کد خبر: 1150004
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
یک ماه پس از توافق ایران و عربستان سعودی انجام شد
توافق ایران و عربستان سعودی علاوه بر اینکه گره اختلافات دیپلماتیک دو کشور را باز کرد، در جنگ یمن هم تأثیر خود را بر جای گذاشته است و آنگونه که رهبران انصارالله گفته‌اند، امارات عقب‌نشینی از جنوب یمن را آغاز کرده است. همچنین توافقاتی بین صنعا و ریاض انجام شده که در صورت اجرا، می‌تواند مقدمه‌ای برای پایان درگیری‌های خونین نه‌ساله باشد.

در نهمین سال جنگ یمن که به کشته شدن ده‌ها هزار نفر و آواره شدن میلیون‌ها تن دیگر منجر شد، اکنون بارقه‌های امیدی برای پایان این درگیری‌ها به وجود آمده است. پس از توافق اخیر ایران و عربستان که یکی از بند‌های آن پایان دادن به جنگ یمن بود، اکنون در عرصه میدانی در حال عملی شدن است. محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در مصاحبه‌ای تصریح کرد که امارات عقب‌نشینی از یمن را آغاز کرده است. البخیتی بامداد شنبه در گفتگو با شبکه المیادین گفت: «امارات عقب‌نشینی واقعی با تمامی تشکیلات نظامی خود از یمن را آغاز کرده، اما ما اطلاعات تقریباً دقیقی داریم که قصد دارد بعضی از جزایر یمنی را نگه دارد. اما ما تأکید می‌کنیم که ماندن در یمن به اندازه یک اینچ را هم نمی‌پذیریم.»‌این رهبر انصارالله گفت، فشار‌های غربی در رأس آن امریکا بر عربستان و امارات برای ادامه دادن تجاوز و محاصره وجود دارد. البخیتی افزود: «تحقق صلح فراگیر در یمن در نهایت به عقب‌نشینی نیرو‌های عربستان و امارات و در پی آن خروج نیرو‌های امریکا، فرانسه و انگلیس و حضور اسرائیل در کشور منجر می‌شود که مسلم شده در برخی از جزایر یمن حضوری نظامی و دست‌کم اطلاعاتی و جاسوسی دارد.» این عضو انصارالله یمن حصول توافق میان صنعا و عربستان سعودی را تأیید کرد، اما گفت: «ما هنوز منتظریم عربستان سعودی این تفاهم را اجرا کند.» او گفت تفاهم حاصل‌شده تمامی پرونده‌ها اعم از ترک مخاصمه یا رسیدن به صلح ماندگار و جامع را شامل می‌شود و این به نفع هر دو طرف است.»‌او همچنین تصریح کرد انصارالله از هرگونه رویکرد توسط عربستان سعودی برای رسیدن به صلح با یمن یا هر یک از دیگر گروه‌های محور مقاومت حمایت می‌کند. البخیتی گفت که تفاهمات و راه‌حل‌های حاصل‌شده در دو مرحله خواهد بود؛ یکی قبل از عید فطر و دیگری در زمانی دیگر.
این درحالی است که المیادین به نقل از یک منبع آگاه خبر داد یک هیئت سعودی به سرپرستی سفیر این کشور به همراه هیئتی از عمان ظرف دو روز آینده وارد صنعا خواهند شد. به گفته این منابع، مذاکرات در صنعا روی بازگشایی کامل همه گذرگاه‌ها و فرودگاه‌های یمن و پرداخت حقوق کارکنان و همچنین موضوع دوره انتقال سیاسی، متمرکز خواهد بود. المیادین به نقل از منابع آگاه نوشت: عربستان سعودی رئیس و اعضای شورای ریاستی یمن را در سالگرد اعلام این شورا در ریاض احضار کرده و آن‌ها را در جریان آخرین تصمیمات خود درباره بحران این کشور قرار داده است. رویترز هم به نقل از منابع آگاه نوشت: «اگر توافق صورت گیرد، طرف‌های درگیر در یمن توافق آتش‌بس دائمی را تا قبل از تعطیلات عید فطر اعلام خواهند کرد.»
عقب‌نشینی امارات از جنوب یمن درحالی است که این کشور از همان ابتدای شروع جنگ در فروردین ۱۳۹۴، این مناطق را تحت اشغال خود درآورد و با کمک قبایل جنوب یمن و مزدوران خارجی، روز به روز جای پای خود را در آن محکم کرد. در صورت خروج نیرو‌های وابسته به امارات شرایط برای ازسرگیری مذاکرات صلح و پایان دادن به درگیری‌ها خونین فراهم خواهد شد.
عقب‌نشینی متجاوزان از خاک یمن و برقراری آتش‌بس دائمی پیروزی بزرگی برای انصارالله و یمنی‌ها است که با وجود کمترین امکانات توانستند در برابر دشمنان ایستادگی کنند. هرچند ارتش یمن و انصارالله در سال‌های اخیر توانستند با دستاورد‌های موشکی و پهپادی موازنه میدانی را به نفع خود برگردانند و این مسئله نگرانی عربستان و امارات را در پی داشت و به همین خاطر دنبال راه فراری از این کشور بودند که توافقات ریاض با تهران، آن را محقق کرد. اگرچه امارات در این سال‌ها صهیونیست‌ها را در جزایر جنوبی یمن سکنی داده است، اما با توجه به اتحاد بین ایران و کشور‌های عرب منطقه در برابر رژیم صهیونیستی، اخراج اشغالگران از خاک یمن هم در آینده نزدیک اجرا خواهد شد، چرا که رهبران صنعا گفته‌اند که صلح و پایان جنگ زمانی معنا خواهد داشت که همه مناطق اشغالی به مردم یمن بازگردانده شود و در برابر اشغالگران به ویژه صهیونیست‌ها مماشات نخواهند کرد.
کارشکنی در اجرای توافق تبادل اسرا
هرچند عربستان دنبال پایان دادن به جنگ یمن است، اما رئیس کمیته امور اسرای انصارالله یمن تأکید کرد، به تعویق افتادن اجرای توافق تبادل اسرا مانع‌تراشی آشکار است و سازمان ملل باید مزدوران را تحت فشار قرار دهد تا این اقدامات را متوقف کنند. به گزارش شبکه المسیره یمن، عبد القادر المرتضی روز شنبه در توئیتر نوشت: «کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تعویق در اجرای قرارداد تبادل اسرا به دلیل آماده نبودن طرف‌های متخاصم در مأرب را به اطلاع کمیته امور اسرای انصارالله رساند. آنچه در حال وقوع است، یک مانع‌تراشی آشکار برای توافق و شانه‌خالی کردن از تعهد است و از سازمان ملل می‌خواهم طرف‌های متخاصم را تحت فشار قرار دهد تا از این اقدامات غیرمسئولانه و غیرانسانی دست بردارند». این درحالی است که ماه گذشته انصارالله و سعودی‌ها بر سر تبادل بیش از
۸۰۰ اسیر جنگی موافقت کردند و قرار بود به زودی این افراد آزاد شوند، اما اقدام عملی در این زمینه انجام نشده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار