تا همین سال گذشته و جشنواره چهلم، رکوردی منحصربهفرد را از حضور مستمر در جشنواره فیلم فجر به نام خود ثبت کرده بود و جشنواره چهلویکم را بهنوعی میتوان نقطه قطع شدن زنجیره حضور بیوقفه او در مهمترین رویداد سینمایی کشور قلمداد کرد.
محمدحسین مهدویان از سال ۹۴ که با اولین تجربه کارگردانی خود در سینما فیلم «ایستاده در غبار» را به جشنواره سیوچهارم فیلم فجر رساند، برای شش دوره پیاپی بعدی جشنواره با فیلمهای «ماجرای نیمروز»، «لاتاری»، «رد خون»، «درخت گردو»، «شیشلیک» و «مرد بازنده» در این رویداد حضور داشت تا به تنها کارگردان سینمای ایران تبدیل شود که رکورد این حضور مستمر در جشنواره فجر را به نام خود ثبت میکند.
او، اما طی سال گذشته ترجیح داد تمرکز بیشتر خود را معطوف به فعالیت در شبکه نمایش خانگی و عرصه سریالسازی کند. بعد از سریال «زخم کاری» او در مقام مشاور در کنار سجاد پهلوانزاده تدوینگر همیشگی آثارش قرار گرفت تا سریال «سقوط» را هم به سرانجام برساند.
مهدویان هر چند همین چند ماه پیش پروانه ساخت تازهای برای فیلم سینمایی «مطرود» از سازمان سینمایی دریافت کرد، اما فیلم را کلید نزد و امسال برای اولینبار در مقام کارگردان فیلمی را در ویترین فجر ندارد. این، اما به معنای غیبت کامل او از جشنواره فجر نیست.
نام این کارگردان جوان و صاحب سبک امسال در تیتراژ دو فیلم از کارگردانان فیلماولی در جشنواره امسال بهعنوان «مشاور کارگردان» درج شده است. یکی فیلم «استاد» ساخته عماد حسینی که در روز نخست جشنواره رونمایی شد و دیگری فیلم «کت چرمی» ساخته حسین میرزامحمدی که دیروز در سینمای اصحاب رسانه روی پرده رفت.
فیلم عماد حسینی قرابت کمتری با جهان فیلمسازی مهدویان داشت، اما «کت چرمی» بهشدت یادآور فضای «مرد بازنده» بود که احتمالاً حضور کامران حجازی در مقام تهیهکننده هر دو فیلم و نقشآفرینی جواد عزتی در نقشی اصلی آنها را میتوان در این شباهت مؤثر دانست.