «سر دلبران» ادامه داد: آمار پخش تلویزیون آمار مخاطب در اماکن عمومی مانند رستورانها و اتوبوس و قطار را هم دربرمیگیرد که چندان نمیشود به طور علمی به آنها استناد کرد، چون فرضاً فردی که در یک قطار نشسته ناگزیر است، فلان سریال را ببیند و انتخاب دیگری ندارد، پس نمیشود چنین آماری را نتیجه علاقه به سریال دانست.
این بازیگر تأکید کرد: اینکه در سریال پلتفرمها برای آماردهی دست به دامن دقیقه تماشا شدهاند، یعنی خیلی نیاز دارند به بازارگرمی، وگرنه سریالی که خوب باشد، خودش برای خودش تبلیغ میکند. در همین شبکه خانگی سریالهایی بودهاند که مخاطب بالایی داشتهاند و خود مخاطبان برای سریال تبلیغ میکردند نه اینکه تولیدکنندگان آمارهای عجیب بدهند.
بازیگر «مختارنامه» با مخاطب قرار دادن تهیهکنندگان گفت: حتماً تهیهکنندگان ما باید مراقب باشند در خیال خوش این آمارها نمانند، چون کمتر ساختار رسمی داریم که درباره عدم اقبال حرف بزند و اغلب از دستاورد و موفقیت و آمار بالا میگویند.
نعمتی در ادامه گفت: به جای آماردهی بروند و مشکلاتی را که در تولید دارند، برطرف کنند، مثلاً ببینند چرا فضای داستانی سریالهای ملودرام همه شبیه هم شده و سپس به دنبال راه چاره باشند. سعی کنند آمارهای عدماقبال را هم اعلام کنند و وقتی مخاطب سریالی را دوست ندارد، حتماً نظر مخاطب را اعلام کنند.
این بازیگر خاطرنشان کرد: دیگر دوره آنکه بخواهند با آماردهی مثبت شرایط را آرمانی نشان دهند، گذشته و حالا زمانی است که مخاطب خودش آزادانه در فضای مجازی نظر میدهد و نمیشود واقعیت را جور دیگری نشان داد. بازیگر «مدار صفر درجه» ابراز امیدواری کرد: اینکه سریالسازی ایران رونق دوچندانی گرفته و از تلویزیون تا شبکه خانگی مشغول سریالسازی هستند، خیلی خوب است ولی باید به سمت ارائه آمار درست از میزان مخاطب رفت و رضایت یا نارضایتی را انعکاس داد تا مخاطب حس نکند در حال سوق دادن فضا به جهتی خاص است.