کد خبر: 1085338
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
دولت در جهت برنامه شفافیت مالی و برای اولین بار صورت های مالی ۳۱۳ شرکت دولتی را برای دسترسی عموم، بر روی سامانه کدال قرار داد
جواد عسکر

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: دولت در اقدامی انقلابی در جهت شفاف سازی در ابتدای صبح صورت‌های مالی ۵ شرکت بهره‌بردار از میادین نفتی و همچنین پارس جنوبی را بر روی سایت کدال منتشر کرد و با گذشت زمان برنامه شفافیت مالی و برای اولین بار صورت‌های مالی ۳۱۳ شرکت دولتی برای دسترسی عموم، بر روی سامانه کدال قرار گرفت.
شرکت‌های دولتی بر طبق قانون موظف بودند اطلاعات خود را برای عموم منتشر کنند، اما در دولت‌های قبل از این کار خودداری می‌کردند. سال‌های متمادی است که صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی پس از انتشار و حسابرسی توسط حسابرس مستقل، در مجامع عمومی تصویب می‌شود، اما تصویری از کم و کیف عملکرد مالی این شرکت‌ها و نقاط قوت و ضعف احتمالی موجود در عملکرد مالی شرکت‌های دولتی و مدیران آن‌ها برای عموم مردم منعکس نمی‌شود.
در چند روز گذشته دولت پس از منتشر کردن لیست بدهکاران بانکی درجهت شفاف‌سازی گام‌های بزرگی برداشت و به نظر می‌رسد این اقدام نیز در جهت همان شفاف سازی بود.
بررسی اولیه بسیاری از صورت‌های مالی نشان از یک اقتصاد دولتی می‌دهد که در آن بهره‌وری بسیار پایین است و بسیاری از شرکت‌ها زیان ده هستند. هدر رفت منابع در این شرکت‌ها زیاد دیده می‌شود و تنوع سرمایه گذاری و پرتفوی کم است.
البته به نظر می‌رسد دولت سیزدهم بزرگترین گام را در جهت حل مشکل زیان ده بودن شرکت‌های دولتی برداشت و آن شفاف سازی اطلاعات و نشان دادن عملکرد مدیران دولتی است.
شرکت‌های دولتی نقش پررنگ و تاثیرگذاری در اقتصاد کشور دارند. این شرکت‌ها، بخش عمده فعالیت‌های اقتصادی دولت را برعهده‌داشته و آثار مالی و اقتصادی تعیین‌کننده‌ای بر عملکرد دولت و همچنین در زندگی مردم به‌عنوان ذی‌نفعان اصلی خود دارند؛ به گونه‌ای که بیش از نیمی از بودجه کل کشور مربوط به شرکت‌های دولتی است.
اگرچه برای آنالیز چند هزار صفحه منتشر شده بر روی کدال زود است، اما به نظر می‌رسد به زودی اخبار و تحلیل‌های بسیاری در راستای عملکرد شرکت‌های دولتی در رسانه‌ها منتشر شود که می‌تواند در جهت ارتقای بهره‌وری شرکت‌ها کمک کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار