کد خبر: 1144148
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
«جوان» رهیافت دولت در حوزه کاشت درخت را بررسی می‌کند
تجارت چوب، کنترل ریزگردها، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، گردشگری جنگلی (اکوتوریسم) و بهبود احساس جمعی با فضای سبز، صرفاً بخشی از آورده‌های توجه به درختکاری است که عالی‌ترین مقام کشور نیز به‌آن اهتمام دارند و دولت برای نیل به کاشت ۱۰‌میلیارد درخت، هدف‌گذاری کرده است.
وحید عظیم نیا

روز دوشنبه همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، سیدابراهیم رئیسی با حضور در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، با کاشت سه اصله نهال در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران این مناسبت را گرامی داشت و از ۱۱۵گونه گیاهی جدید کشاورزی رونمایی شد. این ارقام گیاهی جدید که محصول تلاش‌های مؤسسات، اعضای هیئت علمی و محققان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است، موجب افزایش بهره‌وری در سطح تولید و همچنین اقتدار و ارتقای امنیت غذایی کشور و کاهش واردات محصولات کشاورزی خواهد شد. این ارقام، در سال زراعی جدید مورد استفاده کشاورزان قرار خواهد گرفت. تعداد ارقام گیاهی معرفی شده در یک قرن گذشته حدود هزار رقم بوده است، اما طی یک‌ونیم سال اخیر و به همت محققان وزارت جهادکشاورزی ۱۱۵رقم گیاه جدید با هدف جهش تولید، اصلاح الگوی کشت و تقویت امنیت غذایی کشور معرفی شده است.
آغاز طرح کاشت یک‌میلیارد درخت
همچنین همزمان با کاشت این نهال توسط رئیس‌جمهور طرح کاشت یک‌میلیارد اصله نهال در سراسر کشور نیز رسماً آغاز شد و رئیسی از بانک ژن باغ گیاه‌شناسی ملی و محل نگهداری ۴۷هزار نمونه بذری از ۴هزار گونه گیاهی ذخایر ژنتیکی کشاورزی کشور بازدید کرد.
هدف‌گذاری برای کاشت ۱۰‌میلیارد درخت
سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیرجهاد کشاورزی در حاشیه مراسم هفته منابع طبیعی و روز درختکاری از هدف‌گذاری برای کاشت ۱۰‌میلیارد درخت در گام بعدی سخن گفت و اعلام کرد: «درختکاری را در قالب طرح‌های فراسرزمینی به خارج از ایران توسعه می‌دهیم.»
وی افزود: «بخشی از ریزگرد‌ها از کشور‌های همسایه وارد ایران می‌شود و با درختکاری می‌توان چشمه‌های این ریزگرد‌ها را مهار کرد. در طرح مردمی کاشت یک‌میلیارد درخت که در چهار سال اجرا می‌شود، سهم هر ایرانی سه درخت است.» ساداتی‌نژاد تصریح کرد: «کاشت یک‌میلیارد درخت در تولید آب تا حدود ۲‌میلیارد مترمکعب اثر می‌گذارد، ضمن آنکه موجب کاهش فرسایش خاک به میزان ۲۵‌میلیون تن می‌شود.» وی افزایش اکسیژن و افزایش سرانه جنگل از ۱۷/۰ هکتار به ۱۹/۰ هکتار به ازای هر نفر را از دیگر مزیت‌های اجرای طرح کاشت یک‌میلیارد درخت برشمرد و گفت: «با کاشت یک‌میلیارد درخت، ایران از زمره کشور‌های دارای جنگل کم به کشور‌های دارای جنگل متوسط خواهد پیوست.»
وی یادآور شد: «این طرح با مشارکت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، دانشگاهیان و صاحبنظران تدوین و آماده و با دستور رئیس‌جمهوری آغاز شده است.» ساداتی‌نژاد با بیان اینکه در این طرح برای کاشت درختان، مکان‌یابی شده و با کار علمی مشخص شده کدام منطقه ظرفیت کاشت درخت را دارد، تصریح کرد: «در شمال و غرب کشور شرایط مساعدی برای کاشت درخت بر پایه آب سبز یا آب باران وجود دارد.» وی ادامه داد: «بخشی از جنگل‌های کشور که تخریب شده‌اند، شرایط آبی مساعدی دارند و باید احیا و نهال‌کاری شوند.»
وزیر جهاد کشاورزی از مردم خواست در نهضت کاشت درخت در سراسر کشور مشارکت کنند.
هدف کاشت یک‌میلیارد درخت
به گفته نقی شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، وزارت جهادکشاورزی طرحی تحت عنوان کاشت یک‌میلیارد درخت را مطرح و رئیس‌جمهوری نیز آن را تأیید کرد؛ طرحی که در راستای طرح جهانی کاشت یک‌تریلیون درخت تا سال ۲۰۳۰ در دنیا بوده و قرار است در بازه زمانی چهارساله یک‌میلیارد درخت در سراسر کشور کاشته شود. اجرای این طرح می‌تواند از بروز و ظهور معضلات و مشکلات زیست‌محیطی مانند ریزگردها، افزایش گاز‌های گلخانه‌ای، آلودگی آب و خاک با فلزات سنگین و فرسایش خاک جلوگیری کند. ۵۰درصد جنگل‌های دنیا در دو قرن اخیر کاهش پیدا کرده است و باید این موضوع جبران شود، علاوه بر اینکه باید به حفظ داشته‌ها اهتمام ورزیده شود و تخریب‌شده‌ها را نیز احیا کنیم و در کنار حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی، کاشت درخت را نیز در دستور کار قرار دهیم.
توزیع رایگان و کاشت ۴۰‌میلیون نهال
به گفته عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، ۴۰‌میلیون اصله نهال غیرمثمر و مثمر جنگلی به صورت رایگان به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در سراسر کشور توزیع و کاشته می‌شود. بر این اساس، توزیع نهال و کاشت بذر، سه هفته بعد از خزان درختان پهن‌برگ آغاز شده و تاکنون ۱۰‌میلیون نهال کاشته شده است.
نوبخت افزود: «نهال‌های باقیمانده نیز به صورت رایگان در اختیار متقاضیان در کشور قرار می‌گیرد. مردم می‌توانند این نهال‌ها را از ادارات منابع طبیعی استان‌ها تهیه یا از طریق سامانه ۱۵۰۴ یا ۱۳۹ اقدام کنند. متقاضیان از طریق این سامانه‌ها می‌توانند از محل توزیع نهال‌ها مطلع شوند، ضمن آنکه برای کاشت نهال، مشاوره فنی دریافت می‌کنند. افرادی که بالای ۱۰۰نهال تقاضا کنند، کارشناسان منابع طبیعی به آن‌ها محل کاشت و نوع گونه‌ها را توصیه خواهند کرد.» معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: «افرادی که بیش از ۵۰۰نهال برای کاشت تقاضا کنند، با آن‌ها تفاهم‌نامه منعقد خواهیم کرد و بر اساس این تفاهم‌نامه، نظارت بر کاشت و نگهداری برای چهار تا پنج سال صورت می‌گیرد.» وی پیش‌بینی کرد کاشت نهال‌ها تا نیمه نخست فروردین ادامه یابد.
حمایت کمیسیون کشاورزی مجلس از کاشت یک‌میلیارد درخت
ذبیح‌الله اعظمی‌ساردویی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: «این کمیسیون اسلامی با جدیت، نظارت بر اجرای طرح «کاشت یک‌میلیارد درخت» را دنبال می‌کند. معتقدم کاشت یک‌میلیارد درخت کم بوده و ما اگر بر اساس برنامه وزیر جهاد کشاورزی پیش برویم، می‌توانیم کاشت درخت بیش از این میزان را محقق کنیم.»
به گفته وی، حضور و همراهی وزارت جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و صداوسیما در این امر تأثیرگذار است، پیشینه حضور مشارکت مردم در پروژه‌ها نشان از موفقیت آن دارد. این مهم می‌تواند تأثیر بسزایی در اکوسیستم و وضعیت منابع طبیعی کشور داشته باشد.» اعظمی‌ساردویی همچنین از همراهی و حمایت کمیسیون کشاورزی در صورت وجود خلأ قانونی برای کاشت یک‌میلیارد نهال خبر داد.
دستیابی به خودکفایی کشور در زمینه بذر
سیدابراهیم رئیسی صبح دیروز در حاشیه مراسم روز درختکاری طرح کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال در سراسر کشور را از جمله اقدامات بسیار خوب و ارزنده در زمینه حفظ منابع طبیعی، غنی‌سازی جنگل‌ها و ایجاد پارک‌های جنگلی در راستای حفظ محیط زیست و توسعه پایدار در کشور دانست. وی همچنین گفت: «طرح کاشت یک‌میلیارد درخت طی چهار سال در سراسر کشور، از جمله اقدامات بسیار خوب و ارزنده در این زمینه است. بر اساس این طرح هر ایرانی باید سه درخت بکارد.» رئیس‌جمهور همچنین اقدامات انجام‌شده در باغ ملی گیاه‌شناسی و اصلاح و ذخیره ژنتیکی گونه‌های مختلف گیاهی را از جمله اقدامات ماندگار و تأثیرگذار در افزایش تولید و ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی و دستیابی به خودکفایی کشور در زمینه بذر دانست و از پژوهشگران، محققان و متخصصان کشاورزی در این مرکز قدردانی کرد.
جمع‌بندی
به نظر می‌رسد هدف‌گذاری کاشت یک‌میلیارد درخت طی چهار سال در گام نخست و کاشت ۱۰‌میلیارد درخت در گام بعدی، زمینه خوبی برای استفاده از ظرفیت‌های توسعه درختکاری در کشور خواهد بود، اما مهم‌تر از هدف‌گذاری، اراده قوی حرکت در این مسیر است که گذر زمان آن را نشان خواهد داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار